Oferty ostateczne na wybór generalnego wykonawcy budowy terminalu PERN otrzymał od konsorcjów z liderami: IDS - BUD SA z siedzibą w Warszawie, Budimex SA z siedzibą w Warszawie oraz FCC Construccion SA z siedzibą w Barcelonie (Hiszpania).

PERN podał, że w czwartek trzy ostateczne oferty na budowę gdańskiego terminalu naftowego otworzyła publicznie komisja przetargowa spółki.
"Obecnie komisja przetargowa analizuje oferty pod kątem zgodności ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia. Po zakończeniu prac komisja przedstawi zarządowi spółki rekomendacje dotyczące wyboru generalnego wykonawcy inwestycji" - podał PERN.

W skład konsorcjum, którego liderem jest IDS - BUD SA wchodzą partnerzy: Vahostav - SK a.s. z siedzibą w Żylinie (Słowacja), Vahostav – PL sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, PSJ Hydrotranzit a.s. z siedzibą w Bratysławie (Słowacja), Korporacja ALTIS-Holding z siedzibą w Kijowie (Ukraina).
Z kolei do konsorcjum, którego liderem jest Budimex SA należy Felguera I.H.I S.A. z siedzibą w Madrycie (Hiszpania).

W konsorcjum, którego liderem jest FCC Construccion SA znajdują się: FCC Actividades de Construccion Industrial S.A. z siedzibą w Madrycie(Hiszpania), oraz Monesa Ingenieria Y Construccion S.L. z siedzibą w Bilbao (Hiszpania).

W połowie lutego prezes PERN Marcin Moskalewicz oświadczył, iż nie wyklucza, że w marcu spółka podpisze umowę dotyczącą zaprojektowania i budowy terminalu naftowego w Gdańsku. W jego ocenie zakładany wcześniej na 2015 r. termin zakończenia inwestycji jest nadal aktualny.

Według PERN, inwestycja obejmuje budowę bazy w Gdańsku przeznaczonej do magazynowania i przeładunku ropy naftowej, produktów naftowych i chemikaliów, o łącznej pojemności 700 tys. metrów sześc., z czego 400 tys. dla ropy naftowej, a 300 tys. dla pozostałych produktów. PERN planuje, że projekt, będzie przebiegał w dwuetapowo: w pierwszym etapie zostanie zrealizowana część dedykowana ropie naftowej, w drugim - którego kształt będzie zależał od potrzeb rynku - część paliwowa i chemiczna.

"Terminal naftowy będzie połączony z Naftoportem krajową siecią przesyłu ropy, a tym samym znacząco zwiększy możliwości wykorzystania istniejącej już infrastruktury i wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju" - zaznaczył PERN. W ocenie tej spółki, budowa terminalu naftowego jako kluczowa - dla logistyki ropy naftowej - inwestycja "odpowie też na wyzwania jakie niesie zmiana kierunków dostaw" surowca, zapewni dywersyfikację działalności grupy PERN, oraz znacząco zwiększy wpływy do budżetu państwa.

W połowie grudnia 2012 r. PERN zakończył przetarg na wybór generalnego realizatora terminalu naftowego w Gdańsku bez wyłonienia wykonawcy i rozpoczął jednocześnie uproszczone postępowanie przetargowe w tym zakresie. PERN wyjaśnił wtedy, że o finalizacji bez wyłonienia wykonawcy dotychczasowego postępowania przetargowego na wybór generalnego realizatora terminalu naftowego w Gdańsku "przesądziła wartość złożonych ofert, które przekraczały oczekiwania" spółki.

Nowa procedura przetargowa objęła zaprojektowanie i budowę terminalu naftowego i parku zbiornikowego na ropę naftową z infrastrukturą towarzyszącą. Planowane jest zaprojektowanie 20 zbiorników na ropę naftową i produkty ropopochodne oraz wybudowanie sześciu zbiorników na ropę naftową wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W pierwszym, podstawowym etapie inwestycji PERN planował zaprojektowanie i budowę 20 zbiorników, w tym na ropę oraz produkty ropopochodne. Zakładano wówczas, że koszt całego przedsięwzięcia wyniesie około 750 mln zł.
Pod koniec listopada 2012 r. PERN i Zarząd Morskiego Portu Gdańskiego (ZMPG) podpisały umowę przedwstępną dotyczącą dzierżawy 28 ha gruntu, na którym zostanie wybudowany terminal naftowy. Umowa ta dotyczy dzierżawy gruntu na terenie ZMPG na 30 lat i określa szczegółowo relacje między stronami w zakresie użytkowania całej infrastruktury terminalu.
PERN jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Tłoczy ropę z Rosji (ok. 50 mln ton rocznie) do rafinerii polskich: PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau. Przesyła także surowiec tranzytem do gdańskiego Naftoportu, w którym ma udziały. Spółka zarządza m.in. siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o pojemności około 2,8 mln metrów sześc.