Informacje niezbędne do opracowania, przeglądu i aktualizacji planów przymusowej restrukturyzacji i grupowych planów przymusowej restrukturyzacji oraz kryteria oceny wykonalności tych planów

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW I GOSPODARKI 1 , 2
z dnia 28 listopada 2025 r.
w sprawie informacji niezbędnych do opracowania, przeglądu i aktualizacji planów przymusowej restrukturyzacji i grupowych planów przymusowej restrukturyzacji oraz kryteriów oceny wykonalności tych planów

Na podstawie art. 87 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. z 2025 r. poz. 643 i 1069) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa szczegółowy zakres, sposób, tryb i terminy przekazywania Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu, zwanemu dalej "Funduszem", przez podmioty informacji niezbędnych do opracowania, przeglądu i aktualizacji planów przymusowej restrukturyzacji i grupowych planów przymusowej restrukturyzacji oraz szczegółowe kryteria dokonywanej przez Fundusz oceny wykonalności tych planów.
§  2.
 Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
kasie - rozumie się przez to spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową;
2)
podmiocie - rozumie się przez to podmiot w rozumieniu art. 64 pkt 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji, zwanej dalej "ustawą";
3)
podmiocie krajowym - rozumie się przez to podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 40 ustawy;
4)
rozporządzeniu 2018/1624 - rozumie się przez to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1624 z dnia 23 października 2018 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i standardowych formularzy i szablonów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 (Dz. Urz. UE L 277 z 07.11.2018, str. 1, z późn. zm. 3 );
5)
rozporządzeniu 2022/2554 - rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Dz. Urz. UE L 333 z 27.12.2022, str. 1, z późn. zm. 4 ).
§  3.
1.
 Podmioty krajowe przekazują Funduszowi informacje dotyczące:
1)
siedziby i faktycznie wykonywanej działalności;
2)
struktury właścicielskiej;
3)
struktury organizacyjnej, z uwzględnieniem informacji kadrowo-płacowych;
4)
funkcji krytycznych i głównych linii biznesowych, w tym rodzaju, kwoty i waluty istotnych aktywów, oraz zobowiązań przypisanych do tych funkcji i linii biznesowych;
5)
sposobu ewidencjonowania udzielonych lub przyjętych zabezpieczeń oraz procedur ustalania:
a)
osób, którym podmiot krajowy udzielił zabezpieczenia, oraz przepisów, zgodnie z którymi zabezpieczenie zostało udzielone,
b)
osób, od których podmiot krajowy przyjął zabezpieczenie, oraz przepisów, zgodnie z którymi zabezpieczenie zostało udzielone;
6)
rozwiązań zapewniających zdolność podmiotu krajowego do przekazywania informacji, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 330 ust. 6 ustawy;
7)
awaryjnych planów ciągłości działania - przez przekazanie kopii tych planów;
8)
planów strategicznych - przez przekazanie kopii tych planów;
9)
umów outsourcingowych - przez przekazanie rejestrów tych umów;
10)
istotnych umów dotyczących obrotu instrumentami finansowymi - przez przekazanie wykazu tych umów;
11)
spraw sądowych, w których podmiot krajowy jest pozwanym albo powodem, a wartość przedmiotu sporu wynosi co najmniej 100 tys. zł lub 0,5 % sumy bilansowej - przez przekazanie wykazu tych spraw;
12)
statutów lub umów spółek zależnych, współzależnych oraz stowarzyszonych - przez przekazanie odpowiednio kopii tych statutów lub kopii tych umów;
13)
kluczowych pracowników - przez przekazanie wykazu tych pracowników;
14)
umów zawartych z kluczowymi dostawcami - przez przekazanie wykazu tych umów;
15)
użytkowanych systemów informatycznych z podziałem na systemy podstawowe, systemy pomocnicze i systemy bezpieczeństwa wraz z informacją o podmiocie pełniącym nadzór administracyjny i operacyjny nad systemem, ze wskazaniem nazwy dostawcy systemu, zasad korzystania z systemu, funkcji systemu i jego architektury oraz dostawców usług i serwisu - przez przekazanie wykazu tych systemów;
16)
wykorzystywanego systemu bankowości elektronicznej wraz z opisem systemu, dostawców usług i serwisu oraz podmiotu sprawującego nadzór administracyjny i operacyjny nad tym systemem;
