Smsy do konsumentów o obniżce opłat za energię. RPO pisze do ministra klimatu

Rynek i konsument Domowe finanse

Jedno z przedsiębiorstw energetycznych informowało konsumentów smsami o możliwej obniżce opłat za prąd w 2023 r.  Wiadomość taka powinna była jednak zawierać oznaczenie terminu lub choćby informację, że spełnienie warunków zostało ograniczone terminem. A odesłanie w smsie na stronę internetową przedsiębiorstwa nie wypełnia w całości obowiązku informacyjnego. Może bowiem odbierać możliwość skorzystania z obniżki osobom wykluczonym cyfrowo. Biuro RPO zwrócił się w tej sprawie do Ministerstwie Klimatu i Środowiska.

16.03.2024

Ostatni dzwonek na pierwsze sprawozdanie za plastikowe jednorazówki

Odpady Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Do 15 marca przedsiębiorcy wykorzystujący niektóre produkty jednorazowego użytku, takie jak: plastikowe kubki, nawilżane chusteczki czy baloniki objęte dyrektywą SUP, muszą po raz pierwszy przesłać sprawozdania do BDO. Za 2023 r. poinformują tylko o ilości (masie) wprowadzonych na rynek produktów. Za nieprawidłowości związane ze sprawozdawczością i prowadzeniem ewidencji grożą przedsiębiorcom wysokie kary.

15.03.2024

Reklamacja towaru po zmianach - jak z niej skorzystać?

Rynek i konsument Rynek Prawo unijne

Na skutek implementacji dyrektywy Omnibus zaczęły obowiązywać przepisy, które wprowadziły zmiany istotne zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców - także w obszarze reklamacji. Tłumaczymy, o czym pamiętać, kiedy i w jaki sposób skorzystać z nowych przepisów dotyczących niezgodności z umową, kiedy powoływać się na rękojmię i czego można żądać od sprzedawcy. Wyjaśniamy również, jak interpretować najniższą cenę z ostatnich 30 dni.

14.03.2024

Konsumenci nie chcą kupować w firmie, z której wyciekły ich dane

Rynek i konsument Nowe technologie

Rośnie odsetek osób, które obawiają się wycieku danych osobowych z prywatnych firm i instytucji państwowych. Tak uważa już blisko 40 proc. dorosłych Polaków – wynika z badania serwisu ChronPESEL.pl. Lęk przed konsekwencjami takiego wycieku przekłada się na niechęć do tych, którzy do niego dopuścili. Z analizy Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach wynika, że co trzeci klient polskiego dużego sklepu z elektroniką, z którego hakerzy wykradli dane kupujących, nie zamierza więcej robić w nim zakupów.

14.03.2024

Ministerstwo Cyfryzacji przypomina o przedłużaniu ważności profilu zaufanego on-line

Rynek i konsument

Profil zaufany umożliwia m.in. szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Jak wynika z danych resortu cyfryzacji, korzysta z niego już ponad 14 milionów mieszkańców Polski. Jest ważny przez 3 lata od dnia potwierdzenia, jednak w każdej chwili można przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata. Nie trzeba osobiście stawiać się w urzędzie - wystarczy się zalogować i postępować zgodnie z instrukcjami.

13.03.2024

Większa odpowiedzialność biznesu za niebezpieczne produkty - PE przyjął przepisy

Rynek i konsument Prawo unijne

Jednolite zasady na całym rynku unijnym, łatwiejsza ścieżka uzyskania odszkodowania oraz rozszerzenie zakresu odpowiedzialności także na produkty cyfrowe oraz pochodzące z krajów spoza UE - to główne założenia zmian w odpowiedzialności za produkt niebezpieczny, które właśnie zostały przyjęte przez Parlament Europejski. Przepisy muszą teraz zostać formalnie zatwierdzone przez Radę.

