Serwis kariery InterviewMe.pl przeprowadził badanie „Cena naszej pracy”, w którym zapytano ponad 570 pracowników w Polsce o to, jak postrzegają wartość i cenę swojej pracy oraz czy czują się doceniani przez swoich przełożonych. Z danych wynika, że w ostatnim roku tylko 49 proc. badanych odczuło realną poprawę swoich zarobków (tj. po uwzględnieniu inflacji). Jednocześnie 30 proc. respondentów planuje wkrótce zmienić pracę z powodu zbyt niskiego wynagrodzenia - najczęściej są to osoby w wieku 26–29 lat (w tej grupie pracowników aż 41 proc. deklaruje chęć zmiany). Kolejne 28 proc. badanych wciąż się waha, ale nie wyklucza podobnej decyzji w przyszłości.

Czytaj również:  Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu >>

Wynagrodzenie a nakład pracy

Jednocześnie wiele osób nie wykorzystuje okazji, by poprawić swoją sytuację finansową. 40 proc. pracowników jeszcze nigdy nie poprosiło szefa o podwyżkę - najczęściej z powodu braku pewności siebie (22 proc.), obawy przed odmową (21 proc.) czy strachu przed negatywną oceną (18 proc.). A 55 proc. nigdy nie negocjowało wynagrodzenia w trakcie rekrutacji (doświadczenie negocjacji ma za sobą 56 proc. badanych mężczyzn i tylko 36 proc. badanych kobiet). Jednocześnie ponad połowa pracowników (52 proc.) ma wrażenie, że ich wysiłek nie jest właściwie wynagradzany.

- Negocjowanie swojego wynagrodzenia to obszar, w którym Polacy wciąż mają sporo do zrobienia. Jednak nasze dane pokazują, że warto próbować - mówi Żaneta Spadło, ekspertka kariery InterviewMe i autorka badania. I dodaje: - Większość badanych osób, które przed przyjęciem nowego stanowiska poruszyło temat swojej przyszłej pensji, osiągnęła przynajmniej częściowy sukces. Tylko co dziesiąta osoba w tej grupie finalnie nie otrzymała wyższej oferty. To dowód, że w takich sytuacjach odwaga naprawdę się opłaca, a pracownicy mogą mieć większy wpływ na swoje zarobki niż im się wydaje.

Ponadto dla 29 proc. pracowników system awansów i podwyżek w ich firmach jest niesprawiedliwy, a pozostałe 19 proc. nie potrafi go ocenić — co samo w sobie świadczy o niskiej transparentności. 2 na 3 badanych pracowników chciałoby, żeby wynagrodzenia w ich firmach były jawne.

- To sygnał dla pracodawców, że motywacja finansowa to nie wszystko, choć wciąż to ona cieszy się największą popularnością. Pracownicy potrzebują też jasnych zasad, poczucia sensu, transparentności i uznania. To dziś fundament zdrowej kultury organizacyjnej - uważa Wojciech Martyński, redaktor i ekspert kariery InterviewMe.