LEX Księgowość - Promocja miesiąca
Włącz wersję kontrastową
Zmień język strony
Prawo.pl
stacja benzynowa cena paliw

Koszt obniżki akcyzy i VAT na paliwa przekracza 5 mld zł - wylicza MF

W Dzienniku Ustaw opublikowano w piątek rozporządzenia obniżające stawkę VAT i akcyzy na paliwa silnikowe. Według wyliczeń Ministerstwa Finansów, koszt obniżki VAT to ponad 3,2 mld zł, a redukcja stawek akcyzy - 2,1 mld zł. Z piątkowego obwieszczenia Ministra Energii wynika, że w weekend oraz w poniedziałek litr benzyny 95 ma kosztować nie więcej niż 6,73 zł, benzyny 98 - 7,59 zł, a oleju napędowego 7,88 zł. Następne obwieszczenie ws. maksymalnych cen paliw zostanie opublikowane w poniedziałek i określi ceny na wtorek.
kalkulator liczy faktura

Czy można zaktualizować VAT-R i odliczyć podatek z wcześniejszych faktur?

Można zaktualizować zgłoszenie VAT-R, wskazać wcześniejszy okres rozliczeniowy oraz odliczyć VAT od wydatków poniesionych przed formalną rejestracją, jeżeli już w momencie ich ponoszenia podatnik działał z zamiarem wykonywania czynności opodatkowanych. Brak numeru NIP oraz wskazanie danych obojga małżonków na fakturach nie pozbawiają prawa do odliczenia, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymogów ustawowych.
laptop dom mieszkanie

Usługi księgowe dla zagranicznego właściciela apartamentu - czy należy wystawiać faktury z polskim VAT?

Biuro rachunkowe może wystawiać faktury za usługi księgowe z polskim VAT według stawki 23 proc., jeżeli kontrahent posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego świadczone są te usługi. Przy ocenie należy uwzględnić nie tylko posiadanie apartamentu i polskiego numeru NIP, ale również stały charakter działalności, sposób jej organizacji oraz rzeczywisty zakres korzystania z zaplecza polskich firm zewnętrznych. Jeżeli warunki te są spełnione, miejscem opodatkowania usług będzie Polska, a kontrahentowi będzie co do zasady przysługiwać prawo do odliczenia prawidłowo wykazanego podatku naliczonego.
ministerstwo finansow logo

MF: Będzie kasa fiskalna w telefonie i wiele nowych funkcjonalności w obsłudze KSeF

Wprowadzamy możliwość zautomatyzowania rejestrowania faktur w pozycjach kosztowych i dochodowych. Będzie możliwość dorobienia opisu do faktury oraz opisu do pozycji na fakturze. Zwiększamy rozmiar faktury do 5 MB, a dla faktur kosztowych do 10 MB. Pracujemy nad kasą fiskalną, która będzie funkcjonowała w telefonie podatników – poinformowali przedstawiciele resortu finansów podczas siódmego Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych.
jedzenie dostawa do domu

Jaka stawka VAT na dietę pudełkową

W przypadku typowej diety pudełkowej obejmującej przygotowanie przez przedsiębiorcę całodziennego zestawu posiłków o wybranej kaloryczności, zapakowanie go oraz regularną dostawę do klienta, właściwa jest stawka 8 proc. VAT. Sam fakt, że świadczenie stanowi dla celów VAT dostawę towarów, nie uzasadnia zastosowania 5 proc., jeżeli ze względu na jego charakter należy ono do PKWiU 56. Po wyroku NSA I FSK 1561/25 oraz najnowszej wiążącej informacji stawkowej z 10 sierpnia 2026 r. stosowanie 5 proc. w takim modelu działalności wiąże się z istotnym ryzykiem zakwestionowania przez organy podatkowe.
vat

Solidarna odpowiedzialność w VAT obejmie usługi niematerialne

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o VAT, która zakłada m.in. rozszerzenie solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zaległości podatkowe sprzedawcy na usługi m.in. informatyczne, doradcze i księgowe. Zgodnie z poprawką Senatu, przed solidarną odpowiedzialnością nadal zabezpieczać ma zapłata w podzielnej płatności (split payment). Ustawa umożliwi także sprawdzenie statusu kontrahenta w wykazie podatników VAT pięć lat wstecz,
KSEF Dlugopis Budzik Roslinka

