LEX Księgowość - Promocja miesiąca
Włącz wersję kontrastową
Zmień język strony
Prawo.pl

Polecamy książki podatkowe

Przejdź do: Meritum Podatki 2026, Aleksander Kaźmierski - otwiera się w nowym oknie
Nowość
Meritum Podatki 2026 rgb
70% Rabatu
Sprawdź
Cena promocyjna: 104,70 zł | Cena regularna: 349,00 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 104,70 zł
zlotowki banknoty laptop

Wpłata darowizny na techniczny rachunek daje prawo do zwolnienia z podatku

Jeśli matka wpłaciła kwotę objętą umową darowizny na techniczny rachunek bankowy, przeznaczony do spłaty kredytu hipotecznego oraz pożyczki hipotecznej, którego współwłaścicielem jest obdarowana córka, spełniony został warunek udokumentowania wpłaty na rachunek bankowy nabywcy. Córce przysługuje zwolnienie z podatku od spadków i darowizn – stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny.
podatki zlotowki

Umowa związku partnerskiego nie daje prawa do zwolnienia z podatku

Nawet najlepiej skonstruowana, poświadczona notarialnie, umowa związku partnerskiego oraz wzajemne pełnomocnictwa nie mogą skutkować zastosowaniem zwolnienia, o którym mowa w art. 4a ust.1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (dla najbliższej rodziny), ani zaliczeniem osób będących w związku jednopłciowym do I grupy podatkowej, jeśli ustawodawca, wykluczył partnerów z grona członków najbliższej rodziny. Takie stanowisko skarbówki potwierdził właśnie Naczelny Sąd Administracyjny.
kalendarz mlotek 0098

WSA: Uchwała podatkowa nieważna w części, bo vacatio legis budzi wątpliwości

Rada gminy połączyła wejście w życie uchwały podatkowej po upływie 14 dni od jej ogłoszenia z jednoczesnym wskazaniem innej daty. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach zakwestionował tak sformułowane przepisy i uznał uchwałę za nieważną w części. - Data wejścia w życie aktu prawa miejscowego nie może budzić wątpliwości czy też wprowadzać w błąd, godząc jednocześnie w wyrażoną w art. 2 Konstytucji RP zasadę demokratycznego państwa prawnego – podkreślił sąd.
mieszkanie wnetrze pokoj kwiaty

Wynajem lokalu niemieszkalnego studentom – czy przysługuje zwolnienie z VAT?

Wynajem lokalu mieszkalnego na cele również mieszkalne korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Co ważne, zarówno warunek wynajmu na cele mieszkaniowe, jak i warunek dotyczący przeznaczenia (charakteru) nieruchomości muszą być spełnione łącznie. Potwierdził to w niedawnym wyroku Naczelny Sąd Administracyjny.
vat

NSA: Sąd oceni tylko zaskarżone przedłużenie zwrotu VAT

Przy wielokrotnym przedłużaniu przez fiskusa zwrotu VAT, kontrola sądowa obejmuje wyłącznie konkretne zaskarżone przez podatnika postanowienie. Sąd nie będzie badał wcześniejszych rozstrzygnięć, chyba że są obarczone kwalifikowanymi wadami prawnymi - orzekł w poniedziałek NSA (sygn. I FPS 2/26). Eksperci wskazują, że podatnik musi pilnować wszystkich postanowień, bo bierność na jednym z wcześniejszych etapów może mieć trwałe skutki.
mlotek sad

TSUE: Przekształcenie spółki komandytowej w jawną bez PCC

Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych w sytuacji przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną (sygn. C-197/25). Zgodnie z orzeczeniem, jeśli wspólnicy nie wnieśli nowych wkładów, to przekształcenie nie powinno podlegać PCC.
listy

WSA: Nieczytelny stempel na kopercie nie może działać na niekorzyść podatnika

Odwołanie zostało wysłane listem zwykłym, na którym pieczęć nadania była nieczytelna. Organ podatkowy uznał więc, że datą wniesienia środka zaskarżenia była data jego wpływu do urzędu, co skutkowało stwierdzeniem uchybienia terminowi. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie nie podzielił tej oceny i wskazał, że nie było możliwości przedstawienia przekonujących dowodów pozwalających na ustalenie konkretnej daty wniesienia odwołania. Tym samym należało uznać, że zostało ono złożone w terminie.
jacek moscicki