17)
wewnętrznych procedur dotyczących zarządzania ryzykiem;
18)
umów dotyczących współpracy z placówkami franczyzowymi - przez przekazanie wykazu tych umów oraz ich kopii;
19)
pozycji pozabilansowych, ich waluty i przypisania do funkcji krytycznych oraz głównych linii biznesowych;
20)
systemów płatności, systemów rozliczeń papierów wartościowych lub systemów rozrachunku papierów wartościowych, których podmiot krajowy jest bezpośrednim lub pośrednim uczestnikiem lub z których korzysta w celu realizacji transakcji, wraz z opisem zasad korzystania z tych systemów;
21)
związków zawodowych;
22)
aktywów stanowiących zabezpieczenie zobowiązań;
23)
aktywów nieobciążonych;
24)
osób odpowiedzialnych za współpracę z Funduszem;
25)
pełnomocnictw i prokur;
26)
administratorów technicznych, w tym procedur nadawania i odbierania dostępów oraz zasad ochrony obiektów - przez przekazanie wykazu tych administratorów;
27)
zasad zabezpieczenia ryzyka walutowego i ryzyka stopy procentowej, z uwzględnieniem zabezpieczenia tych ryzyk w zakresie portfela kredytów - przez przekazanie wykazu instrumentów zabezpieczających te ryzyka oraz kopii umów ramowych dotyczących tych instrumentów;
28)
informacji istotnych z punktu widzenia zachowania ciągłości operacyjnej i operacyjnej odporności cyfrowej, o której mowa w art. 3 pkt 1 rozporządzenia 2022/2554, w tym dotyczących infrastruktury teleinformatycznej niezbędnej do funkcjonowania podmiotu krajowego, w szczególności sieci i systemów informatycznych, o których mowa w art. 3 pkt 2 tego rozporządzenia;
29)
komitetów lub zespołów posiadających kompetencje decyzyjne lub opiniujące - przez przekazanie wykazu tych komitetów lub zespołów;
30)
procesu gromadzenia i przetwarzania informacji zarządczej i sprawozdawczej oraz procedury i procesu zamknięcia ksiąg rachunkowych;
31)
strategii komunikacyjnej w sytuacji kryzysowej;
32)
dziesięciu największych pod względem zdeponowanych środków deponentów - przez przekazanie wykazu tych deponentów oraz kopii umów dotyczących zobowiązań z tytułu depozytów, z wyjątkiem umów zawartych z klientami detalicznymi;
33)
wykorzystywanych systemów informacji zarządczej, w tym systemów zarządzania ryzykiem, systemów księgowych oraz systemów sprawozdawczości finansowej i sprawozdawczości nadzorczej, ze wskazaniem ich powiązań z funkcjami krytycznymi i głównymi liniami biznesowymi podmiotu krajowego - przez przekazanie wykazu tych systemów wraz z ich opisem;
34)
właścicieli systemów, o których mowa w pkt 33, umów o gwarantowanym poziomie usług związanych z tymi systemami oraz oprogramowania i systemów lub licencji wraz ze schematem powiązań z funkcjami krytycznymi i głównymi liniami biznesowymi podmiotu krajowego oraz kluczowych zewnętrznych dostawców usług informacyjno-komunikacyjnych (ICT), o których mowa w art. 3 pkt 23 rozporządzenia 2022/2554;
35)
wyników testowania operacyjnej odporności cyfrowej przeprowadzanego przez podmiot krajowy na podstawie rozporządzenia 2022/2554;
36)
zobowiązań kwalifikowalnych.
2.
 Podmioty krajowe będące bankami i firmami inwestycyjnymi przekazują Funduszowi poza informacjami, o których mowa w ust. 1, także informacje dotyczące:
1)
zezwolenia na działalność;
2)
rodzaju praw właścicielskich;
3)
systemu zarządzania, w tym systemu zarządzania w rozumieniu art. 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 1646, z późn. zm. 5 ), ze wskazaniem członków zarządu odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem i przekazywanie informacji;
4)
istotnych kontrahentów, w tym wielkości, rodzaju, kwocie i walucie ekspozycji, a także istotnych zabezpieczeń udzielonych tym kontrahentom oraz istotnych zabezpieczeń przyjętych od tych kontrahentów wraz z analizą skutków upadłości tych kontrahentów dla sytuacji finansowej odpowiednio banku lub firmy inwestycyjnej;
5)
zawartych umów, o których mowa w art. 6a ust. 1 pkt 1 lit. k-m ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, i umów agencyjnych, o których mowa w art. 6a ust. 2 tej ustawy, powierzających przez bank wykonywanie określonych czynności - przez przekazanie kopii tych umów;
6)
umów powiernictwa przez przekazanie wykazu tych umów;
7)
oceny ratingowej.
