TSUE: Frankowicze nie zapłacą fortuny, nawet gdy przegrają

Prawo cywilne Wymiar sprawiedliwości Rynek i konsument Domowe finanse Budownictwo Prawo europejskie Kredyty frankowe Nieruchomości

Jest kolejny korzystny finansowo wyrok w sprawach frankowiczów – unijni sędziowie uznali, że polskie ogólne zasady zwrotu kosztów sądowych przez przegrywającego nie mogą być krzywdzące dla kredytobiorców-konsumentów, gdy przegrają oni sprawy o zwrot kapitału kredytu, choć wcześniej wygrali proces o stwierdzenie nieważności umowy z powodu umieszczonych w niej klauzul abuzywnych. Wyrokiem sa mocno zaskoczeni i zirytowani przedstawiciele banków.

27.11.2025

Promocja w sklepie dostępna nie dla każdego klienta

Rynek i konsument Domowe finanse

Jeżeli sieć handlowa oferuje promocje tylko dla użytkowników telefonów, na których można zainstalować aplikację, nie stanowi to bezpośredniej dyskryminacji osób, które nie korzystają z smartfonów ze względu na wiek i stan zdrowia, mimo że dla niektórych klientów jest to działanie wykluczające i powodujące dyskomfort.

26.11.2025

Bank Pekao S.A. wypłaci klientom rekompensaty. Kwota: nawet 2500 zł

Rynek i konsument Domowe finanse Banki

Klienci Pekao S.A., którzy w latach 2019–2023 nie otrzymali odpowiedzi na reklamację w ustawowym terminie 30 dni, otrzymają rekompensaty. Ich wysokość może wynieść, w zależności od przypadku, 300 zł, 600 zł, 1500 zł lub nawet 2500 zł. To konsekwencja decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zobowiązał Pekao do usunięcia skutków naruszenia przepisów.

24.11.2025

Powództwa przedstawicielskie w końcu wystartują? Pierwsza organizacja w rejestrze UOKiK

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Prawo europejskie

Fundacja LexCultura została pierwszą organizacją wpisaną do rejestru podmiotów upoważnionych do wytaczania powództw grupowych. Oznacza to, że może występować do sądu z powództwami w sprawach praktyk naruszających ogólne interesy konsumentów, na podstawie przepisów wprowadzonych w 2024 r.

21.11.2025

LOT unika odpowiedzialności za bagaż, UOKiK stawia zarzuty

Turystyka Rynek i konsument

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie po raz pierwszy przygląda się praktykom linii lotniczych. Tym razem zarzuca Polskim Liniom Lotniczym LOT naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Sprawa dotyczy reklamacji związanych z uszkodzonym lub opóźnionym bagażem.

17.11.2025

Rachunki za energię. W 2026 r. wyższa opłata kogeneracyjna

Rynek i konsument Domowe finanse Energetyka

4,36 zł/MWh – tyle w 2026 r. ma wynieść opłata kogeneracyjna, która jest składową rachunków za energię elektryczną i obecnie wynosi 3 zł/MWh. Ministerstwo Energii tłumaczy, że podwyżka wynika ze wzoru. Jak szacuje, przeciętne gospodarstwo domowe zapłaci z tego powodu 13,08 zł rocznie.

15.11.2025

Rowery elektryczne z importu nie spełniały wymagań

Turystyka Rynek i konsument

29 modeli rowerów elektrycznych importowanych spoza Unii Europejskiej skontrolował na granicy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z Inspekcją Handlową oraz Krajową Administracją Skarbową. We wszystkich przypadkach stwierdzono nieprawidłowości dotyczące deklaracji zgodności i instrukcji. Większość pojazdów nie trafi na polski rynek.

14.11.2025

TSUE pochylił się nad alkoholem w ginie

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Prawo europejskie

Napój bezalkoholowy nie może być oznaczany ani sprzedawany pod nazwą „gin”. Jest to bowiem nazwa prawnie zastrzeżona dla napoju alkoholowego. Wolność prowadzenia działalności gospodarczej nie stoi na przeszkodzie takiej regulacji – wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

13.11.2025

Szkoda statyczna czy dynamiczna? Nowa uchwała SN komplikuje spór o odszkodowania z OC

Rynek i konsument Domowe finanse Ubezpieczenia

Sądy mogą różnie orzekać w sprawach dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych z ubezpieczenia OC, gdyż dwie stosunkowo niedawne uchwały Sądu Najwyższego wydane w siedmioosobowych składach pozostają w konflikcie z najnowszą uchwałą SN, wydaną przez skład trzyosobowy. Przedmiotem sporu jest charakter szkody: statyczny albo dynamiczny.

13.11.2025

UOKiK sprawdza influencerów i ich reklamy skierowane do dzieci

Rynek i konsument Cyberbezpieczeństwo

Przyglądamy się w postępowaniach wyjaśniających działalności popularnych influencerów znanych jako Wojan i Palion - poddał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wątpliwości dotyczą ich treści marketingowych, które wywierają na dzieciach presję do nabywania produktów.

12.11.2025

Aspekty prawne windykacji w sektorze energetycznym. Nielegalny pobór energii

Prawo cywilne Rynek i konsument Energetyka

W kontekście windykacji i zabezpieczenia praw przedsiębiorstw energetycznych szczególne znaczenie ma problem nielegalnego poboru energii - pisze w drugiej części artykułu o prawnych aspektach windykacji w sektorze energetycznym Marcin Sykała, radca prawny w Kancelarii Prawniczej Maciej Panfil i Partnerzy.

