Ustanowienie rządowego programu wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r.

UCHWAŁA Nr 172
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 grudnia 2025 r.
w sprawie ustanowienia rządowego programu wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r.

Na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 49 i 1301) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
 Ustanawia się rządowy program wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r., zwany dalej "Programem", stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
1.
 Realizatorami Programu są minister właściwy do spraw rodziny oraz wojewoda, a beneficjentami powiaty, zgodnie z zakresem wskazanym w Programie.
2.
 Program jest realizowany do dnia 31 grudnia 2025 r.
§  3.
1.
 Źródłem finansowania Programu są środki Funduszu Pracy ujęte w planie finansowym Funduszu Pracy na rok 2025.
2.
 Na finansowanie Programu przeznacza się kwotę nieprzekraczającą 38 000 000 zł.
§  4.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Rządowy Program wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r.

1. Ramy prawne

Rządowy Program wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r., zwany dalej "Programem", został opracowany w oparciu o art. 187 ust. 8 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 49 i 1301).

2. Cel Programu

Celem Programu jest wsparcie powiatów w realizacji zadań własnych z zakresu wspierania rodziny oraz systemu pieczy zastępczej.

Wsparcie zostanie udzielone ze środków Funduszu Pracy w formie dofinansowania:

• wynagrodzeń wraz z pochodnymi od wynagrodzeń rodziny zastępczej zawodowej, przysługujących w roku 2025, począwszy od dnia 1 stycznia 2025 r., za każdy miesiąc, w którym rodzina zastępcza zawodowa pełniła funkcję przez minimum 15 dni kalendarzowych,

• wynagrodzeń wraz z pochodnymi od wynagrodzeń prowadzącego rodzinny dom dziecka, przysługujących w roku 2025, począwszy od dnia 1 stycznia 2025 r., za każdy miesiąc, w którym prowadzący rodzinny dom dziecka pełnił funkcję przez minimum 15 dni kalendarzowych,

• wynagrodzeń wraz z pochodnymi od wynagrodzeń rodziny zastępczej zawodowej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego, przysługujących w roku 2025, począwszy od dnia 1 stycznia 2025 r., za każdy miesiąc, w którym rodzina zastępcza zawodowa pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego pełniła funkcję przez minimum 15 dni kalendarzowych

- ponoszonych od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.

3. Adresaci Programu

Dofinansowanie wsparcia powiatów w ramach Programu jest adresowane do powiatów, które realizują zadania z zakresu wspierania rodziny oraz systemu pieczy zastępczej, dotyczące organizacji i prowadzenia rodzinnych form pieczy zastępczej. W ramach Programu ze środków finansowych mogą korzystać za pośrednictwem powiatów również podmioty niepubliczne, które zgodnie z art. 190 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej realizują zadanie organizacji rodzin zastępczych zawodowych i rodzinnych domów dziecka na zlecenie samorządu. Wsparcie jest udzielane na wniosek powiatu złożony do wojewody.

4. Zakres realizacji Programu

Dofinansowanie zostanie przyznane do wynagrodzeń wypłacanych od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. rodzinom zastępczym zawodowym i prowadzącym rodzinne domy dziecka.

Dofinansowanie do wynagrodzeń zostanie przyznane za każdy miesiąc pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej lub prowadzącego rodzinny dom dziecka, w którym podmiot pełnił funkcję przez minimum 15 dni kalendarzowych.

5. Finansowanie

1. Źródłem finansowania Programu są środki Funduszu Pracy ujęte w planie finansowym Funduszu Pracy na rok 2025. Maksymalnie na realizację Programu zaplanowano środki w wysokości nieprzekraczającej 38 mln zł.

2. Środki pozyskane z Funduszu Pracy mogą być przeznaczone jedynie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych dotyczących dofinansowania wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka, stanowiąc dochód powiatu w rozumieniu ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1572, z późn. zm.). Środki na dofinansowanie są przekazywane na wniosek wojewody przez ministra właściwego do spraw rodziny. Wojewoda, na podstawie zawartej umowy, przekazuje środki powiatom.

