Sklepy prześcigają się w deklaracjach o braku podwyżek, ale to puste hasła

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Wzrost cen żywności związany z powrotem do 5 proc. stawki VAT od 1 kwietnia może nie być od razu widoczny dla przeciętnego konsumenta. Pierwszą przyczyną jest to, że sieci sklepów spożywczych deklarują, że nie podniosą stawek od razu, co nie oznacza, że nie stanie się to miesiąc później. Po drugie, przepisy nakładają co prawda obowiązki dotyczące transparentnego oznaczania cen, ale nie podawania ceny sprzed podwyżki.

05.04.2024

Liczniki czasu na złożenie zamówienia miały wprowadzać w błąd - decyzja UOKiK wobec Amazon

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Ochrona konkurencji

Ponad 31 mln zł - tyle wynosi kara nałożona przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na spółkę Amazon, która miała naruszyć zbiorowe interesy konsumentów poprzez wprowadzanie w błąd swoich klientów. Chodziło zwłaszcza o stosowanie liczników czasu, które miały gwarantować, że zamówienie złożone w określonym czasie dotrze do klienta w wyznaczonym dniu. UOKiK uznał, że to praktyki zaliczające się do tzw. "zwodniczych interfejsów".

27.03.2024

Ochrona danych jednym z celów rozporządzenia DSA. Prezes UODO poza systemem

Rynek i konsument Nowe technologie RODO Prawo europejskie

Jednym z głównych zadań unijnego Aktu o usługach cyfrowych jest lepsza ochrona danych użytkowników internetu, jednak polska ustawa dostosowująca przepisy do rozporządzenia może okazać się nieskuteczna. Projektowane przepisy nie przewidują bowiem, że jednym z organów odpowiedzialnych za realizację zadań będzie prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Zdaniem ekspertów nie jest to trafne rozwiązanie, tym bardziej, że rozporządzenie uzupełnia rozwiązania przewidziane w RODO.

27.03.2024

Wąsate nakrętki mogą zablokować charytatywne zbiórki, ale zakazu zbierania nie ma

Środowisko Odpady Rynek i konsument

Wiele wskazuje na to, że organizacje pomocowe stracą jeden ze sposobów zarobkowania. Od 1 lipca 2024 r. plastikowe zakrętki i wieczka będą musiały być przymocowane do pojemników do napojów. Wprawdzie nie wszystkie plastikowe zamknięcia objęte zostaną tym obowiązkiem, ale o efekt masy będzie zdecydowanie trudniej.

26.03.2024

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą musieli przechowywać dane wszystkich klientów

Rynek i konsument Prawo europejskie

Projektowane przepisy ustawy wdrażającej unijny kodeks łączności elektronicznej (EKŁE), które mają nałożyć na przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązek przechowywania danych klientów i udostępniania ich uprawnionym podmiotom, będą niezgodne z unijnym prawem. To jeden z istotniejszych wniosków wynikających ze stanowiska Fundacji Panoptykon, zgłoszonego w ramach opiniowania projektu prawa komunikacji elektronicznej.

25.03.2024

Komisja Europejska zbada, czy cyfrowi giganci naruszyli zasady konkurencji

Rynek i konsument Prawo europejskie

Alphabet, Apple i Meta - to trzy koncerny cyfrowe, wobec których Komisja Europejska wszczęła właśnie postępowania w sprawie o możliwe naruszenia zasad konkurencji zawartych w unijnym rozporządzeniu o rynkach cyfrowych (DMA). Chodzi przede wszystkim o potencjalne faworyzowanie własnych porównywarek cen usług w przeglądarkach i praktyki związane z nakładaniem opłat w sklepach z aplikacjami.

25.03.2024

Najniższa cena z ostatnich 30 dni nie tylko w sklepach, ale firmy o tym nie pamiętają

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Choć przywykliśmy już do oznaczeń związanych z przedstawianiem najniższej ceny z ostatnich 30 dni w sklepach, nie wszystkie wątpliwości związane z interpretacją przepisów zostały rozwiązane. Jak wskazują prawnicy, może przyczyniać się do tego również fakt, że polski ustawodawca podszedł do niektórych kwestii bardziej restrykcyjnie niż unijny. Rozszerzył bowiem obowiązki także na usługi, o czym wiele firm wciąż zapomina.

