„Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od niewykonanej części umowy na realizację obwodnicy Hrubieszowa. Jeszcze w grudniu ogłoszony zostanie przetarg na nowego wykonawcę, który w przyszłym roku ukończy inwestycję” – poinformował we wtorek rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA Krzysztof Nalewajko.

Przyczyną odstąpienia od umowy jest niezrealizowanie zobowiązań kontraktu przez wykonawcę budowy - firmę Dromet Częstochowa. Spółka ta należała do konsorcjum firm, które rozpoczęło budowę obwodnicy Hrubieszowa w 2011 r., a którego liderem był HAK Construction z Katowic. Lider konsorcjum ogłosił upadłość, budowę kontynuował Dromet Częstochowa.

Nalewajko powiedział, że prace miały zakończyć się 26 października br., a tymczasem na początku grudnia zaawansowanie rzeczowe całości inwestycji wynosiło ok. 80 proc., w tym prace typowo drogowe, związane z układaniem nawierzchni były wykonane w niespełna 60 proc.

„Wykonawca wielokrotnie był wzywany do respektowania zobowiązań kontraktowych i realizacji robót zgodnie z harmonogramem. Nie zastosował się do żadnego z nich. Wykonawca nie rozliczał się też ze swoimi podwykonawcami, a GDDKiA w ramach obowiązujących przepisów wypłaciła im bezpośrednio ponad 28 mln zł” – zaznaczył Nalewajko.

„Jesteśmy zaskoczeni i nie zgadzamy się z decyzją Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad" – powiedział PAP prezes Drometu Jan Pilis. Zapowiedział, że o szczegółach spółka poinformuje w oddzielnym oświadczeniu, które przygotuje dla mediów.

Obwodnica Hrubieszowa powstaje w ciągu drogi krajowej nr 74 prowadzącej do przejścia granicznego z Ukrainą w Zosinie. Ma usprawnić ruch przygraniczny w tym regionie.

Obwodnica, o długości 9,3 km, przebiega po południowo-wschodniej stronie miasta. Trasa dwukrotnie przechodzi nad linią kolejową a także przecina dolinę rzeki Huczwa. Inwestycja obejmuje 29 obiektów inżynierskich: cztery mosty, siedem wiaduktów, 18 przejść dla zwierząt oraz pięć jednopoziomowych skrzyżowań z drogami lokalnymi. Wybudowane zostanie też 7,4 km dróg dojazdowych obsługujących ruch lokalny.

Całościowy szacowany koszt inwestycji to blisko 180 mln zł. Prawie 97 mln zł ma stanowić dofinansowanie ze środków unijnych z programu Rozwój Polski Wschodniej.(PAP)