Jak poinformował w środę dyrektor marketingu Newagu Józef Michalik, podczas krakowskich testów, które potrwają do końca września tego roku, tramwaj po raz pierwszy wozi pasażerów. Na regularnej linii wykorzystuje go krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Wcześniej prototyp przeszedł serię prób związanych z uzyskiwaniem homologacji dopuszczającej go do użytkowania.

„Po Krakowie chcemy przetestować pojazd jeszcze w kilku innych polskich miastach, bo infrastruktura tramwajowa w każdym z nich jest nieco inna” - zaznaczył.

Tramwaj nowej generacji Nevelo jest prototypem, który powstał dzięki wsparciu finansowemu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu IniTech, które wyniosło prawie 5 mln zł. W obecnej formie nie trafi jednak do seryjnego wytwarzania, ale posłuży jako podstawa do stworzenia wersji produkcyjnej.

Nevelo to w całości nowa konstrukcja. Jest trójczłonowy, przegubowy, jednokierunkowy i na całej długości niskopodłogowy. Ma klimatyzowane wnętrze, systemy monitoringu i informacji pasażerskiej. Jednorazowo może przewieźć do 235 osób w tym 60 na miejscach siedzących.

Tramwaj jest przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych dzięki zastosowaniu elektrycznej rampy. Posiada specjalne, drugie drzwi dla matki z dzieckiem. Po raz pierwszy w Polsce zastosowano w kabinie motorniczego panoramiczną szybę zwiększającą widoczność.

Tramwaj posiada innowacyjny układ zawieszenia - dwa człony skrajne, każdy z nich oparty na jednym wózku napędowym połączono przegubowo z członem środkowym opartym na dwóch wózkach tocznych. Odpowiednie rozmieszczenie specjalnie skonstruowanych skrętnych wózków napędowych i tocznych prowadzi do zmniejszenia nacisku poszczególnych osi na tor, redukując zużywanie się szyn i kół. Rozwiązanie to obniży koszty eksploatacji pojazdu oraz utrzymania infrastruktury.

Zastosowanie kół z gumowymi, elastycznymi przekładkami i obręczą, zapewni wysoki komfort jazdy oraz ograniczy poziom hałasu.
Nowoczesny układ napędowy z elektronicznie sterowanymi silnikami prądu przemiennego, daje możliwość zwrotu energii do sieci trakcyjnej. Pojazd jest przystosowany do zastosowania w nim układu gromadzenia energii opartego na superkondensatorach.

Nowosącecki Newag nie produkował do tej pory tramwajów. Dzięki opracowanej konstrukcji chce wejść na ten rynek, który – zdaniem przedstawicieli firmy – będzie szybko rósł w najbliższych latach.
Jak zauważył Michalik, w najbliższych latach miasta korzystające z komunikacji tramwajowej będą wymieniać kilka tysięcy wagonów tramwajowych, których wiek sięga 30 lat. Pomogą w tym dotacje unijne w nowej perspektywie budżetowej na lata 2014-2020, gdzie tego typu transport publiczny będzie preferowany.