13.03.2024

UOKiK stawia zarzuty za oznaczanie cen paliwa niezgodnie z dyrektywą Omnibus

Rynek i konsument

Promocja „Wtorki i czwartki z Shell V-Power”, zgodnie z którą w wymienione dni kierowcy mogli zatankować paliwo w obniżonej cenie, mogła być, zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, niezgodna z przepisami implementującymi unijną dyrektywę Omnibus. Ani w materiałach marketingowych, ani na terenie stacji, nie pojawiała się bowiem informacja o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek.

11.03.2024

Resort klimatu zapowiada zmiany w systemie kaucyjnym, ma poparcie przedsiębiorców

Odpady Rynek i konsument

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiedziało wprowadzenie zmian do ustawy kaucyjnej. Nowe przepisy mają obowiązywać od 2025 roku. Będzie podwyższona m.in. wysokość kaucji z 0,5 do 1 zł na butelki szklane wielokrotnego użycia, o co zabiegali przedsiębiorcy. Na 2026 r. zostanie przesunięta zbiórka opakowań po mleku i produktach mlecznych.

08.03.2024

Przedsiębiorca musi rzetelnie wypełniać obowiązki informacyjne wobec konsumenta

Rynek i konsument Prawo unijne

Przedsiębiorcy umożliwiający testowanie swoich usług świadczonych przez internet będą musieli zachować szczególną ostrożność w formułowaniu ofert względem konsumentów. Niedochowanie obowiązków informacyjnych co do treści i zasad świadczonych usług (w szczególności w zakresie ceny) może skutkować powstaniem kolejnego prawa konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, powstałego po upływie okresu testowego - piszą Adrian Bielecki, adwokat i Zygmunt Waga, radca prawny z kancelarii prawnej Taylor Wessing.

07.03.2024

Opłata wstępna za pozew zbiorowy ciągle za wysoka - mimo górnej granicy

Rynek i konsument Prawo unijne

Według najnowszego projektu, wdrażającego dyrektywę pozwalającą na skuteczniejsze korzystanie przez konsumentów z pozwów zbiorowych, opłaty za przystąpienie do powództwa będą jednak ograniczone, czego nie zakładała poprzednia propozycja. Prawnicy oceniają, że to korzystna zmiana, ale projektodawca chce ją niepotrzebnie komplikować. Tym bardziej, że czas ma tutaj duże znaczenie - Polska powinna była wdrożyć przepisy już w 2022 r.

06.03.2024

Prezes UOKiK nakłada kolejne kary za "porozumienia wekslowe"

Rynek i konsument Finanse

Prezes UOKiK nałożył kolejne kary na firmy oferujące inwestycje w weksle, które w rzeczywistości miały być sprzeczne z ich przeznaczeniem, i przerzucać całe ryzyko inwestycji na konsumentów, o czym nie byli oni prawidłowo informowani. Klienci nieświadomie stawali się odpowiedzialni m.in. za nabywanie udziałów i akcji w start-upach przez spółkę, czyli przedsięwzięć niosących ze sobą wysokie ryzyko inwestycyjne.

05.03.2024

Konsument ze szczególnymi potrzebami będzie miał większy wybór produktów i usług

Rynek i konsument Niepelnosprawność

Osoby ze szczególnymi potrzebami za sprawą wdrożenia do polskiego prawa Europejskiego Aktu o Dostępności, mają skorzystać na szerszym dostępie do produktów i usług. Bardziej dostępne mają być np. edukacja, transport, ochrona zdrowia czy kultura i praca. Nowe przepisy nie obejmą jednak w pełni małych przedsiębiorstw. W środę 28 lutego rząd przyjął projekt w tej sprawie.

28.02.2024

Dostawca internetu nie zapuka do klienta z propozycją umowy i nie ukryje kosztów

Rynek i konsument Prawo unijne

Po ponad trzech latach opóźnienia jest szansa na to, że w Polsce zacznie być w końcu stosowana unijna dyrektywa ustanawiająca europejski kodeks łączności elektronicznej. Najnowszy projekt w tej sprawie został bowiem pozbawiony kontrowersyjnych propozycji, które znalazły się w wersji przedstawionej przez poprzednią władzę. Przewiduje za to nowe obowiązki dla przedsiębiorców, które z kolei mają wpłynąć korzystnie na wiedzę konsumentów.

