Obowiązujące regulacje dopuszczają możliwość łączenia uczniów z różnych klas podczas zajęć wychowania fizycznego, co w praktyce prowadzi do licznych absurdów organizacyjnych i negatywnie wpływa zarówno na jakość nauczania, jak i bezpieczeństwo uczniów. Dla porównania – w przypadku edukacji zdrowotnej przepisy przewidują możliwość prowadzenia zajęć w grupach międzyoddziałowych (np. klasy 4a i 4b), ale z jasno określonym limitem liczby uczniów do 24 osób. Natomiast w przypadku zajęć takich jak wychowanie fizyczne (do 26 uczniów), muzyka czy technika przepisy dopuszczają łączenie klas bez ograniczeń liczebnych i bez uwzględnienia realnych różnic rozwojowych uczniów - zauważają posłowie. Podkreślają, że problem ten jest szczególnie widoczny w klasach czwartych, gdzie uczniowie dopiero przechodzą z edukacji wczesnoszkolnej i wymagają szczególnej troski, indywidualnego podejścia i stopniowego wprowadzania do zajęć WF. Zderzenie ich z dużo starszymi i silniejszymi uczniami stwarza nie tylko ryzyko urazów i przeciążeń, ale także obniża motywację do aktywności fizycznej.
Sprawdź w LEX: Czy jest przepis zabraniający zaplanowania zajęć wychowania fizycznego w II klasie szkoły podstawowej na 6 godzinie lekcyjnej? >
Od września nowa podstawa programowa WF>>
MEN: Szkoła wie najlepiej
Resort podkreśla, że przepisy dają szkołom dużą elastyczność w organizacji zajęć WF, a decyzje w tym zakresie podejmują dyrektor lub nauczyciel, uwzględniając lokalne warunki oraz potrzeby i możliwości uczniów. Ministerstwo przypomina również, że WF może być prowadzony łącznie lub oddzielnie dla dziewcząt i chłopców, w zależności od formy zajęć. Przywołuje przepisy rozporządzenia z 20 maja 2024 r. i wskazuje, że w klasach IV–VIII oraz szkołach ponadpodstawowych podział na grupy jest obowiązkowy, a jedna grupa może liczyć maksymalnie 26 uczniów – z dodatkowymi ograniczeniami w przypadku grup z uczniami z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. MEN wyjaśnia, że podział na grupy jest możliwy także w mniejszych oddziałach (do 26 uczniów) – za zgodą organu prowadzącego.
Sprawdź w LEX: Czy nauczycielowi, który prowadzi lekcje w klasie łączonej przysługuje dodatek do wynagrodzenia? >
MEN przypomina, że szczegółowe zasady w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom na zajęciach wychowania fizycznego określono w rozdziale 3. rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1604, ze zm.), wskazując że:
- Stopień trudności i intensywności ćwiczeń dostosowuje się do aktualnej sprawności fizycznej i wydolności ćwiczących.
- Uczestnika zajęć uskarżającego się na dolegliwości zdrowotne zwalnia się w danym dniu z wykonywania planowanych ćwiczeń, informując o tym jego rodziców (opiekunów).
- Ćwiczenia są prowadzone z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo ćwiczących.
- Bramki i kosze do gry oraz inne urządzenia, których przemieszczenie się może stanowić zagrożenie dla zdrowia ćwiczących, są mocowane na stałe.
- Stan techniczny urządzeń i sprzętu sportowego jest sprawdzany przed każdymi zajęciami.
- W salach i na boiskach oraz w miejscach wyznaczonych do uprawiania ćwiczeń fizycznych, gier i zabaw umieszcza się tablice informacyjne określające zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń i sprzętu sportowego.
- Prowadzący zajęcia zapoznaje osoby biorące w nich udział z zasadami bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach.
Czytaj też w LEX: Dopuszczalne formy realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego >
Cena promocyjna: 23.7 zł
|Cena regularna: 79 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 39.5 zł
Nic nie trzeba zmieniać
Według resortu to wystarczy, by zapewnić uczniom komfort i zachęcić do stałej aktywności fizycznej. MEN nie widzi potrzeby wprowadzania zmian w podziale na grupy.
- Obecnie nie planuje się wprowadzania zmian w zakresie obowiązkowego podziału na grupy na zajęciach wychowania fizycznego. W opinii resortu edukacji obowiązujące przepisy prawa oświatowego dotyczące organizacji zajęć wychowania fizycznego są wystarczające i nie powinny powodować rozbieżności interpretacyjnych. Decyzję dotyczącą podziału na zajęciach wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, z uwzględnieniem przepisów prawa oświatowego. Równocześnie, dyrektor szkoły i nauczyciel wychowania fizycznego są zobowiązani do zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków udziału w zajęciach wychowania fizycznego - wyjaśnia wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
Sprawdź też w LEX: Czy dyrektor szkoły może polecić nauczycielowi wychowania fizycznego prowadzenie lekcji poza terenem szkoły? >
WF jest bardzo ciekawy i zachęcający
Odnosząc się do pytań o różnorodność zajęć i wyrabianiu w uczniach nawyku podejmowania aktywności fizycznej, resort wskazuje, że nowa podstawa programowa stwarza ku temu perfekcyjne warunki. Nie ogranicza ona bowiem prawa nauczyciela do realizacji programu nauczania z uwzględnieniem dodatkowych treści edukacyjnych, jeżeli są one zgodne z celami ogólnymi podstawy programowej wychowania fizycznego, sprzyjają realizacji wymagań szczegółowych i są dostosowane do wieku, potrzeb oraz możliwości uczniów. W celu wsparcia nauczycieli, dyrektorów szkół oraz wszystkich osób zaangażowanych w edukację fizyczną dzieci i młodzieży - we wdrażaniu nowej podstawy programowej wychowania fizycznego na wszystkich etapach edukacyjnych, w klasach I–III, IV–VIII szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych – został opracowany także komentarz do przepisów. Wskazano m.in., że warto wzbogacać zajęcia wychowania fizycznego o metody wspierające motywację i kreatywność: gamifikacja, ponieważ wprowadzanie elementów gier (punkty, poziomy, odznaki, wyzwania klasowe) zwiększa atrakcyjność zajęć i pozwala każdemu uczniowi cieszyć się z postępu, a nie tylko z rywalizacji. Opisane rozwiązania zwiększają efektywność nauczania wychowania fizycznego i pozwalają na bardziej świadome i aktywne uczestnictwo uczniów w tych zajęciach.
Sprawdź też w LEX: Czy brak reakcji nauczyciela na palenie przez uczniów papierosów na prowadzonej przez niego lekcji podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej? >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.








