W liceach ogólnokształcących w zajęciach uczestniczyło 55 003 uczniów (ok. 10 proc.), w technikach 30 729 (blisko 8 proc.), w branżowych szkołach I stopnia 27 457 (14,4 proc.), a w szkołach artystycznych 3 083 uczniów (ponad 18 proc.). Frekwencja była zależna od organizacji pracy szkoły, umiejscowienia przedmiotu w planie lekcji, uwarunkowań lokalnych, specyfiki szkoły, co w wielu przypadkach wpłynęło na różnice w udziale uczniów w zajęciach.

 

Dane frekwencji w województwach są zróżnicowane i przedstawiają się następująco:

  • Dolnośląskie – 69 317 uczniów (29,90 proc.),
  • Kujawsko-Pomorskie – 60 403 (37,26 proc.),
  • Lubelskie – 34 362 (21,72 proc.),
  • Lubuskie – 31 378 (38,31 proc.),
  • Łódzkie – 61 646 (32,66 proc.),
  • Małopolskie – 65 385 (22,27 proc.),
  • Mazowieckie – 128 639 (25,80 proc.),
  • Opolskie – 22 576 (32,30 proc.),
  • Podkarpackie – 28 804 (17,19 proc.),
  • Podlaskie – 18 749 (21,53 proc.),
  • Pomorskie – 62 045 (29,51 proc.),
  • Śląskie – 111 283 (31,70 proc.),
  • Świętokrzyskie – 25 054 (28,54 proc.),
  • Warmińsko-Mazurskie – 34 332 (32,00 proc.),
  • Wielkopolskie – 122 054 (38,59 proc.),
  • Zachodniopomorskie – 44 883 (34,60 proc.).

Udział uczniów uczęszczających na zajęcia edukacja zdrowotna w wybranych miastach oscyluje między około 20 proc. a 35 proc. Najwyższy odsetek uczestników odnotowano w Gorzowie Wielkopolskim (35,66 proc.), a najniższy w Rzeszowie (14,49 proc.).

  • Wrocław: 16 929 uczniów (26,32 proc.),
  • Bydgoszcz: 9 619 uczniów (31,31 proc.),
  • Włocławek: 2 859 uczniów (31,08 proc.),
  • Lublin: 7 628 uczniów (21,39 proc.),
  • Gorzów Wielkopolski: 4 632 uczniów (35,66 proc.),
  • Zielona Góra: 3 905 uczniów (26,98 proc.),
  • Łódź: 17 944 uczniów (33,23 proc.),
  • Kraków: 21 884 uczniów (29,77 proc.),
  • Warszawa: 51 455 uczniów (27,92 proc.),
  • Opole: 3 938 uczniów (27,69 proc.),
  • Rzeszów: 3 612 uczniów (14,49 proc.),
  • Białystok: 6 515 uczniów (20,82 proc.),
  • Gdańsk: 12 640 uczniów (29,11 proc.),
  • Katowice: 7 806 uczniów (31,54 proc.),
  • Kielce: 4 258 uczniów (19,81 proc.),
  • Olsztyn: 4 515 uczniów (24,70 proc.),
  • Poznań: 20 691 uczniów (32,93 proc.),
  • Szczecin: 10 474 uczniów (28,77 proc.).

Edukacja zdrowotna zastąpiła wychowanie do życia w rodzinie (wdż), które notowało systematyczny spadek frekwencji. Na podstawie danych z lat 2019/2020–2024/2025 widoczny jest systematyczny spadek odsetka uczniów uczestniczących w zajęciach wychowania do życia w rodzinie. W roku szkolnym 2019/2020 uczestniczyło 50,38 proc. uczniów, natomiast w 2024/2025 już tylko 33 proc. Prognoza liniowa wskazuje, że przy utrzymaniu obecnego trendu w roku 2025/2026 udział ten wyniósłby około 30 proc., a w 2026/2027 mógłby spaść do około 26 proc..

 

- Edukacja zdrowotna to nowoczesny i wielowymiarowy przedmiot, kompleksowo przygotowujący uczniów do dbania o zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne, cyfrowe i środowiskowe. Program został opracowany we współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki, z udziałem ekspertów różnych dziedzin, takich jak lekarze, nauczyciele oraz specjaliści od aktywności fizycznej, zdrowia psychicznego i profilaktyki. Celem edukacji zdrowotnej jest wyposażenie młodzieży w rzetelną wiedzę oraz praktyczne umiejętności i postawy umożliwiające podejmowanie świadomych decyzji zdrowotnych i promowanie zdrowego stylu życia. Przedmiot ten nie ogranicza się jedynie do przekazywania wiedzy medycznej czy biologicznej, ale porusza także kwestie emocji, relacji międzyludzkich, wartości czy odpowiedzialności. Edukacja zdrowotna rozwija zdolności komunikacji, empatii i troski o siebie i otoczenie, a także uczy, jak chronić się przed zagrożeniami - od chorób zakaźnych, przez uzależnienia, po dezinformację - wskazuje MEN.