Na dzień 30 września 2024 r. niemal wszystkie dzieci w wieku 3–6 lat, bo 97,1 proc., uczestniczyły w edukacji przedszkolnej. W roku szkolnym 2024/2025 działało 22,3 tys. instytucji wychowania przedszkolnego, w tym 14 tys. przedszkoli, 7 tys. oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych oraz 1,3 tys. punktów przedszkolnych i zespołów wychowania przedszkolnego. Z tych form edukacji korzystało łącznie blisko 1,5 mln dzieci. 

 

Oświata z za małym budżetem i zmianami na ostatnią chwilę>>

 

Większość szkół prowadzona przez samorządy

W roku szkolnym 2024/25 funkcjonowało 40 szkół podstawowych dla dorosłych (o 4 placówki mniej niż w poprzednim roku szkolnym), w których uczyło się 0,9 tys. uczniów. Jednostki sektora publicznego prowadziły 75,0 proc. szkół podstawowych dla dorosłych. W roku szkolnym 2023/24 szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży oraz dla dorosłych ukończyło łącznie 225,5 tys. absolwentów. W roku szkolnym 2024/25 w Polsce działało łącznie 6945 ponadpodstawowych szkół dla młodzieży (bez policealnych), do których uczęszczało 1,7 mln uczniów. Naukę w szkołach ponadpodstawowych dla młodzieży zakończyło 320,6 tys. absolwentów z roku szkolnego 2023/24. Absolwenci liceów dla młodzieży stanowili 46,6 proc. ogólnej liczby absolwentów szkół ponadpodstawowych, a absolwenci techników – 35,8 proc. Branżowe szkoły I stopnia ukończyło 46,2 tys. osób (31,9 proc. absolwentów stanowiły kobiety), branżowe szkoły II stopnia 5,7 tys. osób, a ogólnokształcące szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe – 2,2 tys. absolwentów, w tym 82,5 proc. kobiet.

 

W porównaniu z poprzednim rokiem szkolnym liczba branżowych szkół I stopnia zwiększyła się o 2 placówki. Do 1697 branżowych szkół I stopnia uczęszczało 212,4 tys. uczniów (o 2,3 proc. mniej niż w poprzednim roku szkolnym), wśród których 66,2 proc. to mężczyźni. Szkoły publiczne stanowiły 87,4 proc. tego typu szkół. W roku szkolnym 2024/25 w Polsce funkcjonowało 252 branżowych szkół II stopnia przeznaczonych dla absolwentów branżowych szkół I stopnia, spośród których 74,6 proc. to szkoły publiczne. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat odnotowano stopniowy wzrost liczby szkół specjalnych przysposabiających do pracy. W roku szkolnym 2024/25 funkcjonowało 568 placówek tego typu (o 3 placówki więcej niż przed rokiem), do których uczęszczało 12,6 tys. uczniów (wzrost o 1,0 proc.).

 

W roku szkolnym 2024/25 w Polsce działało 3181 liceów ogólnokształcących (o 2 licea więcej niż w poprzednim roku szkolnym), do których uczęszczało 863,2 tys. uczniów (o 4,6 proc. mniej). Kobiety stanowiły 59,9 proc. wszystkich uczniów liceów ogólnokształcących. Licea ogólnokształcące dla młodzieży (łącznie ze szkołami specjalnymi) stanowiły 77,6 proc. ogólnej liczby liceów ogólnokształcących, a w skali roku liczba uczniów kształcących się w nich zmniejszyła się o 5,7 proc. Większość placówek stanowiły szkoły publiczne (70,8 proc.), do których uczęszczało 86,3 proc. ogólnej liczby uczniów. Natomiast licea ogólnokształcące dla dorosłych, w których liczba uczniów w skali roku zwiększyła się o 4,6 proc., to przede wszystkim szkoły niepubliczne (60,2 proc.). Licea ogólnokształcące ukończyło 168,3 tys. osób, z których 88,7 proc. stanowili absolwenci szkół dla młodzieży. W roku szkolnym 2024/25 liczba techników zmniejszyła się w porównaniu z poprzednim rokiem szkolnym o 0,5 proc., a liczba uczniów o 8,9 proc. W 1848 technikach uczyło się 687,7 tys. uczniów, wśród których przeważali mężczyźni (61,8 proc.). Większość techników stanowiły szkoły publiczne (87,6 proc.). W roku szkolnym 2023/24 absolwenci techników ukończyli przede wszystkim kierunki z podgrupy inżynieryjno-technicznej (22,7 proc.), technologii teleinformacyjnych (22,2 proc.) oraz usług dla ludności (17,3 proc.).

