Jak powiedziała Paulina Jankowska z PKP, wykonawca robót przygotowuje plac budowy i za kilka dni ruszy przebudowa dworca. Na początku będą to prace rozbiórkowe w części budynku dworca - dodała.

Gruntowna przebudowa dworca obejmie m.in. remont pierwszego i czwartego peronu oraz budowę nowej kładki z ruchomymi schodami i windami, na którą wejście będzie wiodło bezpośrednio z budynku dworca.

Część budynku zostanie wyburzona, a w jego miejscu powstanie dwukondygnacyjny obiekt z holem, poczekalnią, punktami usługowymi oraz dużą strefą gastronomiczną. Powstanie tam także punkt widokowy na Odrę, a w pobliżu planowana jest stacja rowerów miejskich.

Odnowiony dworzec ma być wygodniejszy dla podróżnych, również niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem.

Prace mają być prowadzone tak, by dworzec mógł cały czas działać. Od soboty nieopodal zamkniętego na czas remontu dworca działa jego tymczasowa siedziba w Szczecińskim Centrum Przedsiębiorczości przy ul. Kolumba 86. Przy siedzibie uruchomiono specjalny przystanek komunikacji miejskiej „Dworzec Główny Kolumba”. Dworzec ma funkcjonować w tym miejscu do zakończenia modernizacji, czyli do końca przyszłego roku.
Całkowita wartość projektu to nieco ponad 117 mln zł. Inwestycja ubiega się o współfinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm Winnicki i Maxto.

Dworzec mieści się na Nowym Mieście, na lewym brzegu Odry. To jedna z najstarszych stacji kolejowych w Polsce. Pierwszy pociąg z Berlina wjechał na nią 15 sierpnia 1843 roku. Dworzec nazywał się wówczas Berlińskim.
Około 1900 r. powstał budynek dworca, który po przebudowach i odbudowie po zniszczeniach II wojny światowej istnieje do dzisiaj. (PAP)