Zgromadzenie związku powiatowo-gminnego podjęło uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium członkowi zarządu związku z wykonania obowiązków w 2023 r. Kolegium regionalnej izby obrachunkowej stwierdziło nieważność tego aktu. Organ wskazał, że absolutorium udziela się zarządowi i żaden przepis nie przewiduje możliwości jego udzielenia członkowi zarządu. Związek powiatowo-gminny nie zgodził się z tym rozstrzygnięciem i wniósł skargę. W piśmie wskazał, że wobec każdego z członków zarządu podjęto uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium, więc ostatecznie otrzymał je cały zarząd.
Decyzję o udzieleniu absolutorium podejmuje organ stanowiący
Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, który wskazał, że w myśl art. 72a ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym (dalej jako: ustawa), do związku powiatowo-gminnego co do zasady stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące związku powiatów. Natomiast do gospodarki finansowej związku powiatów mają odpowiednie zastosowanie przepisy o gospodarce finansowej powiatu, na co wskazuje art. 72 ust. 1 ustawy. Zgodnie zaś z treścią art. 12 pkt 6 ustawy, do wyłącznej właściwości rady powiatu należy rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu. Sąd zwrócił również uwagę, że stosownie do art. 271 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, nie później niż dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu. Organem stanowiącym i kontrolnym związku jest jego zgromadzenie.
Czytaj w LEX: Instytucja absolutorium w jednostkach samorządu terytorialnego a zadania regionalnych izb obrachunkowych > >
Absolutorium udziela się zarządowi
WSA podzielił ocenę regionalnej izby obrachunkowej, że absolutorium udziela się zarządowi związku, który jest organem odpowiedzialnym między innymi za wykonanie budżetu i gospodarowanie finansami. Udzielenie absolutorium jest równoznaczne ze stwierdzeniem prawidłowości działania finansowego organu wykonawczego. Sąd podkreślił, że ustawodawca nie przewidział procedury udzielania absolutorium konkretnemu członkowi zarządu związku. Taka możliwość nie została także przewidziana w statucie związku powiatowo-gminnego. Zgodnie bowiem z par. 17 ust. 3 pkt 23 tego aktu, będącym podstawą podjęcia spornej uchwały, do wyłącznej kompetencji zgromadzenia należy podejmowanie uchwał dotyczących udzielanie absolutorium zarządowi za dany rok.
Sprawdź w LEX: Nadzór regionalnych izb obrachunkowych nad procedurą absolutoryjną w świetle ustawy o finansach publicznych > >
Cena promocyjna: 131.4 zł
|Cena regularna: 146 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 109.5 zł
Podjęcie uchwały wobec każdego z członków zarządu bez znaczenia
WSA nie podzielił oceny skarżącego, że przepisy ustawy o samorządzie powiatowym nie precyzują, czy uchwała w sprawie udzielenia absolutorium ma dotyczyć zarządu jako organu, czy jego poszczególnych członków. Z powołanych przepisów, w tym art. 12 pkt 6 ustawy, wynika bowiem jednoznacznie, że uchwała ma dotyczyć zarządu. Sąd podkreślił, że przy podejmowaniu spornej uchwały instytucją absolutorium błędnie objęto podmiot inny niż zarząd związku. Z uwagi na znaczenie tego rodzaju nieprawidłowości, doszło do istotnego naruszenia prawa, które uzasadniało wyeliminowanie uchwały zgromadzenia związku z obrotu prawnego. Oceny tej nie zmienia fakt, że wobec każdego z członków zarządu podjęto identyczną uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium. Mając powyższe na uwadze, WSA oddalił skargę.
Wyrok WSA we Wrocławiu z 10 grudnia 2024 r., sygn. akt III SA/Wr 358/24, nieprawomocny
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.