Budowa pasa o długości ponad trzech kilometrów zakończyła się w listopadzie br. Ma on zostać oddany do użytku w II kwartale 2015 roku. Stary w przyszłości zostanie przerobiony na drogę kołowania.

Jak przekazał rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Cezary Orzech, przy nowo wybudowanej drodze startowej trwa montaż systemów, które mają zapewnić bezpieczeństwo operacji lotniczych i precyzyjny monitoring warunków pogodowych. Chodzi o system ILS wspomagającego lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widzialności i AWOS, czyli automatycznej obserwacji warunków atmosferycznych.

Testy wdrożeniowe systemu ILS prowadzi Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Instalację AWOS rozpoczął Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. W styczniu 2015 roku PAŻP planuje obloty związane z testowaniem nowej infrastruktury. „Przed nami jeszcze certyfikacja Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz oczekiwanie na wprowadzenie dokumentacji do AIP (Aeronautical Information Publication)” - powiedział Orzech.

Nowo wybudowana infrastruktura jest wyposażana w ILS, który w niedalekiej przyszłości będzie obsługiwał podejścia i lądowania w II kategorii operacyjnej (obecnie użytkowana droga startowa wykorzystuje ILS I kategorii). System II kategorii pozwoli pilotom lądować w Pyrzowicach przy znacznie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie - przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy wysokości decyzji (momencie, w którym piloci mają kontakt wzrokowy z powierzchnią terenu lub świetlnymi pomocami nawigacyjnymi) nie mniejszej niż 30 metrów. ILS II kategorii ma działać w połowie 2016 roku, do tego czasu przy drodze będzie działał ILS I kategorii.

Bezpieczeństwo ma dodatkowo poprawić system AWOS, składający się z czujników pomiarowych, rozmieszczonych wzdłuż drogi startowej oraz jej podejść, których zadaniem będzie przesyłanie zebranych informacji do terminali monitorujących dane meteorologiczne. Montaż tego systemu zostanie ukończony w lutym przyszłego roku.

Budowa nowej drogi startowej trwała ponad 90 tygodni. Dzięki inwestycji Katowice Airport stanie się jednym z trzech polskich lotnisk pasażerskich dysponujących drogą startową o długości ponad 3 km (obok Warszawy i Rzeszowa), mogącym przyjmować dalekodystansowe samoloty szerokokadłubowe o rozpiętości skrzydeł do 65 m.

Budowa nowej drogi startowej zrealizowana została w ramach największej inwestycji w dotychczasowej działalności lotniska pn. „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”. Jednym z zadań tego przedsięwzięcia była ukończona w czerwcu ubiegłego roku budowa płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizacja dróg kołowania. Wartość całej inwestycji to ponad 267 mln zł brutto.

Projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska w Pyrzowicach realizowany jest przy wsparciu środków unijnych. Inwestycja współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania wyniesie 50 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2013 roku zostało tu odprawionych ponad 2,5 mln podróżnych. W roku 2014 z Katowice Airport dostępnych jest 79 kierunków regularnych i czarterowych. (PAP)