3.
 Podmioty krajowe będące kasami przekazują Funduszowi poza informacjami, o których mowa w ust. 1, także informacje dotyczące:
1)
statutu;
2)
struktury udziałów;
3)
systemu zarządzania ze wskazaniem członków zarządu odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem i przekazywanie informacji;
4)
istotnych kontrahentów, w tym wielkości, rodzaju, kwocie i walucie ekspozycji, a także istotnych zabezpieczeń udzielonych tym kontrahentom oraz istotnych zabezpieczeń przyjętych od tych kontrahentów;
5)
struktury zobowiązań z podziałem na rodzaje, z uwzględnieniem podziału na zobowiązania wobec osób fizycznych, mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców, zobowiązania krótkoterminowe i długoterminowe, zobowiązania zabezpieczone i niezabezpieczone oraz podporządkowane;
6)
spółek zależnych, współzależnych oraz stowarzyszonych przez przekazanie schematów organizacyjnych tych spółek;
7)
podmiotów powiązanych z kasą i podmiotów zależnych od kasy;
8)
systemów informacyjnych;
9)
powierzenia czynności osobom trzecim oraz zakresu uzależnienia działalności kasy od usług świadczonych przez te osoby trzecie;
10)
struktury zobowiązań podlegających umorzeniu lub konwersji.
4.
 Krajowy podmiot dominujący przekazuje Funduszowi informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, dotyczące tego podmiotu oraz podmiotów należących do grupy oraz informacje dotyczące:
1)
struktury zobowiązań podmiotów należących do grupy z podziałem na rodzaje zobowiązań, z uwzględnieniem podziału na zobowiązania krótkoterminowe i długoterminowe, zobowiązania zabezpieczone i niezabezpieczone oraz podporządkowane, a także rodzaje wierzycieli;
2)
ekspozycji pozabilansowych podmiotów należących do grupy ze wskazaniem ich powiązań z funkcjami krytycznymi i głównymi liniami biznesowymi - przez przekazanie opisu tych ekspozycji;
3)
systemów, za których pośrednictwem podmioty należące do grupy przeprowadzają transakcje w istotnej liczbie lub o istotnej wartości ze wskazaniem ich powiązań z funkcjami krytycznymi i głównymi liniami biznesowymi;
4)
systemów płatności, systemów rozliczeń papierów wartościowych i systemów rozrachunku papierów wartościowych, których podmioty należące do grupy są bezpośrednimi lub pośrednimi uczestnikami, ze wskazaniem ich powiązań z funkcjami krytycznymi i głównymi liniami biznesowymi podmiotów należących do grupy;
5)
systemów informacji zarządczej wykorzystywanych przez podmioty należące do grupy, w tym systemów zarządzania ryzykiem, systemów księgowych oraz systemów sprawozdawczości finansowej i sprawozdawczości nadzorczej, ze wskazaniem ich powiązań z funkcjami krytycznymi i głównymi liniami biznesowymi podmiotów należących do grupy - przez przekazanie wykazu tych systemów wraz z ich opisem;
6)
właścicieli systemów, o których mowa w pkt 5, lub podmiotu pełniącego nadzór administracyjny i operacyjny nad tymi systemami - w przypadku gdy podmiotem tym nie jest właściciel oraz umów o gwarantowanym poziomie usług związanych z tymi systemami;
7)
oprogramowania i systemów lub licencji, z których korzystają podmioty należące do grupy, ze wskazaniem ich powiązań z funkcjami krytycznymi i głównymi liniami biznesowymi podmiotów należących do grupy oraz ze wskazaniem kluczowych zewnętrznych dostawców usług ICT, o których mowa w art. 3 pkt 23 rozporządzenia 2022/2554;
8)
powiązań i zależności między podmiotami należącymi do grupy:
a)
wspólnego personelu, infrastruktury lub systemów,
b)
porozumień dotyczących wsparcia kapitałowego, finansowania lub zapewnienia płynności,
c)
istniejących lub warunkowych ekspozycji kredytowych,
d)
