Projekt ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz niektórych innych ustaw został wpisany do wykazu prac Rady Ministrów pod numerem UDER101. Szacuje się, że zostanie przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu w I kwartale 2026 r.
- Celem projektu jest ograniczenie zakresu dokumentów, których złożenie jest wymagane przy ubieganiu się o pomoc publiczną o charakterze de minimis – pisze RCL.
Centralna rejestracja zamiast oświadczeń
Jak zauważa, obowiązek składania (przed przyznaniem pomocy) oświadczeń o innej pomocy de minimis wynika z prawa UE, a jego celem jest przestrzeganie limitów pomocy de minimis. Możliwa jest jednak alternatywa: wprowadzenie centralnej rejestracji informacji o pomocy de minimis udzielonej przez wszystkie podmioty udzielające tej pomocy wszystkim beneficjentom.
Właśnie takie rozwiązanie ma zostać wprowadzone do ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Centralne rejestry pomocy publicznej, zawierające również informacje o pomocy o charakterze de minimis, będą prowadzić właściwe organy, tj. minister rolnictwa (w zakresie pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie) oraz prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Wprowadzenie do systemu prawa centralnych rejestrów pomocy publicznej pozwoli na weryfikowanie przez każdy podmiot udzielający pomocy dotychczasowego zakresu wykorzystania limitu pomocy de minimis przez danego beneficjenta w rejestrze publicznym bez potrzeby każdorazowego dokumentowania dotychczas udzielonej pomocy zaświadczeniami albo oświadczeniem przedsiębiorcy – wyjaśnia projektodawca.
Nowe rejestry na obecnych systemach
RCL nie planuje tworzenia całkowicie nowych rejestrów od zera – zamiast tego chce wykorzystać już istniejące bazy danych:
- SRPP – System Rejestracji Pomocy Publicznej, zawierający informacje o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie;
- SUDOP – System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej, zawierający informacje o pozostałej pomocy de minimis.
Do baz zostaną wprowadzone dane o pomocy de minimis udzielonej w latach 2024–2026. Ma to nastąpić do 1 stycznia 2027 r. Również na ten dzień projektodawca zaplanował zniesienie obowiązku przedstawiania zaświadczeń lub oświadczeń dotyczących udzielonej pomocy de minimis przez podmiot ubiegający się o taką pomoc.
Czytaj także:
Autopoprawka o cenach energii. Informację o pomocy de minimis będzie można poprawić
PGE wzywa do zapłaty. Aż 7 proc. firm zrobiło błąd w informacji o pomocy de minimis
Firma musi oddać 38 tys. zł za prąd, bo postawiła krzyżyk nie w tej rubryce
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.