NSA: Dostawa gruntu z rozpoczętą budową i tablicami reklamowymi zwolniona z VAT

NSA oddalił skargę kasacyjną fiskusa w sprawie aportu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, na której znajdowała się rozpoczęta budowa galerii handlowej oraz 14 tablic reklamowych trwale związanych z gruntem. Wyrok z 21 lipca 2026 r. (I FSK 1815/23) ma znaczenie nie tylko dla tej konkretnej sprawy. Może być istotnym argumentem dla podatników sprzedających lub aportujących grunty z budowlami lub z rozpoczętymi inwestycjami - pisze Jacek Mościcki, radca prawny i doradca podatkowy.
kalendarz mlotek 0098

WSA: Nasilenie objawów przewlekłej choroby może uzasadniać przywrócenie terminu

Podatnik twierdził, że przyczyną zwłoki w nadaniu odwołania było sprawowanie opieki nad przewlekle chorą żoną, której stan uległ w ostatnim czasie pogorszeniu. Organ odmówił jednak przywrócenia terminu, ponieważ choroba nie była nagła. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał, że okoliczność pogorszenia stanu zdrowia może potencjalnie uprawdopodabniać, że uchybienie terminowi nastąpiło bez winy odwołującego. Nagłość choroby może bowiem dotyczyć nie tylko całości choroby jako takiej, ale również nasilenia jej objawów w danym terminie.
Samochody Parking

Brak zwrotu akcyzy, jeśli auto zarejestrowane przed wywozem

Spółka nie ma prawa do zwrotu akcyzy, bowiem wymóg dotyczący braku rejestracji pojazdu na terytorium kraju jest naruszony także wtedy, gdy samochód przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej (WDT) lub eksportu został zarejestrowany na terenie kraju, mimo, że faktycznie z niego nie korzystano. Rejestracja pojazdu dopuszcza go do ruchu, a więc otwiera prawną możliwość konsumpcji na terenie kraju. Takie stanowisko fiskusa potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny.
plastik odpady

Brak uchwały NSA ws. nadpłaty za gospodarowanie odpadami, będzie wyrok

Naczelny Sąd Administracyjny nie podjął uchwały w sprawie stwierdzenia nadpłaty w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Sąd przejął sprawę do rozpoznania w siedmioosobowym składzie i wyznaczył termin jej rozpoznania za dwa miesiące. Rozstrzygnie, czy stwierdzenie nieważności uchwały rady gminy, określającej stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, umożliwia podatnikowi złożenie korekty deklaracji i uzyskanie stwierdzenia nadpłaty
cit

Grupa kapitałowa to odrębny podatnik CIT

Czy podatkowa grupa kapitałowa może skorzystać z ulgi na badania i rozwój w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych poniesionych przez spółkę, która sama wykazała stratę podatkową? Choć przez lata kwestia ta budziła istotne kontrowersje w praktyce organów podatkowych, w najnowszym wyroku, NSA opowiedział się za podejściem korzystnym dla podatników, wzmacniając linię orzeczniczą opartą na szczególnym statusie podatkowej grupy kapitałowej jako odrębnego podatnika CIT.
nsa naczelny sad administracyjny warszawa

NSA po stronie doradców podatkowych i pełnomocników w sprawie e-doręczeń

Jeśli profesjonalny pełnomocnik podatnika wskazał w pełnomocnictwie organom skarbowym adres do doręczeń elektronicznych, to ma on znaczenie zasadnicze. Nie zmienia tego adresu nawet późniejsza zgoda na korzystanie z e-urzędu skarbowego. Organ może próbować doręczyć pełnomocnikowi pismo w systemie e-urząd skarbowy, ale jeśli pełnomocnik go nie odebrał, to organ powinien skorzystać z adresu wskazanego przez niego w pełnomocnictwie. Takie korzystne orzeczenie wydał w poniedziałek Naczelny Sąd Administracyjny w siedmioosobowym składzie.
sluchawka telefon malpa list koperta tablet