umów gwarancji, porozumień dotyczących zabezpieczeń, porozumień i postanowień umownych, które mają zastosowanie w przypadku niewywiązywania się ze zobowiązań, oraz porozumień dotyczących kompensowania sald,
e)
przeniesienia ryzyka oraz porozumień dotyczących transakcji zabezpieczających,
f)
umów o gwarantowanym poziomie usług;
9)
właściwego organu przymusowej restrukturyzacji dla każdego podmiotu należącego do grupy;
10)
osób odpowiedzialnych za przekazanie informacji niezbędnych do przygotowania, przeglądu, aktualizacji i oceny wykonalności planu przymusowej restrukturyzacji oraz przygotowania przymusowej restrukturyzacji, a w przypadku gdy informacje te są przekazywane przez różne osoby - osób odpowiedzialnych za funkcje krytyczne i główne linie biznesowe w podmiotach należących do grupy;
11)
umów zawartych przez podmioty należące do grupy z osobami trzecimi, do których rozwiązania może doprowadzić wszczęcie przymusowej restrukturyzacji, oraz informacje o warunkach i trybie ich rozwiązania;
12)
zabezpieczeń potencjalnych źródeł płynności w przymusowej restrukturyzacji;
13)
obciążenia aktywów, w tym aktywów płynnych, oraz polityce zabezpieczeń i polityce rachunkowości;
14)
struktury grupy, w szczególności podmiotów, w których prawa właścicielskie przysługują krajowemu podmiotowi dominującemu, oraz podmiotów kontrolowanych przez ten podmiot w inny sposób;
15)
zabezpieczeń udzielonych podmiotom należącym do grupy;
16)
transakcji wewnątrzgrupowych, w tym pozycji bilansowych i pozabilansowych - przez przekazanie wykazu tych transakcji;
17)
spółek zależnych - przez przekazanie schematów organizacyjnych tych spółek;
18)
istotnych umów zawartych przez podmioty zależne z usługodawcami zewnętrznymi oraz spółką macierzystą i podmiotami powiązanymi - przez przekazanie wykazu tych umów.
§  4.
1.
 W przypadku gdy informacje, o których mowa w § 3, nie są jeszcze dostępne dla Funduszu, nie znajdują się w posiadaniu Komisji Nadzoru Finansowego lub są w nieodpowiednim formacie, Fundusz zwraca się z wnioskiem odpowiednio do podmiotu krajowego lub krajowego podmiotu dominującego o ich przekazanie. We wniosku Fundusz określa termin przekazania informacji oraz poziom ich konsolidacji, biorąc pod uwagę zakres i złożoność wymaganych informacji, a w przypadku banku spółdzielczego także jego udział w systemie ochrony instytucjonalnej, przy czym termin ten nie może być krótszy niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
2.
 Informacje, o których mowa w ust. 1, są przekazywane według stanu na dzień określony we wniosku.
§  5.
 Podmioty krajowe, z wyłączeniem kas, a w przypadku grup - krajowy podmiot dominujący, przekazują Funduszowi informacje, o których mowa w rozporządzeniu 2018/1624, w tym:
1)
informacje, o których mowa w szablonach Z 01.00, Z 03.00, Z 04.00, Z 05.01, Z 05.02, Z 06.00, Z 07.01, Z 07.02, Z 07.03, Z 07.04, Z 08.00, Z 09.00, Z 10.01 i Z 10.02 załącznika I do rozporządzenia 2018/1624, do dnia 30 kwietnia następnego roku, według stanu na ostatni dzień poprzedniego roku obrachunkowego - na wniosek Funduszu;
2)
informacje, o których mowa w szablonie Z 02.00 załącznika I do rozporządzenia 2018/1624 - co roku, nie później niż do dnia 30 kwietnia następnego roku, według stanu na ostatni dzień poprzedniego roku obrachunkowego;
3)
informacje inne niż informacje, o których mowa w pkt 1 i 2, wyłącznie w zakresie określonym w § 3 lub niezbędnym do oceny spełnienia warunków uznania zobowiązania za zobowiązanie kwalifikowalne w rozumieniu art. 2 pkt 90a ustawy - na wniosek Funduszu, w terminie określonym w tym wniosku zgodnie z § 4 ust. 1.
§  6.
1.
