LEX Budownictwo - Promocja miesiąca
Włącz wersję kontrastową
Zmień język strony
Prawo.pl
aula studenci wyklad

Przedsiębiorca odliczy wydatki na studia własnego dziecka

Matka prowadząca działalność gospodarczą w zakresie najmu odliczy wydatki na studia informatyczne córki, która na podstawie umowy zlecenie świadczy usługi dla jej firmy – potwierdza skarbówka w najnowszej interpretacji. Eksperci zwracają uwagę, że w razie kontroli przedsiębiorca musi móc udowodnić, że opłata za czesne dziecka jest bezpośrednio związana z jego biznesem.
mlotek cyberwaga laptop

KSC: firmy mają ostatnie dni na wpis do wykazu

Do 3 października 2026 r. firmy objęte ustawą o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa muszą wpisać się do wykazu podmiotów ważnych lub kluczowych. Termin upływa już za kilka dni, a jak wskazują prawnicy, obowiązek ten dotyczy znacznie większej grupy przedsiębiorców, niż wielu zakładało. Zaskoczone mogą być m.in. hurtownie spożywcze, dostawcy usług SaaS, operatorzy punktów ładowania pojazdów czy niektóre firmy budowlane.
Piotr Biernatowski

Ochronę wspólników mniejszościowych trzeba poprawić

Jeśli wspólnicy zawczasu nie uregulują zasad współpracy i rozejścia, to o rozstanie może być ciężej niż w przypadku małżeńskiego rozwodu. Tymczasem polskie prawo handlowe od lat z niezrozumiałych względów nie oferuje do tego odpowiednich narzędzi. Czas to zmienić i na szczęście projekt zmian w Kodeksie spółek handlowych opracowany przez Komisję Kodyfikacyjną Prawa Cywilnego idzie w dobrym kierunku - pisze Piotr Biernatowski, adwokat w kancelarii GP Partners Gawroński, Biernatowski sp.k.
spam mail

Przymusowa cyfryzacja przyspiesza. Firmy nie unikną e-Doręczeń

Od 1 października 2026 r. obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń obejmie wszystkich przedsiębiorców wpisanych do CEIDG. Choć przepisy nie przewidują sankcji za brak cyfrowej skrzynki, wiele firm i tak prędzej czy później nie uniknie jej założenia. To zaś rodzi kolejne obowiązki: przedsiębiorcy będą musieli regularnie obsługiwać skrzynkę, ponieważ mogą trafiać do niej pisma wywołujące istotne skutki prawne.
start up startup

Apel o unijne ułatwienia dla start-upów

Dziesiątka unijnych państw, w tym Polska, chce zmiany zasad pomocy publicznej dla start-upów. Obecnie są one często traktowane jako firmy będące w trudnej sytuacji, gdyż na początku swojej działalności nie generują zysków.
pit

PIT 2027 - wyższe podatki dla programistów i wspólników

Rząd przyjął projekt zmian w PIT i ryczałcie, które mają ograniczyć możliwość optymalizacji. Zgodnie z projektem, wspólnik zapłaci wyższą stawkę ryczałtu od najmu i dzierżawy np. nieruchomości czy znaku towarowego na rzecz spółki. Z kolei osoby rozliczające IP Box (stawka 5 proc. podatku) zostaną objęte danina solidarnościową. Zrezygnowano natomiast z planowanego wcześniej kontrowersyjnego wymogu zatrudnienia w ryczałcie i IP Box.
ai sztuczna inteligencja robot

AI Act w praktyce: przedsiębiorcy gubią się w obowiązkach

Nie każdy głos ani post w mediach społecznościowych wygenerowany przez sztuczną inteligencję wymaga oznaczenia zgodnie z AI Act. Pierwsze tygodnie obowiązywania nowych przepisów pokazują jednak, że przedsiębiorcy mają trudności z ustaleniem, kiedy taki obowiązek rzeczywiście istnieje. Zdarza się też, że mylą role dostawcy systemu AI i podmiotu korzystającego z tego narzędzia.
zus budynek

