Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie wpłynęła skarga na uchwałę rady powiatu w sprawie nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosły ją osoby pełniące funkcje starosty, wicestarosty i członków zarządu powiatu. W piśmie kwestionowali zgodność uchwały z prawem. Wskazali również, że nieudzielenie zarządowi absolutorium jest równoznaczne z wnioskiem o jego odwołanie. To zaś może pozbawić skarżących funkcji w organie wykonawczym, co będzie miało trwałe konsekwencje dla ich sytuacji prawnej i zawodowej.

Dobrze napisana uchwała, czyli o zasadach techniki prawodawczej w samorządzie terytorialnym - zobacz w LEX >

 

Powinno dojść do naruszenia interesu prawnego skarżących

WSA wskazał, że zgodnie z art. 58 par. 1 pkt 5a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, sąd odrzuca skargę, jeżeli interes prawny lub uprawnienie wnoszącego skargę na uchwałę lub akt, nie zostały naruszone stosownie do wymagań przepisu szczególnego. Stosownie zaś do art. 87 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (dalej jako: ustawa), każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą podjętą przez organ powiatu w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. Oznacza to, że w przypadku skargi na uchwałę organu powiatu legitymacja skargowa zależy nie tylko od posiadania przez skarżącego interesu prawnego w danej sprawie, ale także od tego, czy uchwała ten interes narusza. Tym samym zarówno brak interesu prawnego, jak i brak jego naruszenia prowadzą do odrzucenia skargi.

Czytaj też w LEX: Absolutorium dla wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zarządu powiatu oraz województwa - rola komisji rewizyjnej w procedurze udzielenia absolutorium >

Czytaj także: WSA: Absolutorium udziela się zarządowi, a nie poszczególnym członkom >>>

 

Rada powiatu decyduje o absolutorium dla zarządu

Sąd podkreślił, że interes prawny do zaskarżenia konkretnego aktu prawnego wywodzi się z bezpośredniego wpływu tego aktu na sferę prawną skarżącego. Wpływ ten musi wynikać z prawa materialnego. Oznacza to, że dla skuteczności skargi, osoba pełniąca funkcję w zarządzie powiatu musiałaby wykazać, że uchwała o nieudzieleniu absolutorium w sposób bezpośredni wpływa na jej sferę prawną. WSA zwrócił uwagę, że sporna uchwała została podjęta na podstawie art. 12 pkt 6 ustawy, który przewiduje kompetencję rady powiatu do rozpatrywania sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowania uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu. W myśl art. 30 ust. 1 ustawy, uchwała w sprawie nieudzielenia absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego zarząd powiatu został odwołany z innej przyczyny.

Absolutorium dla wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zarządu powiatu oraz województwa - pojęcie i procedura - czytaj w LEX >

 

Cena promocyjna: 87.6 zł

|

Cena regularna: 146 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 87.6 zł


Nieudzielenie absolutorium nie naruszało interesu prawnego

W ocenie WSA, samo nieudzielenie absolutorium nie prowadzi do zmiany sytuacji prawnej członków zarządu powiatu, tylko rozpoczyna procedurę, która może prowadzić do ich odwołania. Nie można też twierdzić, że wynik głosowania w sprawie absolutorium ma bezpośrednie przełożenie na rezultat głosowania w sprawie odwołania zarządu. Sąd podkreślił, że konieczność poddania się w przyszłości procedurom ocennym jest wpisana w sprawowanie mandatu osoby pełniącej funkcję w organie wykonawczym jednostki samorządu terytorialnego i nie uzasadnia uznania istnienia interesu prawnego do zaskarżenia uchwały o nieudzieleniu absolutorium. Natomiast chęć uniknięcia procedury odwołania i jej potencjalnych, przyszłych skutków na płaszczyźnie zarobkowej i zawodowej należy postrzegać jako interes faktyczny, a nie prawny. Mając powyższe na uwadze, WSA postanowił odrzucić skargę.

Postanowienie WSA w Lublinie z 31 października 2025 r., sygn. akt I SA/Lu 541/25, nieprawomocne

Czytaj też w LEX: 

Deregulacja w postępowaniu administracyjnym i jej konsekwencje dla profesjonalnych pełnomocników >

Czy pozytywna opinia komisji rewizyjnej o wykonaniu budżetu jest równoznaczna z wnioskiem o udzielenie absolutorium? >