 Podmioty informują Fundusz o:
1)
istotnej zmianie w strukturze właścicielskiej podmiotów należących do grupy,
2)
istotnej zmianie profilu działalności oraz zmianie głównych linii biznesowych podmiotów należących do grupy,
3)
zmianie struktury grupy,
4)
istotnej zmianie w zakresie powierzania czynności przez podmioty należące do grupy podmiotom trzecim,
5)
zawarciu albo rozwiązaniu istotnych umów, w tym umów mających istotny wpływ na strukturę finansowania podmiotów należących do grupy,
6)
istotnej zmianie w zakresie wykorzystywanej infrastruktury teleinformatycznej,
7)
istotnych umowach zawieranych przez podmioty należące do grupy,
8)
braku albo niedostatecznej realizacji przez podmiot planu działań, o którym mowa w art. 91 ust. 5 ustawy,
9)
niezastosowaniu przez podmiot zaleceń, o których mowa w art. 95 ustawy

- nie później niż w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.

2.
 Informacje, o których mowa w ust. 1, podmioty należące do grupy przekazują za pośrednictwem krajowego podmiotu dominującego.
§  7.
1.
 Zrzeszone banki spółdzielcze przekazują do Funduszu informacje, o których mowa w:
1)
§ 3, bezpośrednio albo za pośrednictwem właściwych banków zrzeszających;
2)
§ 6 ust. 1, za pośrednictwem właściwych banków zrzeszających.
2.
 Bank spółdzielczy niebędący zrzeszonym bankiem spółdzielczym może przekazywać Funduszowi informacje, o których mowa w § 3 i § 6 ust. 1, za pośrednictwem banku zrzeszającego, pod warunkiem przedstawienia Funduszowi umowy lub innego dokumentu, z których wynika zobowiązanie banku zrzeszającego do przekazywania tych informacji, wraz z pisemnym oświadczeniem banku zrzeszającego określającym dzień, od którego będzie on przekazywał informacje Funduszowi. Bank zrzeszający niezwłocznie zawiadamia Fundusz o każdym przypadku wygaśnięcia tego zobowiązania.
§  8.
 Banki spółdzielcze, których fundusze własne są niższe od równowartości w złotych kwoty 5 000 000 euro, mogą przekazywać Funduszowi informacje, o których mowa w § 3, w sposób i w trybie uzgodnionych z Funduszem.
§  9.
 Kasy przekazują do Funduszu informacje, o których mowa w:
1)
§ 3, bezpośrednio albo za pośrednictwem Kasy Krajowej;
2)
§ 6 ust. 1, za pośrednictwem Kasy Krajowej.
§  10.
1.
 Informacje są przekazywane przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego wskazanego przez Fundusz na jego stronie internetowej w postaci plików:
1)
opatrzonych kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym przez osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych podmiotu przekazującego informacje;
2)
szyfrowanych kluczem publicznym Funduszu za pomocą certyfikatu udostępnionego przez Fundusz na jego stronie internetowej.
2.
 Informacje, o których mowa w § 5 pkt 1 i 2, są przekazywane w postaci plików utworzonych zgodnie ze schematami i wymogami technicznymi udostępnionymi przez Fundusz na jego stronie internetowej.
3.
 W przypadku braku możliwości przekazania informacji w sposób określony w ust. 1 mogą być one przekazywane na informatycznym nośniku danych jednokrotnego zapisu lub za zgodą Funduszu w innej formie.
§  11.
