Dzięki pogłębieniu toru do głębokości 12,5 m zwiększyłaby się jego dostępność dla dużych statków o nośności do 40 tys. ton oraz kontenerowców o nośności do 35 tys. ton.

Jak powiedziała rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie Agata Suchta, trudno przewidzieć jak długo potrwa postępowanie. "To skomplikowana procedura, ponieważ trzeba zebrać obszerną dokumentację i współpracować z innymi instytucjami, w tym np. z inspekcją sanitarną. W tej chwili trwają prace nad sporządzeniem zakresu raportu środowiskowego, który będzie wstępem do sporządzenia decyzji środowiskowej" - dodała.

Ta decyzja określa wszystkie środowiskowe aspekty budowy i jest potrzebna do uzyskania pozwolenia na realizację inwestycji.

Obecnie trwa modernizacja toru wodnego. Ma się ona zakończyć w przyszłym roku. Prace obejmują m.in. przebudowę umocnień brzegowych. Koszt trwających od 2012 r. robót to ok. 318 mln zł, z czego dofinansowanie UE wynosi ok. 267 mln zł.

Inwestycja ma wyeliminować zagrożenia powodziowe, poprawić zarządzanie ruchem statków i podnieść poziom ochrony środowiska morskiego. Po jej realizacji zmodernizowane umocnienia brzegowe będą już przystosowane do docelowej głębokości toru wodnego 12,5 m.

Szczeciński urząd morski informował wcześniej, że prace budowlane związane z pogłębieniem toru wodnego do 12,5 metra planowane są w nowej perspektywie finansowej 2014-2020.

Według analizy szczecińskich naukowców, dzięki pogłębieniu toru wodnego większa będzie dostępność szczecińskiego portu dla dużych statków o nośności do 40 tys. ton oraz kontenerowców o nośności do 35 tys. ton.

Tor wodny Świnoujście-Szczecin ma długość 67 km. Powstał pod koniec XIX w. Jego minimalna dopuszczalna techniczna głębokość to 10,5 m. Pozwala ona na zawijanie do portu w Szczecinie statków morskich o maksymalnym zanurzeniu do 9,15 m i długości 215 m. (PAP)