Data sprzedaży na fakturze, gdy nie jest znana w momencie wystawienia

Jeżeli w dacie wystawienia faktury nie jest znana data sprzedaży, to wystawiona faktura nie powinna jej wskazywać. Brak daty sprzedaży nie stanowi pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury. W konsekwencji, kiedy spółka ustali faktyczną datę dokonania dostawy towarów, nie będzie zobowiązana do wystawienia faktury korygującej dla pozycji „data sprzedaży”.
kalkulator rachunki obliczenia faktury

Czy każda płatność związana z fakturą musi zawierać numer KSeF?

Od 1 stycznia 2027 r. wypłata odszkodowania bezpośrednio na rzecz warsztatu lub innego podmiotu likwidującego szkodę nie będzie wymagała wskazania numeru KSeF, jeżeli ubezpieczyciel nie jest nabywcą wskazanym na fakturze, a dokonywana płatność stanowi realizację zobowiązania odszkodowawczego, a nie zapłatę za nabyty przez niego towar lub usługę.
mieszkanie wnetrze pokoj kwiaty

Wynajem lokalu niemieszkalnego studentom – czy przysługuje zwolnienie z VAT?

Wynajem lokalu mieszkalnego na cele również mieszkalne korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Co ważne, zarówno warunek wynajmu na cele mieszkaniowe, jak i warunek dotyczący przeznaczenia (charakteru) nieruchomości muszą być spełnione łącznie. Potwierdził to w niedawnym wyroku Naczelny Sąd Administracyjny.
vat

Wzrośnie VAT na napoje bezalkoholowe

Rząd przyjął we wtorek projekt nowelizacji ustawy o VAT, który wprowadza 23 proc. stawkę VAT na określone napoje bezalkoholowe, zawierające co najmniej 20 proc. soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego. Zmiana obejmie m.in. napoje bezalkoholowe i napoje z dodatkiem kofeiny lub tauryny.
vat

NSA: Sąd oceni tylko zaskarżone przedłużenie zwrotu VAT

Przy wielokrotnym przedłużaniu przez fiskusa zwrotu VAT, kontrola sądowa obejmuje wyłącznie konkretne zaskarżone przez podatnika postanowienie. Sąd nie będzie badał wcześniejszych rozstrzygnięć, chyba że są obarczone kwalifikowanymi wadami prawnymi - orzekł w poniedziałek NSA (sygn. I FPS 2/26). Eksperci wskazują, że podatnik musi pilnować wszystkich postanowień, bo bierność na jednym z wcześniejszych etapów może mieć trwałe skutki.
KSEF Dlugopis Faktura Kalendarz Kalkulator

Czy gmina może stosować na fakturach ustrukturyzowanych zamiennie nazwy

Gminy posiadające status miasta na prawach powiatu, jeśli w zgłoszeniu rejestracyjnym dla celów VAT wskazały nazwę pełną i nazwę skróconą, umożliwiającą jednoznaczną identyfikację podatnika, a faktura dokumentuje rzeczywiste zdarzenie gospodarcze, mogą być oznaczona na fakturach zamiennie jako „Gmina Miasto (…)” lub „Gmina Miasto (…) na prawach powiatu”. Podatnik powinien posługiwać się taką nazwą, jaką wskazał w zgłoszeniu rejestracyjnym.
KSEF Teczki

KSeF nie zmienił zasad wystawiania faktur przez podatników zwolnionych z VAT

Podatnicy zwolnieni z podatku od towarów i usług co do zasady nie korzystają ze zwolnienia z wystawiania faktur w KSeF (z pewnymi wyjątkami). W przypadku takich podatników należy jednak zwrócić uwagę na przepisy mówiące o tym, że nie zawsze są oni zobowiązani do wystawiania faktur, i w tym zakresie KSeF nic nie zmienił. Jedna z najnowszych interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej potwierdza takie stanowisko.
rozliczenia podatkowe

