„Mam nadzieję, że za rok o tej porze będziemy mogli już korzystać z tego przystanku, który zintegruje komunikację miejską na trasie wschód-zachód i północ-południe. To będzie bardzo komfortowe miejsce, w którym łodzianie będą mogli się przesiadać na różne systemy komunikacji. Powstaną tu m.in. cztery perony obsługujące tramwaje” – powiedziała w poniedziałek na spotkaniu z dziennikarzami prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Oparty na 54 słupach konstrukcyjnych centralny przystanek przesiadkowy będzie miał prawie 100 m długości, 33 m szerokości i 13 m wysokości. Dach ma być zwieńczony rodzajem witrażu z membran. Autor projektu przystanku Jan Gałecki poinformował, że przez minione dwa lata – a więc od czasu ogłoszenia wyników konkursu – jego projekt nieco się jednak zmienił.

„Główna zmiana to zastąpienie skrzynkowych profili stalowych, o prostokątnym przekroju, rurami stalowymi, które są bardziej eleganckie i pozwoliły stworzyć wrażenie lekkości tego projektu” – wyjaśnił Gałecki.

Dodał, że dominującą barwą na przystanku będzie błękit, czyli „neutralny kolor, który pozwoli stworzyć wrażenie bycia pod niebem”. Będą też mocne akcenty graficzne w czerwieni i żółci. Konstrukcja będzie podświetlana z góry i od dołu.

Budowa centralnego dworca przesiadkowego to jeden z głównych elementów modernizacji trasy W-Z. Cała inwestycja ma objąć m.in. budowę 18,5 km nowych torowisk tramwajowych oraz czterech punktów przesiadkowych. Jednym z nich ma być nowoczesny dworzec pomiędzy al. Kościuszki i ul. Piotrkowską, który połączy trasę Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (północ-południe) z trasą wschód-zachód. Na tej ostatniej linia tramwajowa ma być przedłużona o ok. 4 km. Nowa pętla na jej wschodnim krańcu powstanie na Olechowie.

Projekt obejmuje również m.in. budowę tunelu dla samochodów, ścieżek rowerowych i bezkolizyjnych skrzyżowań. Zakończenie prac zaplanowano na wrzesień 2015 r. Inwestycja kosztować ma 741 mln zł. (PAP)