6. Czas realizacji zadania

Program będzie realizowany od dnia ogłoszenia Programu do dnia 31 grudnia 2025 r. i będzie obejmował okres od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.

Wydatki będą kwalifikowalne w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.

7. Warunki dofinansowania w ramach Programu

Dofinansowanie zostanie przyznane do wynagrodzeń wraz z pochodnymi od wynagrodzeń na każdą rodzinę zastępczą zawodową i każdego prowadzącego rodzinny dom dziecka. Dofinansowanie to zostanie przyznane na podstawie wniosku o dofinansowanie składanego przez wojewodę, w którym zostanie wskazana liczba rodzin zastępczych zawodowych, rodzin zastępczych zawodowych pełniących funkcję pogotowia rodzinnego oraz prowadzących rodzinne domy dziecka w ujęciu miesięcznym, których wynagrodzenie zostanie dofinansowane. Dofinansowane zostanie wynagrodzenie przysługujące wskazanym osobom za każdy miesiąc, w którym osoba pełniła funkcję przez minimum 15 dni kalendarzowych od dnia 1 stycznia 2025 r., pod warunkiem pełnienia przez osoby funkcji rodziny zastępczej zawodowej, w tym funkcji pogotowia rodzinnego, lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka w dniu złożenia zapotrzebowania przez powiat.

Dofinansowanie zostanie wypłacone w oparciu o przyjęte stawki:

• rodzina zastępcza zawodowa (z wyłączeniem pełniących funkcję pogotowia rodzinnego) oraz prowadzący rodzinny dom dziecka - 965 zł brutto za każdy miesiąc, w którym rodzina zastępcza zawodowa oraz prowadzący rodzinny dom dziecka pełnili funkcję przez minimum 15 dni kalendarzowych,

• rodzina zastępcza zawodowa pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego - 1200 zł brutto za każdy miesiąc, w którym rodzina zastępcza zawodowa pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego pełniła funkcję przez minimum 15 dni kalendarzowych.

W przypadku rodzin łączących funkcje rodziny zastępczej zawodowej i rodziny pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego jest możliwe przyznanie tylko jednego dofinansowania, zgodnie z wyższą stawką.

Minister właściwy do spraw rodziny w sytuacji wyższego zapotrzebowania na środki ma prawo do proporcjonalnego obniżenia dofinansowania.

8. Realizatorzy i beneficjenci Programu oraz ich działania

I. Szczebel centralny - minister właściwy do spraw rodziny

1. Podział zaplanowanej kwoty dofinansowania dla województw.

2. Wskazanie wojewodzie kwoty, w ramach dokonanego podziału środków, o którą może wnioskować w ramach Programu.

3. Przekazanie środków Funduszu Pracy w ramach Programu wojewodom.

4. Analiza sprawozdań wojewódzkich z realizacji Programu, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 4 do Programu.

5. Sporządzenie sprawozdania zbiorczego z realizacji Programu do dnia 24 lutego 2026 r.

6. Monitorowanie realizacji zadania wynikającego z Programu.

II. Szczebel wojewódzki - wojewoda

1. Przekazywanie, w Centralnej Aplikacji Statystycznej (CAS), do ministra właściwego do spraw rodziny wniosków o dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy w terminach określonych w harmonogramie (Rozdział 9 pkt 1 Programu), zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do Programu.

2. Udzielanie informacji o zasadach Programu, a także interpretacja postanowień Programu.

3. Przygotowanie dokumentacji dla powiatów, w tym umowy sporządzonej na podstawie opracowanych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw rodziny wytycznych do umowy z powiatem określonych w załączniku nr 2 do Programu i sprawozdania powiatu z realizacji Programu w 2025 r., zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 3 do Programu.

4. Zawieranie umów z powiatami będącymi beneficjentem Programu.

5. Występowanie do ministra właściwego do spraw rodziny o środki z Funduszu Pracy w wysokości zgodnej z kwotą przyznaną na podstawie zaakceptowanego wniosku o dofinansowanie, zgodnie z harmonogramem określonym w Rozdziale 9.