28.02.2024

UOKIK: Zarzuty dla OLX, wprowadzał klientów w błąd

Rynek i konsument

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki serwisu sprzedażowego OLX. Jego zarzuty dotyczą wprowadzania konsumentów w błąd w zakresie pakietu ochronnego, nieudzielania informacji o tym, że produkt można kupić bez usługi serwisowej i mylącego sortowania ofert według najtańszych produktów.

27.02.2024

Jest szansa, że Polska w końcu wdroży unijny kodeks łączności elektronicznej

Rynek i konsument Nowe technologie Prawo unijne

Przyznanie prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej uprawnień do wydawania decyzji obszarowych, zapewnienie użytkownikom końcowym dostępu do niezależnego narzędzia porównawczego ofert usług komunikacji elektronicznej i uchylenie obecnie obowiązujących przepisów prawa telekomunikacyjnego. To najważniejsze założenia projektów, które mają wdrożyć unijne przepisy po wielu miesiącach opóźnień.

26.02.2024

UOKiK: Wysokie kary za "rolowanie" pożyczek

Rynek i konsument Kredyty

Ponad 10 mln zł nałożył prezes UOKiK na siedmiu pożyczkodawców i pośredników kredytu konsumenckiego – działania podjęto po skargach otrzymanych od dotkniętych praktykami konsumentów. Ukarane podmioty były zaangażowane w „rolowanie” pożyczek, czyli naprzemienne udzielanie konsumentom pożyczek celem spłaty pierwotnego zadłużenia.  

21.02.2024

UOKiK: Banki nie chcą zwracać klientom skradzionych pieniędzy

Rynek i konsument Banki

Alior Bank, Bank Handlowy, Bank Ochrony Środowiska, Pekao SA, Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski, Plus Bank – to kolejne banki, u których UOKiK kwestionuje sposób rozliczania się z konsumentem oraz odpowiedzi na reklamacje w przypadku nieautoryzowanych transakcji. Zgodnie z przepisami banki powinny oddać pieniądze do końca kolejnego dnia roboczego od otrzymania zgłoszenia.

14.02.2024

Kupujesz mieszkanie od dewelopera? Uważaj na klauzule inflacyjne w umowie

Rynek i konsument Finanse Nieruchomości

Kupując mieszkanie lub dom na etapie "dziury w ziemi", trzeba liczyć się z, popularnymi znów, klauzulami waloryzacyjnymi. To efekt inflacji i szybujących cen. Przepisy nie regulują dokładnie takich klauzul, panuje więc wolna amerykanka. Deweloper nie może jednak przerzucać całego ryzyka inwestycyjnego na konsumenta - takie zapisy łatwo zakwestionować. W dodatku klauzule inflacyjne blokują często otrzymanie kredytu.

08.02.2024

Cyfrowy Paszport Produktu ma ułatwić zakupy. Pracuje nad nim UE

Rynek i konsument Nowe technologie

Już za dwa lata, dzięki Cyfrowemu Paszportowi Produktu, będzie możliwe sprawdzenie za pomocą telefonu komórkowego w łatwy i szybki sposób wszystkich informacji o danym produkcie. To rewolucyjne rozwiązanie, które pokaże całą  „podróż” danego towaru – uważa Konfederacji Lewiatan. Podstawowe dane o produkcie będą dostępne offline, bez konieczności połączenia z internetem.

05.02.2024

Naprawiać, nie wyrzucać: Jest wstępne porozumienie w sprawie nowego prawa unijnego

Rynek i konsument

Parlament Europejski i Rada osiągnęli wstępne porozumienie co do kształtu przepisów i nowych środków, które mają zapewnić konsumentom prawo do naprawy produktów i ograniczyć wpływ masowej konsumpcji na środowisko. Jednym z istotnych elementów nowych regulacji ma być tzw. prawo do naprawy, które da konsumentom szersze gwarancje dotyczące naprawiania produktów.

05.02.2024
1  2  3  4  5    69