Liczący 44 km odcinek jest ostatnim z przeznaczonych do modernizacji części linii kolejowej nr 1. W poprzednich latach wykonano na niej prace za ponad 3 mld zł brutto; m.in. w latach 2014-2015 zrewitalizowano odcinek Koluszki – Częstochowa, a w 2014 r. zakończyła się modernizacja trasy między Zawierciem a Dąbrową Górniczą Ząbkowicami.

Przetarg na wykonanie prac między Częstochową a Zawierciem PLK prowadziła od końca listopada 2016 r. Przygotowany pod tym kątem unijny projekt opiewa na 503,1 mln zł (w tym 384,9 mln zł wsparcia z POIiŚ). W przetargu wygrała spółka ZUE – z ceną 371 mln zł. Na prace (przewidziane w formule projektuj i buduj) ma ona od czwartku trzy lata i trzy dni.

Umowę podpisano w czwartek w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Jak mówił członek zarządu PLK Arnold Bresch, linia nr 1 między Częstochową a Zawierciem zostanie kompleksowo zmodernizowana. W praktyce oznacza to rozebranie istniejącej infrastruktury i zbudowanie jej od nowa.

Remont obejmie wymianę torów i sieci trakcyjnej na 44-km odcinku linii kolejowej. Wymienione zostaną rozjazdy i urządzenia sygnalizacji ruchu kolejowego. Wyremontowane i przebudowane będą obiekty inżynieryjne, m.in. 18 mostów. Zmodernizowane zostaną też istniejące przejazdy kolejowo–drogowe.

W Częstochowie w miejscu jednopoziomowego przejazdu kolejowo-drogowego, w którym linię nr 1 przecina droga krajowa nr 46, powstać ma nowy wiadukt. „Takie rozwiązanie usprawni komunikację i ograniczy korki na (przebiegającej w pobliżu – PAP) drodze krajowej nr 1” - zasygnalizowały PLK w czwartkowym komunikacie nt. umowy.

Przebudowane zostaną też perony na 10 stacjach i przystankach (stacje Myszków oraz Poraj i przystanki: Zawiercie Borowe Pole, Myszków Mrzygłód, Myszków Światowit, Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin, Korwinów i Częstochowa Raków). Na przystankach Myszków Mrzygłód i Żarki Letnisko kładki nad torami zastąpią przejścia podziemne.

Zaplanowana na lata 2017-2020 inwestycja jest ważna dla ruchu pasażerskiego. Jej efektem będzie dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy przez Częstochowę, w kierunku Katowic, a także większy komfort i lepszy dostęp do kolei podróżujących na regionalnej trasie Częstochowa – Katowice.

Modernizacja ostatniego odcinka Wiedenki ma też poprawić warunki do przewozu towarów. Trasa i mosty zostaną przystosowane do nacisku 225 kN/oś. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły tamtędy jeździć z prędkością rozkładową do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Modernizacja zostanie przeprowadzona w formule „projektuj i buduj”. Jak powiedział dyrektor regionu śląskiego PLK Jerzy Dul, kontrakt z ZUE przewiduje zaprojektowanie inwestycji w osiem miesięcy. W najbliższym czasie wykonawca przedstawi też harmonogram zamknięć. Trasa cały czas pozostanie jednak przejezdna – przy ograniczonej przepustowości.

Podpisany w czwartek kontrakt jest objęty organizowanym przez Komisję Europejską pilotażowym programem „Pakt uczciwości”, który ma zapewniać jak najwyższe standardy przygotowania i realizacji zamówienia publicznego. Obserwatorem społecznym w ramach tego programu jest Fundacja Batorego.

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” zawarty jest w Krajowym Programie Kolejowym. Jak przypomniał w czwartek wiceprezes Bresch, KPK zakłada zainwestowanie do 2023 r. w infrastrukturę ok. 67 mld zł. „Prawie 10 mld zł z tej kwoty zostanie zainwestowane w polską infrastrukturę kolejową w woj. śląskim” - podkreślił Bresch.(PAP)