Ministerstwo Cyfryzacji przypomina o przedłużaniu ważności profilu zaufanego on-line

Rynek i konsument

Profil zaufany umożliwia m.in. szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Jak wynika z danych resortu cyfryzacji, korzysta z niego już ponad 14 milionów mieszkańców Polski. Jest ważny przez 3 lata od dnia potwierdzenia, jednak w każdej chwili można przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata. Nie trzeba osobiście stawiać się w urzędzie - wystarczy się zalogować i postępować zgodnie z instrukcjami.

13.03.2024

Większa odpowiedzialność biznesu za niebezpieczne produkty - PE przyjął przepisy

Rynek i konsument Prawo unijne

Jednolite zasady na całym rynku unijnym, łatwiejsza ścieżka uzyskania odszkodowania oraz rozszerzenie zakresu odpowiedzialności także na produkty cyfrowe oraz pochodzące z krajów spoza UE - to główne założenia zmian w odpowiedzialności za produkt niebezpieczny, które właśnie zostały przyjęte przez Parlament Europejski. Przepisy muszą teraz zostać formalnie zatwierdzone przez Radę.

13.03.2024

UOKiK stawia zarzuty za oznaczanie cen paliwa niezgodnie z dyrektywą Omnibus

Rynek i konsument

Promocja „Wtorki i czwartki z Shell V-Power”, zgodnie z którą w wymienione dni kierowcy mogli zatankować paliwo w obniżonej cenie, mogła być, zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, niezgodna z przepisami implementującymi unijną dyrektywę Omnibus. Ani w materiałach marketingowych, ani na terenie stacji, nie pojawiała się bowiem informacja o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek.

11.03.2024

Resort klimatu zapowiada zmiany w systemie kaucyjnym, ma poparcie przedsiębiorców

Odpady Rynek i konsument

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiedziało wprowadzenie zmian do ustawy kaucyjnej. Nowe przepisy mają obowiązywać od 2025 roku. Będzie podwyższona m.in. wysokość kaucji z 0,5 do 1 zł na butelki szklane wielokrotnego użycia, o co zabiegali przedsiębiorcy. Na 2026 r. zostanie przesunięta zbiórka opakowań po mleku i produktach mlecznych.

08.03.2024

Przedsiębiorca musi rzetelnie wypełniać obowiązki informacyjne wobec konsumenta

Rynek i konsument Prawo unijne

Przedsiębiorcy umożliwiający testowanie swoich usług świadczonych przez internet będą musieli zachować szczególną ostrożność w formułowaniu ofert względem konsumentów. Niedochowanie obowiązków informacyjnych co do treści i zasad świadczonych usług (w szczególności w zakresie ceny) może skutkować powstaniem kolejnego prawa konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, powstałego po upływie okresu testowego - piszą Adrian Bielecki, adwokat i Zygmunt Waga, radca prawny z kancelarii prawnej Taylor Wessing.

07.03.2024

Opłata wstępna za pozew zbiorowy ciągle za wysoka - mimo górnej granicy

Rynek i konsument Prawo unijne

Według najnowszego projektu, wdrażającego dyrektywę pozwalającą na skuteczniejsze korzystanie przez konsumentów z pozwów zbiorowych, opłaty za przystąpienie do powództwa będą jednak ograniczone, czego nie zakładała poprzednia propozycja. Prawnicy oceniają, że to korzystna zmiana, ale projektodawca chce ją niepotrzebnie komplikować. Tym bardziej, że czas ma tutaj duże znaczenie - Polska powinna była wdrożyć przepisy już w 2022 r.

06.03.2024

Prezes UOKiK nakłada kolejne kary za "porozumienia wekslowe"

Rynek i konsument Finanse

Prezes UOKiK nałożył kolejne kary na firmy oferujące inwestycje w weksle, które w rzeczywistości miały być sprzeczne z ich przeznaczeniem, i przerzucać całe ryzyko inwestycji na konsumentów, o czym nie byli oni prawidłowo informowani. Klienci nieświadomie stawali się odpowiedzialni m.in. za nabywanie udziałów i akcji w start-upach przez spółkę, czyli przedsięwzięć niosących ze sobą wysokie ryzyko inwestycyjne.

