Będzie to pierwsze w Podlaskiem publiczne lotnisko, z którego będą mogły korzystać małe samoloty pasażerskie turystyczno-biznesowe zabierające na pokład do 50 pasażerów.

Wojewoda Bohdan Paszkowski powiedział, że wydana przez niego decyzja to zatwierdzenie projektu budowlanego i zezwolenie na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, o co zabiegał wnioskodawca - spółka z o.o. Aero Partner, celowa spółka Aeroklubu Polskiego do zarządzania lotniskami, która zarządza też lotniskiem Krywlany.

Wojewoda powiedział, że wydana przez niego decyzja "otwiera drogę" do tego, by do województwa podlaskiego mogły przylatywać samoloty, docelowo regularnie.

Utwardzony pas startowy ma mieć 1 tys. 350 metrów długości i 30 m szerokości. Powstanie też cała niezbędna infrastruktura, m.in. droga startowa trawiasta, płyta do zawracania samolotów, drogi kołowania, miejsce postoju samolotów.

Wojewoda przypomniał, że różne dyskusje o lotnisku w regionie trwają od lat, ale do tej pory nie zakończyły się żadną konkretną inwestycją. "W tej chwili mamy przed sobą tę inwestycję w Białymstoku, (...) podobny pas startowy ma powstać również w Suwałkach, trwają sprawy formalne związane z gruntami pod tę inwestycję" - powiedział Paszkowski.

Wojewoda dodał, że ma nadzieję, że "niebawem" do urzędu wojewódzkiego trafi stosowny wniosek od miasta Suwałki lub innego uprawnionego do tego podmiotu. Zaznaczył, że - jeśli wniosek będzie poprawny - podobna decyzja jak ws. inwestycji na Krywlanach mogłaby być wydana ws. Suwałk jeszcze w 2017 r.

Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski poinformował, że najbliższych tygodniach miasto ogłosi przetarg na budowę pasa na lotnisku Krywlany. Chce go rozstrzygnąć jeszcze w 2017 r. Prace budowlane mają się zakończyć późną jesienią 2018 r. (PAP)