Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne został wpisany do wykazu prac pod numerem UC121. Za przygotowanie przepisów odpowiada Ministerstwo Energii.
Wiadomo już, że termin wdrożenia dyrektywy EED do polskiego porządku prawnego nie zostanie dochowany – upływa on 11 października 2025 r. Zgodnie z założeniami projekt ma zostać przyjęty przez rząd dopiero w drugim kwartale przyszłego roku.
Nowe regulacje przyjazne konsumentom
Z założeń wynika, że ustawa ma m.in. zagwarantować konsumentom podstawowe prawa w zakresie ogrzewania, chłodzenia i ciepłej wody użytkowej. W szczególności wprowadzone zostaną dodatkowe elementy, jakie powinna zawierać umowa sprzedaży ciepła oraz umowa kompleksowa dla odbiorców ciepła. Będą to m.in. informacje o możliwościach pozasądowego rozstrzygania sporów i dotyczące rozpatrywania skarg.
Na przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się ciepłownictwem nałożone zostaną dodatkowe obowiązki informacyjne wobec konsumentów. Wśród nich: obowiązek streszczenia kluczowych warunków umowy oraz dostarczenia kopii umowy.
Plany w zakresie ogrzewania i chłodzenia
Ustawa wprowadzi też nowe obowiązki dla władz lokalnych i regionalnych. Będą one zobligowane do przygotowania lokalnych planów w zakresie ogrzewania i chłodzenia co najmniej w gminach, w których całkowita liczba ludności przekracza 45 tys. osób.
Nowe obowiązki dla przedsiębiorstw
W projekcie znajdą się także:
-
wprowadzenie nowych kryteriów dotyczących efektywnego systemu ciepłowniczego lub chłodniczego, obowiązujących w ramach przedziałów czasowych określonych w art. 26 ust. 1 dyrektywy EED;
-
zmianę przepisów dotyczących planowania krajowego i lokalnego, w szczególności włączenie kompleksowej oceny w zakresie ogrzewania i chłodzenia do zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu;
-
nałożenie na przedsiębiorstwa energetyczne, których dotyczy kompleksowa ocena w zakresie ogrzewania i chłodzenia (lub których urządzenia lub instalacje wchodzą w skład systemów objętych tą oceną), obowiązku przekazania ministrowi niezbędnych informacji;
-
doprecyzowanie pojęcia „energii elektrycznej wytwarzanej w wysokosprawnej kogeneracji” (w tym dookreślenie zasad pozwalających uznać modernizację za „znaczną” oraz określenie maksymalnej wysokości porównywalnej nowej jednostki wytwórczej i terminu zakończenia modernizacji);
-
wprowadzenie sposobu obliczenia jednostkowego wskaźnika emisji dwutlenku węgla na 1 MWh energii wyprodukowanej w procesie skojarzonego wytwarzania;
-
wprowadzenie nowych wymagań w przypadku budowy systemu ciepłowniczego lub chłodniczego (lub znacznej modernizacji jednostek zaopatrujących ten system ciepłowniczy lub chłodniczy), tak aby m.in.:
a) spełniał on kryteria określone w art. 26 ust. 1 lub 2 dyrektywy EED,
b) nie nastąpił wzrost wykorzystania paliw kopalnych innych niż gaz ziemny w istniejących źródłach ciepła,
c) żadne nowe źródła ciepła w tym systemie nie wykorzystywały paliw kopalnych z wyjątkiem gazu ziemnego (w przypadku budowy takiego źródła lub znacznej jego modernizacji do 2030 r.); -
wprowadzenie obowiązku korzystania z ciepła odpadowego (lub z zastosowań umożliwiających odzyskiwanie ciepła odpadowego) dla:
a) instalacji cieplnej, której średnia moc nominalna przekracza 10 MW,
b) instalacji przemysłowej, której średnia moc nominalna przekracza 8 MW,
c) obiektu infrastruktury usługowej (takiego jak oczyszczalnia ścieków lub instalacja LNG), którego średnia moc nominalna przekracza 7 MW,
d) centrów przetwarzania danych, których całkowita znamionowa moc wejściowa przekracza 1 MW – chyba że są w stanie wykazać, że nie jest to technicznie lub ekonomicznie wykonalne; -
nałożenie obowiązku na podmioty planujące budowę, przebudowę lub znaczną modernizację jednostki wytwórczej o mocy nominalnej cieplnej przekraczającej 10 MW, sporządzenia analizy kosztów i korzyści przebudowy lub znacznej modernizacji tej jednostki wytwórczej na jednostkę kogeneracji;
-
dostosowanie przepisów dotyczących opracowania przez przedsiębiorstwo energetyczne oceny potencjału systemów ciepłowniczych lub chłodniczych w zakresie modernizacji, rozbudowy albo budowy nowych źródeł ciepła.
Czytaj także: Kolejne podejście do deregulacji w energetyce. Są założenia
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.












