Nowelizacja obejmuje dwa akty prawne: rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum, technikum i branżowej szkoły II stopnia oraz rozporządzenie określające podstawy programowe dla przedszkoli i szkół podstawowych (w tym dla uczniów z niepełnosprawnością), szkół branżowych I stopnia, szkół specjalnych przysposabiających do pracy oraz szkół policealnych. Podstawa programowa określa, jakie umiejętności i wiedzę uczeń powinien posiadać po zakończeniu danego etapu edukacyjnego z poszczególnych przedmiotów.

 

Główne założenia nowej podstawy wychowania fizycznego

Zaktualizowany program nauczania wychowania fizycznego kładzie nacisk na rozwój podstawowych kompetencji ruchowych, które mają umożliwić dzieciom i młodzieży aktywność fizyczną przez całe życie.

Dokument koncentruje się na budowaniu motywacji, promowaniu zdrowego stylu życia oraz wspieraniu aktywności fizycznej poprzez ruch i zabawę. Jak zaznacza MEN, nowa podstawa nie ogranicza się wyłącznie do realizacji konkretnych zadań ani oceny sprawności fizycznej.

Wskazano w niej m.in. na:

  • paradygmat zdrowotny i podejście zorientowane na jakość życia (w tym planowanie, monitorowanie i ocenę aktywności fizycznej),
  • zasady edukacji włączającej i sprawiedliwości społecznej – z równym dostępem do zajęć,
  • edukację terenową oraz wspieranie odporności psychofizycznej i postaw prozdrowotnych oraz proekologicznych,
  • edukację na rzecz zrównoważonego rozwoju,
  • świadome i bezpieczne wykorzystywanie technologii wspomagających rozwój fizyczny i zdrowotny.

 

Zróżnicowane wymagania dla poszczególnych etapów edukacji

W klasach I–III szkoły podstawowej wprowadzono obowiązek przeprowadzania testów sprawnościowych – tak jak dotychczas było to realizowane w klasach IV–VIII.

W klasach IV–VIII oraz w szkołach ponadpodstawowych zastosowano podejście kompetencyjne:

  • ogólne cele kształcenia powiązano z konkretnymi umiejętnościami,
  • wymagania szczegółowe zostały powiązane z działami tematycznymi i pytaniami przewodnimi,
  • podkreślono znaczenie korelacji międzyprzedmiotowych, które wspierają zintegrowane podejście do nauczania.

W klasach VII–VIII szkoły podstawowej wprowadzono fakultatywny dział dotyczący ćwiczeń przydatnych w rekrutacji do służb mundurowych i zawodów wymagających sprawności fizycznej. W szkołach ponadpodstawowych dział ten będzie obowiązkowy.

 

Wsparcie dla nauczycieli

MEN zapowiedziało, że jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego nauczyciele będą mogli zapoznać się z komentarzem metodycznym do nowej podstawy programowej wychowania fizycznego, który zostanie opublikowany na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Dokument ten przedstawi cele oraz główne założenia reformy.