Sprzeciwiamy się wprowadzaniu przez kierownictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej chaotycznych i szkodliwych działań dotyczących przepisów, które wprost uderzają w interesy nauczycieli - wskazują związkowcy.

 

Wynagrodzenie za godzinę ponadwymiarową również, gdy nie ma klasy - będzie poprawka>>

 

Protestują również przeciwko:

  •  utrzymywaniu żenująco niskich wynagrodzeń nauczycieli przy jednoczesnym propagandowym twierdzeniu, że MEN walczy o „podniesienie prestiżu tego zawodu”,
  •  faktycznym odmawianiu nauczycielom przysługujących wszystkim pracownikom norm ochronnych w zakresie czasu i warunków pracy,
  •  przydzielaniu nauczycielom kolejnych zadań oraz biurokratycznych obowiązków bez zwiększania wynagrodzeń z tego tytułu,
  • ograniczaniu możliwości realizowania przez szkoły zadań statutowych i bezpodstawnego przerzucania na nauczycieli odpowiedzialności za ten stan rzeczy,
  • przerzucaniu na nauczycieli odpowiedzialności za brak kompetencji wychowawczych i zaniedbań rodziców.

 

Związek „Forum–Oświata” domaga się podjęcia przez Ministerstwo Edukacji Narodowej natychmiastowych działań dotyczących sytuacji nauczycieli. W opublikowanym stanowisku związek formułuje dwa główne żądania wobec resortu:

  • rozpoczęcia rzeczywistego dialogu z wszystkimi związkami zawodowymi działającymi w oświacie. Organizacja podkreśla, że rozmowy z partnerami społecznymi nie mogą być prowadzone wyłącznie z wybranym przez MEN podmiotem, z pominięciem pozostałych reprezentantów środowiska nauczycielskiego.
  • wycofania z obiegu prawnego ostatnich zmian dotyczących wynagradzania nauczycieli za godziny ponadwymiarowe oraz pilnego uregulowania kwestii wypłaty wynagrodzeń za godziny nadliczbowe. Związek wskazuje, że obecne przepisy są dla nauczycieli niekorzystne i oczekuje rozwiązań zgodnych z uchwałą Sądu Najwyższego z 25 lutego 2025 r.

Ponadto WZZ „Forum–Oświata” apeluje o poszanowanie godności i praw wszystkich pracowników oświaty oraz uznanie podmiotowej roli nauczycieli w procesie kształcenia i wychowania, co — według organizacji — powinno znaleźć odzwierciedlenie zarówno w przepisach, jak i praktyce funkcjonowania szkół.