E-doręczenia - NSA podejmie decyzję 3 sierpnia

Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnie w rozszerzonym siedmio-osobowym składzie, czy decyzja doręczona pełnomocnikowi podatnika na jego konto w systemie teleinformatycznym e-Urząd Skarbowy jest decyzją prawidłowo doręczoną podatnikowi. Według doradców podatkowych, warto podjąć uniwersalną uchwałę, która rozwiązałaby ten spór, jeśli nie wstecznie, to na przyszłość. Jednak sąd zdecydował przejąć sprawę do rozpoznania tego konkretnego przypadku.
Cyberatak Haker Dane

NSA: Wyłudzenie towaru nie stanowi dostawy na gruncie VAT

Żeby transakcja stanowiła dostawę w rozumieniu ustawy o VAT, musi mieć charakter odpłatny i przenosić na inny podmiot prawo do rozporządzania towarami. Wydanie towaru podmiotowi podszywającemu się pod kontrahenta nie stanowi dostawy opodatkowanej VAT – stwierdził niedawno Naczelny Sąd Administracyjny.
mlotek sad

Uchwała NSA: Sprzeciw nie zawiesza biegu terminu przedawnienia

Sprzeciw, wniesiony w trybie art. 64a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, od decyzji dotyczącej wykorzystania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego niezgodnie z przeznaczeniem, nie skutkuje zawieszeniem biegu terminu przedawnienia, o którym mowa w art. 70 par. 6 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa – stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w poniedziałkowej uchwale (sygn. akt I GPS 1/26). Zdanie odrębne złożyło dwóch sędziów.
granica unia europejska wita

Leki medycyny alternatywnej mogą być przewozową pułapką

Warto uważać, jakie specyfiki medycyny wschodniej chcemy przywieźć do Polski, gdyż w ich składzie mogą być ekstrakty z gatunków fauny i flory, którymi obrót jest zakazany Konwencją Waszyngtońską CITES. Nawet w postaci składników innych produktów są one zakazane, choćby były legalnie kupione za granicą – orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, co może pomóc Krajowej Administracji Skarbowej w karaniu przemytu głównie z krajów postradzieckich i Azji.
seniorzy dokumenty 11

Do wznowienia niezbędny wyrok TK w Dzienniku Ustaw

Publikacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego w Dzienniku Ustaw jest konieczna do tego, aby na jego podstawie można było wznowić postępowania, dotyczące ulgi meldunkowej. Dla zaistnienia podstawy wznowienia konieczne jest wejście w życie orzeczenia Trybunału, skutkujące utratą mocy obowiązującej aktu normatywnego, na którym oparto rozstrzygnięcia - stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny, wydając osiem postanowień, odrzucających skargi podatników. Konieczne są rozwiązania systemowe.
sad proces sala mikrofon

WSA: Dodatkowe usługi członka zarządu nie podlegają GAAR

Wojewódzki Sąd Administracyjny nie podzielił stanowiska organów podatkowych, zgodnie z którym zawarcie przez członka zarządu dodatkowych umów dotyczących usług pośrednictwa i doradztwa powinno być traktowane jako działanie sztuczne ukierunkowane przede wszystkim na osiągnięcie korzyści podatkowej - pisze Jagoda Trela, partner zarządzająca ID Advisory, doradca podatkowy.
czas zegar

NSA: Zaświadczenie o korzystaniu z fizjoterapii nie przywróci terminu

Do wniosku o przywrócenie terminu dołączono zaświadczenie, z którego wynikało, że skarżący korzystał z fizjoterapii. Dokument ten nie potwierdzał podnoszonych przez niego okoliczności, takich jak intensywne zabiegi, silne dolegliwości bólowe i zażywanie silnych leków przeciwbólowych. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, skarżący nie uprawdopodobnił, że jego dolegliwości były ponadprzeciętne i tym samym wpłynęły na zdolności poznawcze w stopniu, który usprawiedliwiałby uchybienie terminowi.

Aktualności

Opinie

Zmiany w prawie

Pytania i odpowiedzi

Orzeczenia