05.03.2024

Dostawca internetu nie zapuka do klienta z propozycją umowy i nie ukryje kosztów

Rynek i konsument Prawo unijne

Po ponad trzech latach opóźnienia jest szansa na to, że w Polsce zacznie być w końcu stosowana unijna dyrektywa ustanawiająca europejski kodeks łączności elektronicznej. Najnowszy projekt w tej sprawie został bowiem pozbawiony kontrowersyjnych propozycji, które znalazły się w wersji przedstawionej przez poprzednią władzę. Przewiduje za to nowe obowiązki dla przedsiębiorców, które z kolei mają wpłynąć korzystnie na wiedzę konsumentów.

28.02.2024

UOKIK: Zarzuty dla OLX, wprowadzał klientów w błąd

Rynek i konsument

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki serwisu sprzedażowego OLX. Jego zarzuty dotyczą wprowadzania konsumentów w błąd w zakresie pakietu ochronnego, nieudzielania informacji o tym, że produkt można kupić bez usługi serwisowej i mylącego sortowania ofert według najtańszych produktów.

27.02.2024

Jest szansa, że Polska w końcu wdroży unijny kodeks łączności elektronicznej

Rynek i konsument Nowe technologie Prawo unijne

Przyznanie prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej uprawnień do wydawania decyzji obszarowych, zapewnienie użytkownikom końcowym dostępu do niezależnego narzędzia porównawczego ofert usług komunikacji elektronicznej i uchylenie obecnie obowiązujących przepisów prawa telekomunikacyjnego. To najważniejsze założenia projektów, które mają wdrożyć unijne przepisy po wielu miesiącach opóźnień.

26.02.2024

UOKiK: Wysokie kary za "rolowanie" pożyczek

Rynek i konsument Kredyty

Ponad 10 mln zł nałożył prezes UOKiK na siedmiu pożyczkodawców i pośredników kredytu konsumenckiego – działania podjęto po skargach otrzymanych od dotkniętych praktykami konsumentów. Ukarane podmioty były zaangażowane w „rolowanie” pożyczek, czyli naprzemienne udzielanie konsumentom pożyczek celem spłaty pierwotnego zadłużenia.  

21.02.2024

UOKiK: Banki nie chcą zwracać klientom skradzionych pieniędzy

Rynek i konsument Banki

Alior Bank, Bank Handlowy, Bank Ochrony Środowiska, Pekao SA, Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski, Plus Bank – to kolejne banki, u których UOKiK kwestionuje sposób rozliczania się z konsumentem oraz odpowiedzi na reklamacje w przypadku nieautoryzowanych transakcji. Zgodnie z przepisami banki powinny oddać pieniądze do końca kolejnego dnia roboczego od otrzymania zgłoszenia.

14.02.2024

Kupujesz mieszkanie od dewelopera? Uważaj na klauzule inflacyjne w umowie

Rynek i konsument Finanse Nieruchomości

Kupując mieszkanie lub dom na etapie "dziury w ziemi", trzeba liczyć się z, popularnymi znów, klauzulami waloryzacyjnymi. To efekt inflacji i szybujących cen. Przepisy nie regulują dokładnie takich klauzul, panuje więc wolna amerykanka. Deweloper nie może jednak przerzucać całego ryzyka inwestycyjnego na konsumenta - takie zapisy łatwo zakwestionować. W dodatku klauzule inflacyjne blokują często otrzymanie kredytu.

08.02.2024

Cyfrowy Paszport Produktu ma ułatwić zakupy. Pracuje nad nim UE

Rynek i konsument Nowe technologie

Już za dwa lata, dzięki Cyfrowemu Paszportowi Produktu, będzie możliwe sprawdzenie za pomocą telefonu komórkowego w łatwy i szybki sposób wszystkich informacji o danym produkcie. To rewolucyjne rozwiązanie, które pokaże całą  „podróż” danego towaru – uważa Konfederacji Lewiatan. Podstawowe dane o produkcie będą dostępne offline, bez konieczności połączenia z internetem.

