W nowym rozporządzeniu MEN chce zrezygnować z wybierania przewodniczącego i jego zastępcy przez członków Kapituły, przewidując ich wyznaczanie przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania spośród członków Kapituły (par. 2 ust. 1 projektowanego rozporządzenia). - Takie rozwiązanie pozwoli precyzyjnie określić, który członek kieruje pracami Kapituły, w tym przewodniczy pierwszemu posiedzeniu Kapituły w nowym składzie - uzasadnia MEN. Doprecyzowane zostanie również, że zastępca przewodniczącego Kapituły zastępuje przewodniczącego Kapituły jedynie w przypadku jego nieobecności (obecnie nie jest to precyzyjne). 

 

Posiedzenia również zdalnie

Nowe rozporządzenie wprowadzi także możliwość organizowania posiedzeń Kapituły w trybie zdalnym, przy czym musi zostać wówczas zapewniona transmisja obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym, podczas której członkowie mogą się swobodnie komunikować i mieć możliwość głosowania. Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w pracy wielu organów kolegialnych stanowi obecnie powszechną praktykę, pozwalając nie tylko ograniczyć koszty związane z odbywaniem spotkań stacjonarnych, ale również czas, który członkowie Kapituły muszą poświęcić na dojazd do miejsca stacjonarnego posiedzenia. Dotychczasowe rozporządzenie nie przewidywało takiej możliwości. 

 

Drobne zmiany w rozpatrywaniu wniosków

Powielone zostaną obowiązujące rozwiązania w zakresie sposobu i trybu składania wniosków o nadanie nauczycielowi tytułu honorowego profesora oświaty. Wnioski do Kapituły będą składane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w terminie do dnia 31 marca każdego roku. Doprecyzowane zostanie jednak, że wniosek wraz z uzasadnieniem zawierającym opis dorobku zawodowego kandydata obejmuje nie więcej niż 4 strony w formacie A4.

– Proponowana zmiana powinna przyczynić się do uwzględniania w opisie jedynie najważniejszych informacji o kandydacie i jego osiągnięciach, a tym samym ujednolicić składane wnioski pod względem formalnym i obiektywizować ilość danych będących podstawą oceny kandydatów przez Kapitułę – uzasadnia resort.

W stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia co do zasady utrzymane zostaną dotychczasowe regulacje w zakresie kryteriów dokonywania oceny dorobku zawodowego nauczyciela zgłoszonego do nadania tytułu honorowego profesora oświaty (par. 5 projektowanego rozporządzenia). W kryteriach wskazane zostaną elementy takie jak jakość pracy bezpośrednio z uczniami oraz wpływ kandydata na swoje środowisko zawodowe – np. poprzez stwarzanie swoją postawą wzorca czy różne formy dzielenia się z innymi nauczycielami wiedzą i doświadczeniem zawodowym. Kryterium oceny dorobku będą także m.in. szczególne zasługi kandydata oraz jego wysoka kultura pedagogiczna, rozumiana jako umiejętność prowadzenia dialogu w połączeniu ze stawianiem wymagań motywujących uczniów do pracy nad własnym rozwojem. Zrezygnowane zostanie natomiast z kryterium oceny wysokiego poziomu kultury języka kandydata, biorąc pod uwagę, że Kapituła nie przeprowadza bezpośrednich rozmów z kandydatami, a swoją ocenę formułuje na podstawie analizy pisemnego wniosku wraz z uzasadnieniem.

 

Zmiany w quorum

Podtrzymany zostanie dotychczasowy termin dla Kapituły do przedstawienia ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania wniosków o nadanie tytułu honorowego profesora oświaty – tj. nie później niż do dnia 1 lipca każdego roku. Zmienione zostaną jednak przepisy w zakresie quorum wymaganego do podjęcia uchwały wskazującej przedstawianych kandydatów. Obecnie obowiązujące przepisy wymagają obecności co najmniej 2/3 członków Kapituły, co – z uwagi na losowe przypadki nieobecności – niekiedy uniemożliwiało podjęcie uchwały. Projektowane rozwiązanie przewiduje, że uchwała będzie mogła zostać skutecznie podjęta, jeżeli obecna podczas głosowania będzie co najmniej połowa składu członków Kapituły. – Zmiana powinna przyczynić się do bardziej efektywnej pracy Kapituły. W projekcie rozporządzenia wprowadzono również zasadę, że w przypadku równej liczby głosów rozstrzygający będzie głos przewodniczącego Kapituły, co – z uwagi na parzystą liczbę jej członków – może mieć miejsce – wskazano w uzasadnieniu. Pozostawiony zostanie jednocześnie wymóg, aby głosowanie odbywało się w sposób jawny (par. 6 projektu rozporządzenia). Projekt rozporządzenia określa ponadto obowiązek sporządzenia protokołu z posiedzenia Kapituły oraz wskazuje jego niezbędne elementy. W tym zakresie rozwiązania zasadniczo powielają dotychczasowe przepisy.