W czwartek podczas posiedzenia połączonych komisji odbyło się pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, który ma pomóc inwestorom w terminowym wykonywaniu projektów drogowych.

Wicedyrektor departamentu dróg i autostrad w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Monika Bieniaszewska podkreśliła, że celem zmian było zapewnienie sprawnej realizacji inwestycji drogowych, głównie tych współfinansowanych z pieniędzy unijnych na lata 2014-2020.

Projekt noweli tzw. specustawy drogowej, autorstwa Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, ma wyeliminować najczęściej sygnalizowane wątpliwości, które utrudniały stosowanie dotychczasowej ustawy zarówno przez inwestorów, jak również przez organy administracji wydające zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

W projekcie noweli zaproponowano wydłużenie terminu na złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZWID) do 6 lat, licząc od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna. Okres 6 lat może zostać wydłużony o 4 lata w przypadku inwestycji, których realizacja przebiegała etapowo, a warunki jej wykonania nie uległy zmianie.

Oznacza to, że termin ten może wynieść 10 lat. "Obecnie obowiązujący czteroletni termin jest zbyt krótki, szczególnie, jeśli chodzi o skomplikowane projekty inwestycyjne. Ponadto proponowane przepisy przejściowe wydłużają termin odnośnie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanych na podstawie obecnych przepisów" - wskazywało niedawno Centrum Informacyjne Rządu.

Przepisy zawarte w projekcie noweli umożliwią też zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej bez konieczności zmiany decyzji środowiskowej. Teraz przy zmianie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej niezbędna jest zmiana decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, nawet, gdy nie dotyczy to kwestii środowiskowych. To - według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju - komplikuje postępowanie administracyjne, a potem sposób wykonywania inwestycji.

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych.

Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023 MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł. (PAP)