12.11.2025

UOKiK zapowiada konsekwentną walkę z piramidami

Rynek i konsument Domowe finanse

Kiedyś systemy alternatywnego inwestowania nie oferowały niczego konkretnego – poza wizją łatwych pieniędzy. Dziś w ich ramach sprzedawane są usługi szkoleniowe dotyczące inwestowania, rynku Forex czy kryptowalut. - Prawda jest taka, że sprzedawane treści są powszechnie dostępne w internecie, często w wyższej jakości niż usługi, świadczone w ramach projektów promocyjnych typu piramida – twierdzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dodaje, że niektórzy naganiacze odwołują się do tradycji i „polskiego” charakteru przedsięwzięcia.

08.11.2025

20 milionów na portal, który powstanie za półtora roku

Rynek i konsument Domowe finanse Budownictwo RODO Nieruchomości Cyberbezpieczeństwo Nowe Technologie

Powstanie rządowy portal DOM z cenami transakcyjnymi mieszkań, mimo tego, że już działają dwie błyskawicznie stworzone bezpłatnie strony internetowe oferujące takie informacje dla Warszawy i kilkunastu największych miast. Senat przyjął bez poprawek przepisy dające zielone światło na uruchomienie teraz oficjalnej witryny, a nowela czeka już tylko na podpis prezydenta.

07.11.2025

Woda, która jest sokiem - posłowie pytają o praktyki producentów

Rynek i konsument Zdrowie publiczne

Choć w sklepach często można znaleźć je na półkach z wodą mineralną, wody z dodatkiem soku są w rzeczywistości napojami, często zawierającymi sporą ilość dodatków w składzie. Posłowie pytają resort zdrowia, czy takie praktyki nie są wprowadzaniem konsumentów w błąd. Pojawiają się także wątpliwości co do kwestii różnic w opodatkowaniu - obecnie przepisy są tak skonstruowane, że napoje podlegają niższej stawce VAT, niż zwykła woda.

07.11.2025

POLSTR - są kolejne wątpliwości dotyczące następcy WIBOR

Rynek i konsument Finanse Kredyty Compliance Prawo europejskie Nieruchomości

Na zarzuty dotyczące wad prawnych przepisów wprowadzających POLSTR - nowy wskaźnik, który ma zastąpić WIBOR - zaczyna reagować rynek - wskazywane są m.in. poważne wątpliwości konstytucyjne. Są obawy, że kredytobiorcy będą podważać kredyty, tak samo jak to robią z frankami albo WIBOR. Wychodzi też na jaw, że ostateczna data likwidacji WIBOR nie wynika z przepisów, ale jedynie z ustaleń pracujących nad reformą ekspertów. Urzędnicy i bankowcy też nie zajmują na razie oficjalnego stanowiska do zarzutów o wady prawne reformy.

07.11.2025

NSA: Donos na złodzieja danych może słono kosztować

Pacjent Rynek i konsument Prawo gospodarcze Zawody medyczne Zarządzanie RODO Cyberbezpieczeństwo Nowe Technologie

Administrator danych osobowych, który wykryje nieuprawnione ich kopiowanie, powinien zawiadomić o tym naruszeniu osoby, których personalia zostały niewłaściwie użyte, nawet jest są to bardzo liczne przypadki. Za brak dopełnienia tego obowiązku grożą surowe kary pieniężne, o czym przekonała się jedna z placówek medycznych oskarżająca o wyniesienie listy pacjentów jednego ze swoich lekarzy.

06.11.2025

Niedbały klient zwróci pieniądze kurierowi

Drogi Rynek i konsument Domowe finanse BHP Prawo gospodarcze Małe i średnie firmy Transport Ubezpieczenia

Operatorzy pocztowi, w tym największe firmy kurierskie, powinny być informowane przez klientów, że przesyłka to towar niebezpieczny, będą musiały bowiem należycie go zabezpieczyć. Brak informacji ze strony klienta może zwolnić operatora z odpowiedzialności odszkodowawczej i narazi go na zwrot kosztów zabezpieczenia ryzykownej przesyłki - tak wynika z projektu nowelizacji przepisów pocztowych przygotowanej w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

05.11.2025

TSUE: Nie ma dowolnej żonglerki godzinami wylotu

Turystyka Rynek i konsument Prawo europejskie Transport

Gdy linia lotnicza przesunie godziny odlotu, to - nawet jeśli zdąży wydać pasażerom nowe potwierdzenie rezerwacji - czas opóźnienia przylotu jej samolotu należy ustalić na podstawie pierwotnie przewidzianego rozkładu. Tak wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE, wydanego w sprawie czwórki niemieckich turystów lecących do tureckiej Antalyi. Wyrok może mieć duże znaczenie dla konsumentów nad Wisłą, zarówno tych latających regularnymi połączeniami, jak i czarterami wycieczkowymi.

04.11.2025

Frankowicze i ich prawnicy piszą petycję do decydentów

Prawo cywilne Prawnicy Wymiar sprawiedliwości Rynek i konsument Banki Kredyty frankowe Nieruchomości

Rosną emocje wokół projektu ustawy frankowej, którym zajmują się posłowie. Kredytobiorcy i kancelarie frankowe apelują do różnych decydentów o radykalną modyfikację rozwiązań przygotowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Jedna z kancelarii przygotowała tekst specjalnej petycji i zachęca do jego wnoszenia do parlamentu i innych organów państwowych.

03.11.2025

Operator sieci Plus naruszył interesy konsumentów? UOKiK stawia zarzuty

Rynek i konsument Domowe finanse

Naruszanie zbiorowych interesów konsumentów i stosowanie niedozwolonych postanowień umownych zarzucił spółce Polkomtel Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zastrzeżenia organu dotyczą telefonii na kartę, tzw. pre-paid. Chodzi o nieuprawnione pobieranie opłat za utrzymanie numeru, przekazywanie niepełnej informacji o warunkach usług na opakowaniach starterów oraz bezpodstawne podwyższanie cen.

03.11.2025