Za zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie średni wynik uzyskany przez uczniów to 59 proc. punktów, a za zadania z przedmiotów przyrodniczych (czyli biologii, chemii, fizyki i geografii) - 52 proc. punktów.
Gimnazjaliści musieli przystąpić także do pisemnego egzaminu z języka obcego. Przeprowadzany był on na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym.
Średni wynik uzyskany przez gimnazjalistów z egzaminu na poziomie podstawowym z języka angielskiego to 67 proc. punktów, z niemieckiego – 54 proc., z rosyjskiego – 61 proc., z francuskiego – 70 proc., z hiszpańskiego – 66 proc., z włoskiego – 57 proc.
Średni wynik z egzaminu na poziomie rozszerzonym z angielskiego to 46 proc. punktów, z niemieckiego – 39 proc., z rosyjskiego – 41 proc., z francuskiego – 66 proc., z hiszpańskiego – 74 proc., z włoskiego – 69 proc.
Wstępną informację o wynikach osiągniętych w tym roku na egzaminie gimnazjalnym Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała w środę na swojej stronie internetowej. Również w środę swoje indywidualne wyniki poznali uczniowie.
Według CKE tegoroczne wyniki pokazują, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami wymagającymi wyszukania informacji w różnych tekstach kultury występujących w arkuszu z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie. Z matematyki wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku, a z przedmiotów przyrodniczych – umiejętnością interpretowania danych przedstawionych na wykresie.
Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego, niemieckiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu; w przypadku języka rosyjskiego, francuskiego i włoskiego uzyskali najwyższe wyniki z części arkusza sprawdzającej znajomość funkcji językowych. Na poziomie rozszerzonym większość uczniów dobrze poradziła sobie z wyszukiwaniem szczegółowych informacji w tekstach pisanych.
CKE w swoim komentarzu do wyników wskazała też na umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. Trudność sprawiły im zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej i teorii literatury oraz zadania dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego, a z chemii – wnioskowania o wyniku reakcji na podstawie zamieszczonych informacji.
We wszystkich językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie środków językowych, a w przypadku języka angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego – także tworzenie wypowiedzi pisemnej.
Egzaminy gimnazjalne przeprowadzone były w dniach: 23, 24 i 25 kwietnia. Przystąpiło do nich prawie 372 tys. uczniów klas III gimnazjów. Uczniowie, którzy z przyczyn zdrowotnych lub losowych zdawali egzaminów w kwietniu, mogli przystąpić do nich w dodatkowym terminie na początku czerwca.
Przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Wyniki egzaminu z części humanistycznej (polski oraz historia i wos), matematyczno-przyrodniczej (matematyka oraz przedmioty przyrodnicze) oraz z języka obcego na poziomie podstawowym będą miały wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczeń może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół ponadgimnazjalnych jednocześnie.
Wraz ze swoimi indywidualnymi wynikami podanymi w procentach gimnazjaliści poznali też swoje wyniki w ujęciu centylowym. Dzięki temu mogą się dowiedzieć, jaki odsetek uczniów uzyskał w tym roku wyniki takie same lub niższe niż od nich.
W ubiegłym roku średni wynik uzyskany przez gimnazjalistów z polskiego to 62 proc. punktów możliwych do otrzymania, z matematyki - 48 proc. pkt., z historii i wiedzy o społeczeństwie - 58 proc. pkt, a za zadania z przedmiotów przyrodniczych - 59 proc. pkt.
Z kolei średni wynik uzyskany przez gimnazjalistów wynosił z języka angielskiego na poziomie podstawowym - 63 proc. punktów a na rozszerzonym - 45 proc.; z języka niemieckiego (odpowiednio) - 58 proc. i 40 proc.; z rosyjskiego - 64 proc. i 43 proc.; z francuskiego - 68 proc. i 59 proc.; z hiszpańskiego - 75 proc. i 65 proc.; z włoskiego - 65 proc. i 84 proc.(PAP)