Nowelizacja obejmuje dwa akty prawne: rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum, technikum i branżowej szkoły II stopnia oraz rozporządzenie określające podstawy programowe dla przedszkoli i szkół podstawowych (w tym dla uczniów z niepełnosprawnością), szkół branżowych I stopnia, szkół specjalnych przysposabiających do pracy oraz szkół policealnych. Podstawa programowa określa, jakie umiejętności i wiedzę uczeń powinien posiadać po zakończeniu danego etapu edukacyjnego z poszczególnych przedmiotów.
Główne założenia nowej podstawy wychowania fizycznego
Zaktualizowany program nauczania wychowania fizycznego kładzie nacisk na rozwój podstawowych kompetencji ruchowych, które mają umożliwić dzieciom i młodzieży aktywność fizyczną przez całe życie.
Dokument koncentruje się na budowaniu motywacji, promowaniu zdrowego stylu życia oraz wspieraniu aktywności fizycznej poprzez ruch i zabawę. Jak zaznacza MEN, nowa podstawa nie ogranicza się wyłącznie do realizacji konkretnych zadań ani oceny sprawności fizycznej.
Wskazano w niej m.in. na:
- paradygmat zdrowotny i podejście zorientowane na jakość życia (w tym planowanie, monitorowanie i ocenę aktywności fizycznej),
- zasady edukacji włączającej i sprawiedliwości społecznej – z równym dostępem do zajęć,
- edukację terenową oraz wspieranie odporności psychofizycznej i postaw prozdrowotnych oraz proekologicznych,
- edukację na rzecz zrównoważonego rozwoju,
- świadome i bezpieczne wykorzystywanie technologii wspomagających rozwój fizyczny i zdrowotny.
Zróżnicowane wymagania dla poszczególnych etapów edukacji
W klasach I–III szkoły podstawowej wprowadzono obowiązek przeprowadzania testów sprawnościowych – tak jak dotychczas było to realizowane w klasach IV–VIII.
W klasach IV–VIII oraz w szkołach ponadpodstawowych zastosowano podejście kompetencyjne:
- ogólne cele kształcenia powiązano z konkretnymi umiejętnościami,
- wymagania szczegółowe zostały powiązane z działami tematycznymi i pytaniami przewodnimi,
- podkreślono znaczenie korelacji międzyprzedmiotowych, które wspierają zintegrowane podejście do nauczania.
W klasach VII–VIII szkoły podstawowej wprowadzono fakultatywny dział dotyczący ćwiczeń przydatnych w rekrutacji do służb mundurowych i zawodów wymagających sprawności fizycznej. W szkołach ponadpodstawowych dział ten będzie obowiązkowy.
Wsparcie dla nauczycieli
MEN zapowiedziało, że jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego nauczyciele będą mogli zapoznać się z komentarzem metodycznym do nowej podstawy programowej wychowania fizycznego, który zostanie opublikowany na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Dokument ten przedstawi cele oraz główne założenia reformy.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.








