Pomysły te są efektem badania, do udziału w którym zaproszeni zostali nauczyciele, psycholodzy rozwo­jowi, środowiskowi oraz architekt.
Wspólnie zastanawiano się nad tym, jak powinna wyglądać sala szkolna, aby sześcio- i siedmiolatkom dobrze się w niej funkcjonowało. W rezultacie powstał ilustrowany katalog pomysłów. Proponowane w nim zmiany są, jak wyjaśniono, "propozycją takiej aranżacji przestrzeni, aby lepiej wspierała ona rozwój uczniów", a zarazem "efektywnie służyła nauczycielom w pracy".
Jak przestrzeń klasy może stymulować rozwój dzieci, w jaki sposób nauczyciele mogą zmienić przestrzeń klasy niewielkim kosztem - m.in. takie pytania stawiano.
Materiał pt. "Sala - katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym" zaprezentowali w środę na konferencji prasowej w Warszawie eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE) z Zespołu Wczesnej Edukacji: Ludmiła Rycielska, Piotr Rycielski i Radosław Kaczan.
"Projekt +Sala polegał na tym, by stworzyć listę propozycji małych zmian w przestrzeni, w której uczą się najmłodsi uczniowie, czyli tacy, którzy uczęszczają do klas I, II i III" - powiedziała PAP Rycielska, koordynatorka badania.
Jak wyjaśniła, w badaniu wykorzystano m.in. podejście psychologii środowiskowej, czyli takiej, która zajmuje się relacją między człowiekiem, a jego otoczeniem. Przestrzeń edukacyjna, szkolna wpływa na to, jak dzieci funkcjonują, jakie są ich relacje z innymi, a także na to, jakie działania podejmują w związku z uczeniem się - podkreślała Rycielska.
Opowiadając o badaniu, tłumaczyła, że podczas specjalnych warsztatów nauczyciele i psycholodzy rozmawiali o tym, jakie potrzeby mają dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz przedstawiali swoje pomysły, jak na te potrzeby odpowiedzieć.
"Pojawiła się np. opinia, że warto, by w sali lekcyjnej było specjalne, wydzielone miejsce, w którym dziecko mogłoby się w razie potrzeby wyciszyć" - opowiadała Rycielska. Stąd pomysł na ustawienie w wybranym miejscu w klasie namiotu-domku. Miałby to być lekki namiot dla dzieci, o prostej konstrukcji, w spokojnych kolorach, wyposażony w poduszki do siedzenia. W przedstawionym w środę katalogu wyjaśniono, do czego miałby on służyć.
"Ustawienie domku-namiotu w wybranym miejscu w klasie pozwala bardzo jasno nakreślić granice miejsca do odpoczynku. Oferuje dziecku miejsce atrakcyjne i znane z zabaw, dobrze kojarzące się z aktywnościami pozaszkolnymi, na dworze. Izolacja wizualna zapewnia poczucie bezpieczeństwa, dodatkowo inne, spokojniejsze światło pozwala na wyciszenie. Namiot umożliwia chwilę prywatności (...). Dzieci mogą ustalać zasady użytkowania lub dostępu, co daje okazję do ćwiczenia umiejętności społecznych oraz poczucia kontroli. (...) Jest to miejsce, w którym nie będąc obserwowanym można odpocząć, opanować silne emocje, skoncentrować się na indywidualnym zadaniu" - czytamy.

Edukacja szansą rozwoju regionów i kraju

Innym poprawiającym atmosferę w klasie rekwizytem mógłby być "czarodziejski stolik" - wskazano. "Jest to wyodrębnione w przestrzeni klasy konkretne miejsce, może to być stolik lub półka, któremu nadajemy specjalne znaczenie. Dobrze, by to miejsce wyróżniało się np. kolorem, ważne, aby było dostępne dla dzieci (odpowiednia wysokość, dostęp z wielu stron). Jest to miejsce, w którym o określonym czasie (np. dany dzień tygodnia, godzina dnia) pojawia się niespodzianka" - wyjaśniono.
Wśród pozostałych propozycji znalazły się np.: dywany w klasie, naklejki na suficie ("umieszczone na suficie w tym miejscu sali, które jest poświęcone relaksowi - takim miejscu można się położyć, np. na dywanie, i odprężyć, patrząc w górę na sufit"), nawilżać powietrza lub zraszacz napełniony wodą z dodatkiem olejku zapachowego z lawendy ("odpoczynek, kontakt z naturą"), duże poduchy, podłoga do malowania, Hyde Park, a także - "sieć laserów", mająca "umożliwiać zabawy ruchowe poprawiające koncentrację i gibkość" ("do ścian lub mebli przymocowane są pod różnymi kątami czerwone linki, całość wygląda jak laserowe zabezpieczenia znane z filmów sensacyjnych").
Materiał "Sala - katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym" będzie, jak poinformowano, dostępny w wersji elektronicznej na stronie internetowej IBE (www.ibe.edu.pl).
W materiale wymieniono także "potrzeby rozwojowe dziecka w okresie wczesnoszkolnym". Są wśród nich np.: potrzeba związana z kształtowaniem się poczucia, że "jest się kompetentnym", potrzeba bycia lubianym i pozytywnej samooceny, potrzeba bycia częścią grupy i przynależności, potrzeba bliskiej relacji z wybranymi rówieśnikami (relacji przyjacielskich) oraz potrzeba aktywności twórczej.(PAP)

 

ZNP apeluje do prezydenta o rozważenie zasadności pytania ws. sześciolatków>>