Agnieszka Majewska, rzecznik MŚP, wystąpiła w tej sprawie do Pauliny Hennig-Kloski, minister klimatu i środowiska. Impulsem do podjęcia działań był wniosek od jednego z przedsiębiorców.

Jak jednak informuje Dagmara Rybicka z Biura Rzecznika MŚP, interwencja rzecznika ma charakter generalny i może dotyczyć wielu stanów faktycznych.

Kaucja i „miejsce sprzedaży”

Jak tłumaczy serwisowi Prawo.pl Dagmara Rybicka, rośnie popularność zamawiania posiłków z napojami przez aplikację bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów trzecich.

-  W takich przypadkach mogą pojawiać się wątpliwości, kto powinien pobrać kaucję od zamawiającego oraz jakie jest miejsce sprzedaży – mówi Dagmara Rybicka.

Agnieszka Majewska uważa, że na gruncie przepisów o systemie kaucyjnym problematyczne jest jednoznaczne ustalenie miejsca sprzedaży w przypadku sprzedaży na wynos lub w dostawie realizowanej przez podmiot trzeci z wykorzystaniem aplikacji. Wystąpiła do MKiŚ o jednoznaczne stanowisko, które usunie wątpliwości przedsiębiorców w zakresie wykładni obowiązującego prawa.

Kary w systemie kaucyjnym nawet za niezamierzony błąd

- Prawidłowe rozstrzygnięcie wątpliwości ma istotne znaczenie z uwagi na zagrożenie administracyjnymi karami pieniężnymi, które mogą być nakładane na przedsiębiorców – zwraca uwagę Dagmara Rybicka.

Rzecznik MŚP przypomina, że nawet niezamierzona błędna interpretacja przepisów o poborze kaucji może skutkować karą pieniężną.

Czytaj także: ​System kaucyjny: Niespójna definicja napoju i triki przedsiębiorców