23.03.2024

Smsy do konsumentów o obniżce opłat za energię. RPO pisze do ministra klimatu

Rynek i konsument Domowe finanse

Jedno z przedsiębiorstw energetycznych informowało konsumentów smsami o możliwej obniżce opłat za prąd w 2023 r.  Wiadomość taka powinna była jednak zawierać oznaczenie terminu lub choćby informację, że spełnienie warunków zostało ograniczone terminem. A odesłanie w smsie na stronę internetową przedsiębiorstwa nie wypełnia w całości obowiązku informacyjnego. Może bowiem odbierać możliwość skorzystania z obniżki osobom wykluczonym cyfrowo. Biuro RPO zwrócił się w tej sprawie do Ministerstwie Klimatu i Środowiska.

16.03.2024

Ostatni dzwonek na pierwsze sprawozdanie za plastikowe jednorazówki

Odpady Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Do 15 marca przedsiębiorcy wykorzystujący niektóre produkty jednorazowego użytku, takie jak: plastikowe kubki, nawilżane chusteczki czy baloniki objęte dyrektywą SUP, muszą po raz pierwszy przesłać sprawozdania do BDO. Za 2023 r. poinformują tylko o ilości (masie) wprowadzonych na rynek produktów. Za nieprawidłowości związane ze sprawozdawczością i prowadzeniem ewidencji grożą przedsiębiorcom wysokie kary.

15.03.2024

Reklamacja towaru po zmianach - jak z niej skorzystać?

Rynek i konsument Rynek Prawo europejskie

Na skutek implementacji dyrektywy Omnibus zaczęły obowiązywać przepisy, które wprowadziły zmiany istotne zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców - także w obszarze reklamacji. Tłumaczymy, o czym pamiętać, kiedy i w jaki sposób skorzystać z nowych przepisów dotyczących niezgodności z umową, kiedy powoływać się na rękojmię i czego można żądać od sprzedawcy. Wyjaśniamy również, jak interpretować najniższą cenę z ostatnich 30 dni.

14.03.2024

Konsumenci nie chcą kupować w firmie, z której wyciekły ich dane

Rynek i konsument Nowe technologie RODO

Rośnie odsetek osób, które obawiają się wycieku danych osobowych z prywatnych firm i instytucji państwowych. Tak uważa już blisko 40 proc. dorosłych Polaków – wynika z badania serwisu ChronPESEL.pl. Lęk przed konsekwencjami takiego wycieku przekłada się na niechęć do tych, którzy do niego dopuścili. Z analizy Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach wynika, że co trzeci klient polskiego dużego sklepu z elektroniką, z którego hakerzy wykradli dane kupujących, nie zamierza więcej robić w nim zakupów.

14.03.2024

Ministerstwo Cyfryzacji przypomina o przedłużaniu ważności profilu zaufanego on-line

Rynek i konsument

Profil zaufany umożliwia m.in. szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Jak wynika z danych resortu cyfryzacji, korzysta z niego już ponad 14 milionów mieszkańców Polski. Jest ważny przez 3 lata od dnia potwierdzenia, jednak w każdej chwili można przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata. Nie trzeba osobiście stawiać się w urzędzie - wystarczy się zalogować i postępować zgodnie z instrukcjami.

13.03.2024

Większa odpowiedzialność biznesu za niebezpieczne produkty - PE przyjął przepisy

Rynek i konsument Prawo europejskie

Jednolite zasady na całym rynku unijnym, łatwiejsza ścieżka uzyskania odszkodowania oraz rozszerzenie zakresu odpowiedzialności także na produkty cyfrowe oraz pochodzące z krajów spoza UE - to główne założenia zmian w odpowiedzialności za produkt niebezpieczny, które właśnie zostały przyjęte przez Parlament Europejski. Przepisy muszą teraz zostać formalnie zatwierdzone przez Radę.