05.02.2024

Naprawiać, nie wyrzucać: Jest wstępne porozumienie w sprawie nowego prawa unijnego

Rynek i konsument

Parlament Europejski i Rada osiągnęli wstępne porozumienie co do kształtu przepisów i nowych środków, które mają zapewnić konsumentom prawo do naprawy produktów i ograniczyć wpływ masowej konsumpcji na środowisko. Jednym z istotnych elementów nowych regulacji ma być tzw. prawo do naprawy, które da konsumentom szersze gwarancje dotyczące naprawiania produktów.

05.02.2024

UOKiK: Zarzuty dla Vectry za klauzule inflacyjne

Rynek i konsument

Vectra podwyższa swoim klientom opłaty abonamentowe, powołując się na wskaźnik poziomu inflacji. Stosowane przez spółkę postanowienia są niejednoznaczne i nieczytelne dla konsumentów. Prezes UOKiK zakwestionował więc postanowienia dotyczące jednostronnych zmian umów. Jeżeli zarzuty się potwierdzą, kara może wynieść do 10 proc. obrotu.

31.01.2024

Zasady zawierania umów leasingu są zbyt sztywne. Jest projekt zmian

Rynek i konsument

Federacja Przedsiębiorców Polskich uważa, że wymóg zawarcia umowy leasingu w formie pisemnej pod rygorem nieważności znacznie utrudnia i wydłuża proces ich zawierania i wprowadzanie do nich zmian. Warto wprowadzić więc podobne uproszczenia, jakie obowiązują od dawna w wypadku umowy pożyczki, czyli formę dokumentową, która umożliwia zawarcie umowy e-mailowo lub przy pomocy esemesa.

30.01.2024

UOKiK: ENEA stosowała niedozwolone klauzule umowne i bezpodstawnie naliczała opłaty

Rynek i konsument Energetyka

Prezes UOKiK wydał dwie decyzje wobec przedsiębiorcy energetycznego Enea S.A. Spółka gwarantowała stałe ceny prądu, ale pomijała lub prezentowała w sposób mogący wprowadzać w błąd informacje o opłacie handlowej. Bezpodstawnie naliczała również kary za wcześniejsze rozwiązanie umowy. Urząd zobowiązał spółkę do zwrotu niesłusznie pobranych opłat uprawnionym konsumentom.

29.01.2024

Produkty "eko" i "bio" tylko po spełnieniu warunków - szykują się zmiany

Środowisko Rynek i konsument Prawo gospodarcze Prawo unijne

Już wkrótce firmy nie będą mogły bez konsekwencji używać określeń typu "ekologiczny", "dobry dla środowiska" czy "wolny od plastiku" w odniesieniu do swoich produktów. Jasne zasady co do praktyk zaliczających się do pseudoekologicznego marketingu (czyli tzw. greenwashingu) ma wprowadzić nowa unijna dyrektywa, która została ostatnio przyjęta przez Parlament Europejski. Ujednolici ona m.in. zasady dotyczące certyfikacji i oznaczeń.

27.01.2024

Ochrona konsumentów na rynku finansowym coraz lepsza

Rynek i konsument Prawo unijne

Rok 2024 rozpoczyna kilkuetapową transformację ochrony konsumenckiej na rynku finansowym. Część zmian prawnych już weszła w życie, inne dopiero nadejdą. Ich kluczowym celem jest bardziej efektywna ochrona konsumentów przed nadmiernym zadłużeniem i innymi ryzykami, związanymi w szczególności z rozwojem nowych technologii i digitalizacją rynku finansowego - piszą Kamilla Pomorska, radca prawny oraz Weronika Herbet-Homenda, prawnik w BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy.

27.01.2024