Przedsiębiorcy otrzymali w sumie 4,5 mld zł wsparcia w ramach wakacji składkowych

Od początku działania programu wakacji składkowych, czyli od 1 listopada 2024 r. do końca sierpnia 2026 r., przedsiębiorcy dostali prawie 4,5 mld zł wsparcia - poinformował w czwartek Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Przedsiębiorcy złożyli 3,45 mln wniosków o wakacje składkowe. Najczęściej otrzymywali pełne lub częściowe zwolnienie z opłacania składek – tak zakończyło się 3,3 mln postępowań. Pozostałe wnioski zakończyły się odmową, umorzeniem postępowania lub pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
portfel

To już pewne. W 2027 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie o 144 zł

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej na rok 2027 zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw. Zgodnie z nim minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie z obecnych 4806 zł do 4950 zł, a minimalna stawka godzinowa - z 31,40 zł do 32,30 zł. Podwyższenie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę do kwoty 4950 zł spowoduje wzrost wydatków budżetu państwa w 2027 r. o ok. 424,7 mln zł rocznie. Dla dużych przedsiębiorstw to wzrost wydatków o ponad 3,2 mld zł, a dla sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw - o ponad 29,1 mld zł.
PPWR

PPWR: Rzecznik MŚP apeluje o uproszczenie dla małych firm

Określenie progu de minimis, poniżej którego obowiązki rejestracyjne i administracyjne dla małych firm zostałyby znacząco ograniczone, wykorzystanie zwolnień dopuszczanych przez prawo unijne, zróżnicowanie wysokości kar pieniężnych i utworzenie w resorcie klimatu i środowiska punktu informacyjnego – takie zmiany w zakresie PPWR, czyli rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, postuluje rzecznik MŚP Agnieszka Majewska.
dokumenty akta

Koniec obowiązku składania oświadczeń o pomocy de minimis - rząd przyjął projekt

Informacja o udzielonej pomocy de minimis będzie uwzględniana w centralnych rejestrach prowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz – w zakresie rolnictwa i rybołówstwa – Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dzięki temu zmniejszy się liczba dokumentów, które przedsiębiorca musi złożyć przy ubieganiu się o taką pomoc. Projekt deregulacyjny został przyjęty prze Radę Ministrów.
Kontrola Audyt Laptop Lupa

Będą nowe obowiązki podatkowe w branży IT i księgowej

Ministerstwo Finansów wraca do pomysłu rozszerzenia solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zaległości podatkowe sprzedawcy na usługi m.in. informatyczne, doradcze i księgowe. Celem jest walka z nadużyciami przy użyciu pustych faktur. Prawnicy ostrzegają jednak, że w praktyce oznacza to nowe obowiązki dla firm nabywających określone usługi i większe ryzyko zapłaty VAT za kontrahenta. I to w sytuacji, gdy skarbówka ma już teraz szereg instrumentów kontrolnych.
uscisk dloni dom mieszkanie 000001

Od sprzedaży firmowej nieruchomości można zapłacić 10 proc. podatku

Nieruchomość wykorzystywaną w działalności gospodarczej można sprzedać bez podatku dopiero po sześciu latach od wycofania jej z działalności. Wcześniej trzeba się rozliczyć według wybranej formy opodatkowania, czyli np. według stawki liniowej. Fiskus potwierdza, że osoby rozliczające się ryczałtem, niezależnie od stosowanej na co dzień stawki, zapłacą od sprzedaży nieruchomości 10 proc. ryczałtu. Część przedsiębiorców przechodzi wcześniej na ryczałt, by skorzystać ze stawki 10 proc. Jednak nie dla każdego będzie to opłacalne.
targ bazar rynek

Jak przedsiębiorca powinien dokumentować zakupy na targowisku

Dokonany na targowisku zakup produktów od rolnika ryczałtowego, jeśli sprzedający odmawia podania danych do faktury VAT RR, można udokumentować dowodem wewnętrznym. Taki dokument daje nabywcy prawo do odliczenia kosztów uzyskania przychodu. Fiskus nie zgadza się jednak na zbiorcze dowody wewnętrzne. To oznacza, że wydatków poniesionych w danym dniu na zakupy od różnych sprzedawców nie można ująć w jednym zbiorczym dowodzie.
Krzysztof Brysiewicz