 Fundusz, dokonując oceny wykonalności planów przymusowej restrukturyzacji oraz grupowych planów przymusowej restrukturyzacji, bierze pod uwagę:
1)
stopień przyporządkowania przez podmiot głównych linii biznesowych i funkcji krytycznych do poszczególnych osób prawnych;
2)
stopień dostosowania struktur prawnych i organizacyjnych do głównych linii biznesowych i funkcji krytycznych;
3)
stopień, w jakim obowiązują uzgodnienia zapewniające podstawowy personel, infrastrukturę, finansowanie, płynność i kapitał w celu wsparcia i utrzymania głównych linii biznesowych i funkcji krytycznych;
4)
stopień, w jakim zawarte przez podmiot umowy dotyczące świadczenia usług, w tym ustalenia umowne dotyczące korzystania z usług ICT w rozumieniu rozporządzenia 2022/2554, są trwałe i egzekwowalne w przypadku przymusowej restrukturyzacji podmiotu;
5)
operacyjną odporność cyfrową sieci i systemów informatycznych wspierających funkcje krytyczne i główne linie biznesowe podmiotu, z uwzględnieniem zgłoszeń dotyczących poważnych incydentów związanych z ICT, o których mowa w art. 3 pkt 10 rozporządzenia 2022/2554, oraz wyników testowania operacyjnej odporności cyfrowej na podstawie tego rozporządzenia;
6)
stopień, w jakim struktura zarządzania podmiotem jest adekwatna do celów zarządzania i zapewniania zgodności z politykami wewnętrznymi podmiotu w odniesieniu do zawartych przez podmiot umów o gwarantowanym poziomie usług;
7)
stopień, w jakim podmiot posiada procedury umożliwiające przeniesienie na osoby trzecie usług świadczonych w ramach umów o gwarantowanym poziomie usług w przypadku oddzielenia funkcji krytycznych lub głównych linii biznesowych;
8)
stopień, w jakim obowiązują plany awaryjne i środki pozwalające utrzymać ciągłość dostępu podmiotu do systemów płatniczych i rozliczeniowych;
9)
adekwatność systemów informacji zarządczej w zakresie zapewnienia właściwym organom przymusowej restrukturyzacji możliwości zgromadzenia dokładnych i kompletnych informacji dotyczących głównych linii biznesowych i funkcji krytycznych;
10)
zdolność systemów informacji zarządczej do dostarczania informacji istotnych dla przeprowadzenia w każdym czasie skutecznej przymusowej restrukturyzacji podmiotu;
11)
stopień, w jakim podmiot przetestował swoje systemy informacji zarządczej w scenariuszach warunków skrajnych określonych przez Fundusz;
12)
stopień, w jakim podmiot może zapewnić ciągłość systemów informacji zarządczej w odniesieniu do tego podmiotu oraz nowego podmiotu powstałego w wyniku zastosowania instrumentu przymusowej restrukturyzacji w przypadku oddzielenia funkcji krytycznych i głównych linii biznesowych podmiotu od jego pozostałych funkcji i linii biznesowych;
13)
stopień, w jakim podmiot ustanowił odpowiednie procedury zapewniające przekazywanie Funduszowi informacji niezbędnych do identyfikacji deponentów i kwot objętych obowiązkowym systemem gwarantowania depozytów;
14)
stopień, w jakim gwarancje wewnątrzgrupowe są udzielane na warunkach rynkowych oraz stopień solidności systemów zarządzania ryzykiem związanym z tymi gwarancjami - w przypadku gdy grupa stosuje takie gwarancje;
15)
stopień, w jakim wewnątrzgrupowe transakcje zabezpieczające są zawierane na warunkach rynkowych, oraz stopień solidności systemów zarządzania ryzykiem dotyczącym tych transakcji - w przypadku gdy grupa zawiera takie transakcje;
16)
stopień, w jakim stosowanie gwarancji wewnątrzgrupowych lub księgowych wewnątrzgrupowych transakcji zabezpieczających prowadzi do nasilenia ryzyka zarażania w ramach grupy;
17)
stopień, w jakim struktura prawna grupy utrudnia stosowanie instrumentów przymusowej restrukturyzacji w związku z liczbą osób prawnych, złożonością struktury grupy lub trudnością w przyporządkowaniu linii biznesowych do poszczególnych podmiotów należących do grupy;
18)
kwotę oraz rodzaj zobowiązań podmiotu, które mogą podlegać umorzeniu lub konwersji;
19)
stopień, w jakim przymusowa restrukturyzacja podmiotów należących do grupy, które są instytucjami, podmiotami krajowymi lub instytucjami finansowymi, może mieć negatywne skutki dla niefinansowej części grupy - w przypadku holdingu mieszanego;
20)
istnienie i trwałość umów o gwarantowanym poziomie usług;
21)
dysponowanie przez organy państw trzecich instrumentami przymusowej restrukturyzacji niezbędnymi dla wsparcia działań w ramach przymusowej restrukturyzacji podejmowanych przez właściwe organy przymusowej restrukturyzacji oraz możliwości podejmowania skoordynowanych działań przez organy państw trzecich oraz właściwe organy przymusowej restrukturyzacji;