Mniej formalności przy imporcie i eksporcie towarów

Przedsiębiorcy nie będą już musieli przedstawiać urzędowi celnemu zaświadczenia potwierdzającego, że są czynnymi podatnikami VAT, aby skorzystać z uproszczonych zasad rozliczania podatku od importu, a część procedur importowych będzie można załatwić elektronicznie - to tylko niektóre ze zmian wprowadzanych przez nowelizację ustawy o VAT, którą w piątek uchwalił Sejm. Ma być prościej i wygodniej.
KSEF Monety Zlotowki Kalkulator

Odliczenie VAT z faktury otrzymanej poza KSeF przed jej późniejszym udostępnieniem w KSeF

Otrzymanie faktury poza KSeF od kontrahenta, który powinien wystawić fakturę ustrukturyzowaną, nie oznacza konieczności oczekiwania z odliczeniem VAT do momentu pojawienia się dokumentu w KSeF. Jeżeli faktura otrzymana poza systemem prawidłowo dokumentuje rzeczywistą transakcję, spełnia wymagania przewidziane dla faktury, nabycie służy działalności opodatkowanej i nie zachodzą przesłanki z art. 88 ustawy o VAT, VAT można odliczyć zgodnie z art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 ustawy, uwzględniając datę faktycznego otrzymania pierwszej faktury.
tablet dom mieszkanie

Mandat za brak kasy fiskalnej w najmie krótkoterminowym nie odbiera prawa do zwolnienia

Jeśli podatnik, po otrzymaniu mandatu karnego za brak kasy rejestrującej, zmieni sposób rozliczenia wynajmu krótkoterminowego, to spełni warunki innego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy. Wszystkie płatności od osób fizycznych powinien przyjmować wyłącznie w formie przelewów na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów zapłaty jednoznacznie powinno wynikać, jakiej czynności dotyczy każda płatność. Potwierdza to skarbówka w niedawnej interpretacji.
nauczyciel szkola

MF: Opodatkowanie VAT działalności rad rodziców w szkołach

Działalność rad rodziców przy szkołach nie jest co do zasady opodatkowana VAT, a rada rodziców nie jest osobnym podatnikiem tego podatku. Pod uwagę trzeba wziąć podstawowe zasady opodatkowania VAT jednostek organizacyjnych JST. Jak prawidłowo wystawić fakturę dokumentującą transakcję, w której uczestniczy rada rodziców - wyjaśnia Ministerstwo Finansów.
prad zarowka zlotowki

Fiskus chce VAT od sprzedaży energii z własnej instalacji

Każda sprzedaż energii z własnej instalacji do sieci podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ właściciel instalacji działa w sposób ciągły i z zamiarem osiągnięcia zysku. W konsekwencji spełnia kryteria uznania go za podatnika VAT - twierdzi skarbówka. Eksperci mają jednak co do tego wątpliwości. Co więcej, właściciel instalacji nie zapłaci podatku dochodowego.
vat

Ministerstwo Finansów przygotuje e-VAT, na wzór e-PIT

Administracja skarbowa udostępni podatnikom wstępnie wypełniony JPK_VAT wraz z deklaracją (JPK_V7M, JPK_V7K), na podstawie danych będących już w posiadaniu KAS - poinformował resort finansów. Aby było to możliwe, planowane jest skrócenie terminu wystawiania faktur. Konieczna jest też modernizacja systemu kas fiskalnych i wycofanie kas starego typu. Dlatego resort planuje wprowadzenie Krajowej e-Kasy Rejestrującej - udostępnionej przez KAS darmowej aplikacji do wystawiania paragonów.
KSEF Mezczyzna Krawat Garnitur

MF: Nie będzie kar za błędy w KSeF do końca 2027 roku

Ministerstwo Finansów wydłuża do 31 grudnia 2027 roku okres, w którym podatnicy nie będą karani za błędy związane ze stosowaniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). To odpowiedź na postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców, organizacje branżowe i ekspertów podatkowych - poinformował resort.

Polecamy książki podatkowe

Przejdź do: Meritum Podatki 2026, Aleksander Kaźmierski - otwiera się w nowym oknie
Nowość
Meritum Podatki 2026 rgb
70% Rabatu
Sprawdź
Cena promocyjna: 104,70 zł | Cena regularna: 349,00 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 104,70 zł