Nowa droga startowa będzie miała 3200 m długości, co oznacza, że będzie dłuższa od obecnej o 400 m. Całkowita powierzchnia nowej drogi startowej wraz z układem głównych dróg kołowania wyniesie 230 tys. m kw. "Zwiększą się możliwości portu w obsłudze szerokokadłubowych statków powietrznych" - poinformował rzecznik GTL Cezary Orzech.

Dodał, że właśnie zakończył się najkosztowniejszy etap tej inwestycji - prace przy układaniu betonowej warstwy ścieralnej wykonanej z betonu cementowego. "Betonowa nawierzchnia pochłonęła 21 mln zł. Tym samym dobiegły końca ostatnie prace betoniarskie przewidziane przy budowie nowej infrastruktury" - podał Orzech. Wartość całego przedsięwzięcia to ok. 157 mln zł.

Betonowa warstwa przykryła mającą 22 cm warstwę podbudowy, która została ułożona jeszcze w ubiegłym roku. Zakończono również prace przy budowie kanalizacji deszczowej odprowadzającej wodę opadową z rejonu nowej drogi startowej.

To nie koniec prac. Obecnie w tzw. technologii betonu asfaltowego powstają mające 7,5 m symetryczne pobocza przyszłej drogi startowej, trwają również prace związane z układaniem betonu asfaltowego na drogach kołowania, które połączą nową drogę startową z dotychczasową infrastrukturą pyrzowickiego lotniska. Montowane jest też oświetlenie przyszłej drogi startowej, dróg kołowania oraz oświetlenie nawigacyjne.

Budowa nowej drogi startowej jest realizowana w ramach największej inwestycji w dotychczasowej działalności lotniska - "Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej". Łączna wartość projektu to ponad 267 mln zł. Jednym z zadań tego przedsięwzięcia była ukończona w czerwcu ubiegłego roku budowa płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizacja dróg kołowania.

Projekt realizowany jest przy wsparciu środków unijnych. Inwestycja współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, który obejmuje znaczące inwestycje realizowane w najważniejszych sektorach gospodarki.(PAP)