Celem projektu "Młodzi Głosują" - skierowanego do uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych - jest przekonanie młodych, że warto brać udział w wyborach. Dlatego uczniowie przygotowują i przeprowadzają w swych szkołach działania edukacyjne na temat zasad i znaczenia udziału obywateli w wyborach.

W ramach projektu uczniowie organizują też w swojej szkole młodzieżowe prawybory na podobnych zasadach, na jakich przeprowadzane są wybory powszechne. Wybierana jest spośród nich komisja wyborcza. Uczniowie pokazują komisji legitymacje szkolne lub szkolne identyfikatory. Dostają karty do głosowania. Tak jak podczas wyborów przygotowane jest w szkole miejsce, gdzie w warunkach tajności młodzi ludzie mogą złożyć znak na karcie oraz urna wyborcza.

Ważnym elementem projektu jest przygotowanie kampanii profrekwencyjnej, w czasie której uczniowie zachęcają dorosłych do udziału w wyborach.

W tym roku do udziału w akcji zgłosiły się 943 gimnazja, 254 licea ogólnokształcące, 75 szkół zawodowych (technika i zasadnicze szkoły zawodowe), 274 zespoły szkół łączące w sobie placówki różnych typów oraz 10 innych placówek oświatowych (takich jak np. ośrodek wychowawczy).

Wyniki głosowania w tegorocznych młodzieżowych prawyborach Centrum Edukacji Obywatelskiej upubliczni dopiero 10 maja, po zamknięciu lokali w wyborach powszechnych. Są one publikowane po zakończeniu głosowania powszechnego ze względu na zachowanie neutralności politycznej i edukacyjny charakter programu.

Projekt "Młodzi głosują" towarzyszy wszystkim wyborom i referendom państwowym w Polsce od 1995 r. W poprzednich prezydenckich prawyborach młodzieżowych uczestniczyło ponad 130 tys. uczniów z ponad 1060 gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w całym kraju. W szkołach ponadgimnazjalnych i zespołach szkół najwięcej głosów otrzymał Bronisław Komorowski - 30,33 proc. Na drugim miejscu znalazł się Jarosław Kaczyński, uzyskał 22,86 proc. głosów. Miejsca trzecie i czwarte zajęli z niemal taką samą liczbą głosów Grzegorz Napieralski - 15,36 proc. i Janusz Korwin-Mikke - 15,31 proc. (PAP)

dsr/ pz/