Obecnie najbliższe bazy śmigłowców LPR znajdują się w Gliwicach i Wrocławiu. Województwo opolskie obsługują zwykle tamtejsze maszyny. Po uruchomieniu bazy pod Opolem (10-12 km od centrum tego miasta) czas dotarcia śmigłowca LPR do miejsca wypadku w regionie skróci się o co najmniej kilka minut.

O utworzeniu nowych, wyposażonych w śmigłowce o łącznej wartości 115 mln zł, baz LPR w województwie opolskim, wielkopolskim, lubuskim i mazowieckim, mówił 14 lipca 2015 roku w Łodzi wiceminister zdrowia Sławomir Neumann. To w tych regionach odczuwane są obecnie największe braki w dziedzinie tego typu usług medycznych.

We wtorek 21 lipca 2015 lotnisko Aeroklubu Opolskiego w Polskiej Nowej Wsi – ok. 10-12 km od centrum Opola – odwiedzili przedstawiciele LPR. Zaproszeni przez marszałka regionu Andrzeja Bułę oglądali warunki dla posadowienia tam ewentualnej bazy.

Jak przekazała Violetta Ruszczewska z zespołu prasowego urzędu marszałkowskiego województwa opolskiego, szefowa działu inwestycji i zarządzania nieruchomościami LPR Barbara Próchniewicz-Pudełko wyraziła zadowolenie z infrastruktury tamtejszego lotniska.
- Podoba nam się zarówno lokalizacja, jak i istniejący stan obiektów - mówiła cytowana Próchniewicz-Pudełko.

Czytaj: Gorzów Wlkp. będzie miał bazę LPR >>>

Przewodniczący Sejmiku Województwa Opolskiego Norbert Krajczy wskazał, że obecny hangar lotniska może pomieścić nie jeden, a dwa śmigłowce; na początku załodze i helikopterowi wystarczą więc istniejące pomieszczenia, które wymagają niewielkiego remontu.

Docelowa baza powstanie w nieco innym miejscu, też na terenie aeroklubu. Jak oszacowali pracownicy LPR koszt jej przygotowania może wynieść około6 mln zł. Ma ona odpowiadać standardom istniejących już podobnych baz LPR na terenie kraju.

Marszałek Buła przypomniał we wtorek 21 lipca 2015, że po raz pierwszy obecny wojewódzki konsultant ds. medycyny ratunkowej dr Marek Dryja wystąpił z koncepcją zlokalizowania śmigłowca ratunkowego na Opolszczyźnie w 1998 roku. Ostatecznie nowy, jeden z czterech zamawianych obecnie przez LPR śmigłowców, powinien przylecieć do regionu w grudniu 2015.

Do tego czasu musi więc powstać tymczasowa baza dla maszyny. Pierwsze loty - po skompletowaniu i przeszkoleniu załogi – powinny odbyć się w 2016 roku. Według dr. Dryji lot z Polskiej Nowej Wsi do lądowiska przy Wojewódzkim Centrum Medycznym w Opolu potrwa trzy minuty.

14 lipca 2015 wiceminister zdrowia Sławomir Neumann mówił w Łodzi o dobiegającym końca przetargu na zakup czterech nowych śmigłowców dla LPR. Wiceminister zaznaczył, że jeżeli przetarg zakończy się pomyślnie, w kraju powstaną nowe bazy LPR: w Opolu, Michałkowie koło Ostrowa Wielkopolskiego, Gorzowie (Lubuskie) i prawdopodobnie w Siedlcach (Mazowieckie).

Wiceminister infrastruktury i rozwoju Waldemar Sługocki zaznaczył wtedy, że śmigłowce są kupowane przy wsparciu unijnym – w ramach działania „Bezpieczeństwo ruchu drogowego” (związanego z rozwojem w Polsce sieci autostrad i dróg szybkiego ruchu). Postępowania kwalifikacyjne na śmigłowce zakończyły się w kwietniu 2015., w ostatnim czasie dopełniano innych formalności potrzebnych do sfinalizowania zakupu.

 

Obecnie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe posiada 17 stałych baz Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego rozmieszczonych w całej Polsce i jedną bazę sezonową uruchamianą na czas wakacji. LPR dysponuje 23 śmigłowcami ratunkowymi typu Eurocopter EC 135, prócz tego ma jeszcze dwa stacjonujące w Warszawie samoloty Piaggio P.180 Avanti.(pap)