 

Do szkół artystycznych częściej idą dziewczyny

W 57 ogólnokształcących szkołach artystycznych I stopnia kształciło się 11,9 tys. osób, wśród których większość stanowiły kobiety (61,6 proc.). Działało również 407 szkół realizujących wyłącznie program kształcenia artystycznego, w których kształciło się 56,4 tys. uczniów, w tym 64,0 proc. kobiet. W roku szkolnym 2023/24 szkoły artystyczne I stopnia ukończyło 8,0 tys. absolwentów, w tym 61,7 proc. kobiet. Wśród szkół ponadpodstawowych odrębną grupę stanowią ogólnokształcące szkoły artystyczne II stopnia dające uprawnienia zawodowe. W roku szkolnym 2024/25 w 110 placówkach tego typu zawód zdobywało 14,1 tys. uczniów (o 4,1 proc. mniej niż w poprzednim roku szkolnym). Kobiety stanowiły 86,0 proc. uczniów oraz 82,5 proc. absolwentów tego typu placówek. Ponadto 115 szkół realizowało wyłącznie program kształcenia artystycznego dla 9,6 tys. uczniów, w tym 62,4 proc. kobiet. Szkoły te ukończyło 1,2 tys. absolwentów, wśród których 63,4 proc. stanowiły kobiety. W roku szkolnym 2024/25 w Polsce funkcjonowało 1215 szkół policealnych (spadek o 2,6 proc.), w których uczyło się 245,9 tys. uczniów (o 1,1 proc. więcej). Zdecydowana większość szkół policealnych (79,5 proc.) zarządzana była przez podmioty sektora prywatnego.

 

Angielski najpopularniejszym językiem obcym

W Polsce od kilku lat nauczanie języków obcych utrzymuje się na podobnym poziomie. Dane dotyczące udziału dzieci i młodzieży uczącej się języków obcych pokazują, że w całym systemie szkół podstawowych i ponadpodstawowych (łącznie z policealnymi) dominuje nauczanie języka angielskiego, którego w roku szkolnym 2024/25 uczyło się 96,2 proc. uczniów. Drugim najczęściej nauczanym językiem był język niemiecki, którego uczyło się 35,6 proc. uczniów. Na zakończenie każdego etapu edukacji przewidziany jest egzamin sprawdzający efekty kształcenia. Egzaminy przeprowadzane są przez Centralną Komisję Egzaminacyjną wraz z Okręgowymi Komisjami Egzaminacyjnymi we współpracy z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania. Do egzaminu ósmoklasisty przeprowadzonego w dniach 14–16 maja 2024 r. na arkuszu standardowym z języka polskiego przystąpiło 190,0 tys. uczniów, z matematyki 201,1 tys. uczniów, z języka obcego nowożytnego 196,4 tys. osób. Średni uzyskany wynik z języka polskiego wyniósł 61 proc., z matematyki – 52 proc., a z języka angielskiego – 66 proc.

 

Ponad pół miliona nauczycieli

W roku szkolnym 2024/25 w placówkach wychowania przedszkolnego i szkołach wszystkich typów zatrudnionych było łącznie 511,0 tys. nauczycieli (w przeliczeniu na pełne etaty). Największą grupę stanowili nauczyciele szkół podstawowych – 51,6 proc. Większość nauczycieli pracowała na stanowisku nauczyciela dyplomowanego (56,9 proc.). 

 

Wydatki publiczne na oświatę i wychowanie (z budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego) w 2024 r. wyniosły 153,7 mld zł, co stanowiło 4,2 proc. PKB. Część oświatowa subwencji ogólnej, przekazywana szkołom za pośrednictwem jednostek samorządu terytorialnego, wyniosła 88,0 mld zł. Ponadto z budżetu państwa przeznaczono dodatkowo 9,5 mld zł na oświatę i wychowanie oraz edukacyjną opiekę wychowawczą. Środki z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na oświatę i wychowanie (łącznie ze środkami otrzymanymi z budżetu państwa) w kwocie 148,4 mld zł przeznaczono na funkcjonowanie przedszkoli (łącznie z oddziałami przedszkolnymi w szkołach podstawowych oraz innymi formami wychowania przedszkolnego) – 27,6 mld zł (18,6 proc.), szkół podstawowych – 59,9 mld zł (40,4 proc.), branżowych szkół I i II stopnia – 2,4 mld zł (1,6 proc.), liceów ogólnokształcących – 11,1 mld zł (7,5 proc.), techników – 11,0 mld zł (7,4 proc.) oraz szkół policealnych – 1,4 mld zł (0,9 proc.).