Państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, miały czas do 15 listopada 2024 r. na wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.2022.275.33). Wynika to wprost z ar. 17 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.2022.275.33), dotyczącego transpozycji i wdrażania jej postanowień.
Przepis ten stanowi, że państwa członkowskie przyjmują środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 15 listopada 2024 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję. Jak mówi dalej przepis w ust. 2, państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą. Z kolei w myśl ust. 3, zgodnie z prawem krajowym i praktyką krajową państwa członkowskie wprowadzają odpowiednie środki, aby zapewnić skuteczne zaangażowanie partnerów społecznych w celu wdrażania niniejszej dyrektywy. W tym celu mogą powierzyć całość lub część tego wdrażania partnerom społecznym, włącznie z ustanowieniem planu działania zgodnie z art. 4 ust. 2, na wspólny wniosek partnerów społecznych. Czyniąc to, państwa członkowskie podejmują wszystkie konieczne działania, aby w każdym przypadku zapewnić wypełnienie obowiązków przewidzianych w niniejszej dyrektywie. Co więcej, jak stanowi ust. 4, przekazywane informacje, o których mowa w ust. 2, zawierają opis zaangażowania partnerów społecznych we wdrażanie niniejszej dyrektywy.
Czytaj również:
Dyrektywa o minimalnym wynagrodzeniu będzie obowiązywała >>
Cała unijna regulacja płacy minimalnej może trafić do kosza >>
Prace nad projektem trwają
Polska do dziś nie wdrożyła tej dyrektywy. I choć pierwsza wersja projektu trafiła do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania w połowie maja 2024 r., to do dziś prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu (nr UC62), autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zostały zakończone w łonie rządu. Co więcej, nie ma jeszcze nawet ostatecznej wersji projektu, bo jest kilka spornych kwestii, które będą wymagały rozstrzygnięcia przez Komitet Stały Rady Ministrów.
Jak nieoficjalnie dowiedział się serwis Prawo.pl, w środę,12 listopada 2025 r., podczas Zespołu prawa pracy Rady Dialogu Społecznego, przedstawiciele MRPiPS zostali zapytani o to, co dzieje się z projektem i czy będzie on modyfikowany w związku z wyrokiem TSUE. W odpowiedzi członkowie zespołu mieli usłyszeć, że prace nad projektem w ministerstwie trwają, podobnie jak i trwa analiza projektu pod kątem wyroku. – Usłyszeliśmy też, że ministerstwo pracuje nad kilkoma projektami ustaw – mówi nam jeden z członków zespołu.