PFR ma legitymację do żądania zwrotu subwencji. Spór powinien toczyć się o co innego

W sporach o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej pada zarzut, że Polski Fundusz Rozwoju w ogóle nie może pozywać, bo żadna ustawa nie przyznaje mu prawa żądania zwrotu. Reprezentuję w tych sporach beneficjentów - i właśnie dlatego uważam za konieczne powiedzieć wprost: argument o braku legitymacji jest konstrukcyjnie błędny, a jego triumf byłby dla beneficjentów zwycięstwem pozornym – pisze dr Krzysztof Brysiewicz, radca prawny, partner zarządzający w kancelarii Brysiewicz Bokina i Wspólnicy sp.k.
restauracja bar ogrodek piwny

Wydatek osobisty nie staje się firmowy tylko dlatego, że pomaga pracować

Garnitur, okulary, obiad z kontrahentem, kurs językowy, część kosztów mieszkania, wyjazd połączony z wypoczynkiem, a nawet utrzymanie psa mogą mieć związek z działalnością gospodarczą. Nie oznacza to jednak, że każdy taki wydatek automatycznie pomniejszy dochód. W jednoosobowej działalności granica pomiędzy wydatkiem firmowym a osobistym jest szczególnie cienka, ponieważ przedsiębiorca i jego firma nie są odrębnymi podmiotami. O wyniku rozliczenia decydują rzeczywisty cel zakupu, sposób wykorzystania, dokumentacja i możliwość obiektywnego oddzielenia części prywatnej od biznesowej.
monika mielnik kurek

Umowa franczyzy – na co tak naprawdę wyrażamy zgodę

Podpisanie umowy franczyzy nie oznacza zgody na każdą przyszłą zmianę w sieci franczyzowej. W praktyce sporów sądowych dużo zależy jednak od postawy franczyzobiorcy wobec awizowanych mu zmian – pisze Monika Mielnik-Kurek, wykładowca akademicki i doktorantka w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Opolskiego.
pit cit vat

Wycofanie majątku firmowego ma skutki w PIT i VAT

Samochód, lokal użytkowy, maszyna, komputer lub inny składnik wykorzystywany w działalności może z czasem przestać być potrzebny. Zamiast go sprzedawać, przedsiębiorca może wycofać go z firmy i przeznaczyć na własne potrzeby albo na dalszy najem. Operacja taka nie jest jednak automatycznie neutralna podatkowo. Jak wskazuje praktyka podatnicy mają często z prawidłowym rozliczeniem takich transakcji na gruncie VAT i PIT.
pit 2023

Rozliczenie ryczałtem - co się zmieni w 2027 roku

Ministerstwo Finansów wycofało się ze wszystkich planowanych zmian w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych. To dobra wiadomość, bo byłyby one niekorzystne dla przedsiębiorców i dodatkowo skomplikowałby rozliczenia. Jednak eksperci podkreślają, że ustawa ryczałtowa wymaga innych zmian, bo od dawna nie przystaje już do realiów gospodarczych. Poza tym nowelizacja i tak będzie wkrótce konieczna, bo odwołuje się klasyfikacji PKWiU, która przestanie obowiązywać za dwa lata.
granica mur plot

MSWiA przedłuży „strefę buforową” przy granicy z Białorusią

Na kolejne 90 dni, do 30 listopada 2026 r. MSWiA chce przedłużyć obowiązywanie tzw. strefy buforowej na granicy z Białorusią. Resort uzasadnia, że strefa buforowa pozwala skutecznie walczyć z próbami nielegalnego przekraczania granicy. Strefa obowiązuje od 13 czerwca 2024 r. Jej zasięg terytorialny pozostanie bez zmian w porównaniu do obowiązującego rozporządzenia.

Polecamy książki biznesowe