22)
możliwość zastosowania instrumentów przymusowej restrukturyzacji w sposób odpowiadający celom przymusowej restrukturyzacji, z uwzględnieniem dostępnych instrumentów i struktury podmiotu;
23)
stopień, w jakim struktura grupy umożliwia przeprowadzenie skutecznej przymusowej restrukturyzacji grupy lub przynajmniej jednego z podmiotów należących do grupy, bez bezpośredniego lub pośredniego istotnego negatywnego skutku dla systemu finansowego, zaufania na rynku finansowym lub gospodarki, mając na uwadze cel zmaksymalizowania wartości grupy jako całości;
24)
uzgodnienia i środki, które mogą ułatwić przymusową restrukturyzację - w przypadku grup, które posiadają podmioty zależne z siedzibą w państwach członkowskich innych niż Rzeczpospolita Polska lub państwach trzecich;
25)
możliwość wiarygodnego zastosowania instrumentów przymusowej restrukturyzacji w sposób zgodny z celami przymusowej restrukturyzacji, z uwzględnieniem możliwych skutków dla wierzycieli, kontrahentów, klientów i pracowników oraz działań, które mogą podjąć organy państw trzecich;
26)
stopień, w jakim można właściwie oszacować wpływ przymusowej restrukturyzacji podmiotu na system finansowy i zaufanie na rynku finansowym;
27)
stopień, w jakim przymusowa restrukturyzacja podmiotu może mieć istotny bezpośredni lub pośredni negatywny skutek dla systemu finansowego, zaufania na rynku finansowym lub gospodarki;
28)
stopień, w jakim można ograniczyć ryzyko zarażania innych podmiotów lub rynków finansowych dzięki zastosowaniu instrumentów przymusowej restrukturyzacji oraz wykonaniu uprawnień w przymusowej restrukturyzacji;
29)
stopień, w jakim przymusowa restrukturyzacja podmiotu mogłaby mieć istotne skutki dla funkcjonowania systemów płatniczych i rozliczeniowych.
§  12.
  Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 6
1 Minister Finansów i Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów i Gospodarki (Dz. U. poz. 997).
2 Niniejsze rozporządzenie:

1) w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014, str. 190, Dz. Urz. UE L 349 z 05.12.2014, str. 68, Dz. Urz. UE L 345 z 27.12.2017, str. 96, Dz. Urz. UE L 150 z 07.06.2019, str. 296, Dz. Urz. UE L 203 z 01.08.2019, str. 10, Dz. Urz. UE L 314 z 05.12.2019, str. 64, Dz. Urz. UE L 328 z 18.12.2019, str. 29, Dz. Urz. UE L 283 z 31.08.2020, str. 2, Dz. Urz. UE L 22 z 22.01.2021, str. 1, Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022, str. 1, Dz. Urz. UE L 333 z 27.12.2022, str. 153, Dz. Urz. UE L 2023/2864 z 20.12.2023, Dz. Urz. UE L 2024/1174 z 22.04.2024 oraz Dz. Urz. UE L 2025/1 z 08.01.2025);

2) w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2556 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany dyrektyw 2009/65/WE, 2009/138/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE, 2014/65/UE, (UE) 2015/2366 oraz (UE) 2016/2341 w odniesieniu do operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego (Dz. Urz. UE L 333 z 27.12.2022, str. 153);

3) służy stosowaniu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1624 z dnia 23 października 2018 r. ustanawiającego wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur i standardowych formularzy i szablonów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE oraz uchylającego rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 (Dz. Urz. UE L 277 z 07.11.2018, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 69 z 04.03.2022, str. 60).

3 Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 69 z 04.03.2022, str. 60.
4 Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 2024/90177 z 12.03.2024.
5 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 1685 i 1863 oraz z 2025 r. poz. 146, 222, 525, 769, 820, 1069, 1170, 1191 i 1216.
6 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 maja 2017 r. w sprawie informacji niezbędnych do opracowania, aktualizacji i oceny wykonalności planów przymusowej restrukturyzacji i grupowych planów przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1124), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 25 czerwca 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego oraz emitowaniem europejskich zielonych obligacji (Dz. U. poz. 1069).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1702

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Informacje niezbędne do opracowania, przeglądu i aktualizacji planów przymusowej restrukturyzacji i grupowych planów przymusowej restrukturyzacji oraz kryteria oceny wykonalności tych planów
Data aktu: 28/11/2025
Data ogłoszenia: 04/12/2025