13.03.2024

UOKiK stawia zarzuty za oznaczanie cen paliwa niezgodnie z dyrektywą Omnibus

Rynek i konsument

Promocja „Wtorki i czwartki z Shell V-Power”, zgodnie z którą w wymienione dni kierowcy mogli zatankować paliwo w obniżonej cenie, mogła być, zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, niezgodna z przepisami implementującymi unijną dyrektywę Omnibus. Ani w materiałach marketingowych, ani na terenie stacji, nie pojawiała się bowiem informacja o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek.

11.03.2024

Resort klimatu zapowiada zmiany w systemie kaucyjnym, ma poparcie przedsiębiorców

Odpady Rynek i konsument

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiedziało wprowadzenie zmian do ustawy kaucyjnej. Nowe przepisy mają obowiązywać od 2025 roku. Będzie podwyższona m.in. wysokość kaucji z 0,5 do 1 zł na butelki szklane wielokrotnego użycia, o co zabiegali przedsiębiorcy. Na 2026 r. zostanie przesunięta zbiórka opakowań po mleku i produktach mlecznych.

08.03.2024

Przedsiębiorca musi rzetelnie wypełniać obowiązki informacyjne wobec konsumenta

Rynek i konsument Prawo europejskie

Przedsiębiorcy umożliwiający testowanie swoich usług świadczonych przez internet będą musieli zachować szczególną ostrożność w formułowaniu ofert względem konsumentów. Niedochowanie obowiązków informacyjnych co do treści i zasad świadczonych usług (w szczególności w zakresie ceny) może skutkować powstaniem kolejnego prawa konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, powstałego po upływie okresu testowego - piszą Adrian Bielecki, adwokat i Zygmunt Waga, radca prawny z kancelarii prawnej Taylor Wessing.

07.03.2024

Opłata wstępna za pozew zbiorowy ciągle za wysoka - mimo górnej granicy

Rynek i konsument Prawo europejskie

Według najnowszego projektu, wdrażającego dyrektywę pozwalającą na skuteczniejsze korzystanie przez konsumentów z pozwów zbiorowych, opłaty za przystąpienie do powództwa będą jednak ograniczone, czego nie zakładała poprzednia propozycja. Prawnicy oceniają, że to korzystna zmiana, ale projektodawca chce ją niepotrzebnie komplikować. Tym bardziej, że czas ma tutaj duże znaczenie - Polska powinna była wdrożyć przepisy już w 2022 r.

06.03.2024

Prezes UOKiK nakłada kolejne kary za "porozumienia wekslowe"

Rynek i konsument Finanse

Prezes UOKiK nałożył kolejne kary na firmy oferujące inwestycje w weksle, które w rzeczywistości miały być sprzeczne z ich przeznaczeniem, i przerzucać całe ryzyko inwestycji na konsumentów, o czym nie byli oni prawidłowo informowani. Klienci nieświadomie stawali się odpowiedzialni m.in. za nabywanie udziałów i akcji w start-upach przez spółkę, czyli przedsięwzięć niosących ze sobą wysokie ryzyko inwestycyjne.

05.03.2024

Dostawca internetu nie zapuka do klienta z propozycją umowy i nie ukryje kosztów

Rynek i konsument Prawo europejskie

Po ponad trzech latach opóźnienia jest szansa na to, że w Polsce zacznie być w końcu stosowana unijna dyrektywa ustanawiająca europejski kodeks łączności elektronicznej. Najnowszy projekt w tej sprawie został bowiem pozbawiony kontrowersyjnych propozycji, które znalazły się w wersji przedstawionej przez poprzednią władzę. Przewiduje za to nowe obowiązki dla przedsiębiorców, które z kolei mają wpłynąć korzystnie na wiedzę konsumentów.

28.02.2024

UOKIK: Zarzuty dla OLX, wprowadzał klientów w błąd

Rynek i konsument

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki serwisu sprzedażowego OLX. Jego zarzuty dotyczą wprowadzania konsumentów w błąd w zakresie pakietu ochronnego, nieudzielania informacji o tym, że produkt można kupić bez usługi serwisowej i mylącego sortowania ofert według najtańszych produktów.

27.02.2024