"Warto by nauczyciele wchodzili w program eTwinning. Dzięki niemu uczniowie uczą się wielu rzeczy, które przydadzą im się później w dorosłym życiu" - uważa wiceminister edukacji Ewa Dudek. Zdanie to podzielają też sami nauczyciele. Z roku na rok w tym międzynarodowym programie uczestniczy coraz więcej polskich szkół. Wielu z nich jest docenionych i nagradzanych.
"W tym roku po raz kolejny wśród 300 najlepszych projektów zrealizowanych w ramach programu eTwinning były projekty zrealizowane przez polskich nauczycieli. Znów znokautowaliśmy pozostałych" - zaznaczył Tomasz Szymczak, dyrektor Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, która jest polską Narodową Agencją Programu e-Twinning. W tegorocznej edycji programu nagrody za najlepsze zrealizowane projekty otrzymało osiem nauczycielek z Polski.
Projekt "Let Your Passion Shine" (Pozwól swojej pasji zabłysnąć), który był realizowany w Szkole Podstawowej nr 4 im. Władysława Broniewskiego w Zambrowie (woj. podlaskie) otrzymał nie tylko pierwszą nagrodę w kategorii projektów dla dzieci w wieku 4-11 lat, lecz został uznany za najlepszy projekt z wszystkich w tej edycji programu eTwinning.
Nauczycielki zambrowskiej szkoły: Barbara Głuszcz (anglistka), Dorota Zimacka (nauczycielka przyrody) i Agata Czarniakowska (matematyczka) realizowały go wspólnie z nauczycielami z czterech szkół partnerskich: jednej greckiej, jednej włoskiej i dwóch rumuńskich. W sumie w programie pracowało ośmioro nauczycieli. Każdy z nich miał pod opieką 10-12 uczniów z różnych krajów (w projekcie uczestniczyli uczniowie, którzy zgłosili się na ochotnika).
Drużyny rywalizowały ze sobą podczas wykonywania zadań z różnych dziedzin: przyrody, matematyki, informatyki, języka angielskiego, historii, plastyki, techniki, muzyki i sportu. Każdy zespół reprezentował inną wymyśloną przez siebie planetę. "To było niezwykłe doświadczenie. Stałyśmy się nauczycielkami w klasach, w których były dzieci w różnym wieku, mieszkające w różnych krajach. My motywowałyśmy dzieci, a one motywowały nas" - powiedziała Zimacka.
"Moje nauczycielki pracujące metodą eTwinning to pasjonatki, które gdy tylko kończą realizować jeden projekt już myślą o następnym. Poświęcają na nie mnóstwo swojego wolnego czasu. Omawiają wszystkie kwestie z nauczycielkami z innych krajów, Przygotowują materiały dla uczniów, pracują z nimi nad kolejnymi zadaniami projektu, oceniają je" - powiedział dyrektor zambrowskiej szkoły Ryszard Świderski.
Nauczycielki podkreślają, że realizacja projektu, to korzyść zarówno dla nich samych, jak i dla uczniów. "Bardzo dużo daje nam kontakt z nauczycielami z innych krajów, którzy często mają zupełnie inne metody pracy. Dużo uczymy się od siebie wzajemnie" - zaznaczyła Głuszcz. "Uczniowie uczą się języka, pracy w grupie, odpowiedzialności za siebie i za innych" - dodała Czarniakowska. Ich zdaniem uczniowie są dumni z siebie, gdy okazuje się, że mogą efektywnie współpracować z rówieśnikami z innych krajów.
Wielu nauczycieli realizujących projekty eTwinningowe ocenia że, uczniowie pracujący wspólnie w międzynarodowych grupach chętniej uczą się języków obcych. Traktują naukę np. języka angielskiego nie jak naukę jeszcze jednego przedmiotu szkolnego, ale jak cenne narzędzie do porozumiewania się z ludźmi na całym świecie.
"Na początku było trochę problemów. Szło nam średnio. Nie zawsze rozumieliśmy się" - przyznała Marysia, jedna z uczennic z Zambrowa. Jak zaznaczyła, później było już łatwiej. Dodała, że podczas niedawnego, kwietniowego, spotkania uczestników projektu w Brukseli siedzieli razem przy jednym stole i rozmawiali. "Nasi chłopcy uczyli kolegów m.in. mówić "cześć" po polsku" - powiedziała. Z kolei jej koleżanka Maja, mimo że projekt już się zakończył nadal koresponduje mailowo z poznaną w grupie dziewczynką z Włoch.
W tegorocznej edycji programu eTwinning II miejsce w kategorii projektów dla dzieci w wieku 4-11 otrzymały nauczycielki z Przedszkola nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu: Anna Krzyżanowska i Anna Młynarczyk, które realizowały go z partnerami z Islandii i Hiszpanii. W kategorii specjalnej „Język francuski” I miejsce zajęła Gabriela Smolij z Zespołu Szkół nr 1 w Choszcznie (projekt realizowany ze szkołami w Portugalii, Wielkiej Brytanii i Francji), a w kategorii "Język angielski jako drugi język" I miejsce przyznano Irenie Głowińskiej ze Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Gębicach (wspólnie z katalońską szkołą).
Nagrodę specjalną „Porozumienia Międzykulturowego im. Mevlany” otrzymała Renata Wojtaś ze Szkoły Podstawowej nr 32 w Bielsku-Białej. Projekt realizowała we współpracy ze szkołami z Hiszpanii, Grecji, Rumunii, Turcji, Słowacji, Łotwy, Litwy, Bułgarii, Wielkiej Brytanii oraz z Gwadelupy w archipelagu Małych Antyli.
Międzynarodowy program eTwinning został zainaugurowany w 2005 r. przez Komisję Europejską. Celem przedsięwzięcia jest promowanie szkolnej współpracy w Europie, która przebiega przy użyciu technologii i narzędzi informacyjno-komunikacyjnych (takich jak np. internet, blog, czat, wideokonferencja, poczta elektroniczna). Program skierowany jest do nauczycieli wszystkich przedmiotów oraz do dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 19 lat, czyli przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Mogą brać w nim udział szkoły z wszystkich krajów UE. Do programu dołączyły też m.in. Norwegia, Szwajcaria, Turcja, Ukraina, Mołdawia, Gruzja, Armenia, Azerbejdżan i Tunezja.
Przez siedem lat funkcjonowania programu eTwinning w Polsce skorzystało z niego ponad 10,5 tys. szkół i blisko 25 tys. nauczycieli. Zrealizowano blisko 11,4 tys. projektów. Z danych Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji wynika, że w eTwinning biorą chętnie udział nauczyciele w różnym wieku, z różnych typów szkół. Jeśli chodzi o przedmioty, których uczą to jest pewna przewaga nauczycieli języków obcych i nauczycieli przedmiotów ścisłych.
W ramach programu eTwinning działają specjalne strony internetowe (np. www.etwinning.net oraz www.etwinning.pl), na których znaleźć można informacje o szkołach uczestniczących w programie i dane kontaktowe do koordynatorów programu. Aby zarejestrować szkołę do programu, należy wypełnić formularz dostępny na stronie www.etwinning.net Portale pomagają też nauczycielom znaleźć w innych krajach partnerów do wspólnych projektów.
Danuta Starzyńska-Rosiecka (PAP)

Polecamy: Prawie 20 tys. polskich nauczycieli w Programie eTwinning