6. Przekazywanie środków powiatom w ramach Programu.

7. Analiza prawidłowości przekazywanych przez powiaty, będące beneficjentem Programu, sprawozdań z realizacji Programu.

8. Rozliczenie środków Funduszu Pracy.

9. Przekazanie do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rodziny sprawozdania wojewódzkiego z realizacji Programu, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 4 do Programu, na zakończenie realizacji Programu, do dnia 30 stycznia 2026 r., wraz z oświadczeniem wojewody dotyczącym informacji na temat weryfikowania przez wojewodę prawidłowości realizacji zadań wykonywanych przez powiaty związanych z realizacją Programu, w tym, w szczególności:

a) terminowości, efektywności, rzetelności i jakości wykonywania zadania,

b) prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania,

c) prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i postanowieniach umowy.

III. Szczebel lokalny - powiaty:

1. Składanie zapotrzebowania do wojewodów zgodnie z harmonogramem, określonym w Rozdziale 9.

2. Realizacja zadań zgodnie z podpisanymi umowami.

3. Rozliczenie środków Funduszu Pracy zgodnie z założeniami Programu i podpisaną umową oraz zwrot niewykorzystanej części dofinansowania w terminie określonym w umowie, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania.

4. Przekazanie do wojewody sprawozdania powiatu z realizacji Programu w 2025 r. zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 3 do Programu, w sposób ustalony przez wojewodę, w terminie 15 dni od końcowego terminu realizacji zadania.

9. Zasady składania wniosków o przystąpienie do Programu

1. Wojewoda w terminie wskazanym przez ministra właściwego do spraw rodziny, przypadającym nie później niż 7 dni od dnia wejścia w życie uchwały Rady Ministrów nr 172 z dnia 9 grudnia 2025 r. w sprawie ustanowienia rządowego programu wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r., złoży do ministra właściwego do spraw rodziny w Centralnej Aplikacji Statystycznej (CAS), wniosek o dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do Programu.

We wniosku uwzględnia się również wszystkie podmioty, z którymi jest planowane podpisanie umowy nie później niż do dnia 17 grudnia 2025 r.

2. Minister właściwy do spraw rodziny w terminie do 14 dni od dnia otrzymania ostatniego z szesnastu wniosków o dofinansowanie przekazanych przez wojewodów ogłosi listę powiatów z określeniem wysokości dofinansowania za dany okres, objęty wnioskiem o dofinansowanie.

3. Wojewoda w terminie do 5 dni od dnia ogłoszenia listy, o której mowa w pkt 2, przekazuje powiatom informację o wysokości dofinansowania dla powiatu za dany okres objęty wnioskiem, na podstawie zaakceptowanego wniosku o dofinansowanie. Kwota ta stanowi iloczyn liczby podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie, których wynagrodzenie jest objęte dofinansowaniem, liczby miesięcy pełnienia wskazanej funkcji przez podmiot (w których podmiot pełnił funkcję przez minimum 15 dni kalendarzowych), stawki dofinansowania wskazanej przez ministra właściwego do spraw rodziny, o której mowa w Rozdziale 7.

4. Stosowanie przez wojewodów kryteriów innych niż wymienione w pkt 3 do podziału środków między powiatami, w tym zmiana stawek wskazanych przez ministra, jest niedopuszczalne.

5. Wojewoda występuje o środki Funduszu Pracy w wysokości, o której mowa w pkt 3.

6. Wojewoda oraz powiat będący beneficjentem Programu są zobowiązani do podpisania umowy w sprawie przekazania dofinansowania niezwłocznie po ogłoszeniu listy, o której mowa w pkt 2. Umowa jest zawierana w terminie do dnia 31 grudnia 2025 r., na okres do końca 2025 r.

7. W przypadku rezygnacji z udziału w Programie, powiat będący beneficjentem Programu jest zobowiązany do niezwłocznego wypowiedzenia umowy zawartej z wojewodą lub, jeśli umowa nie została zawarta, przesłania wojewodzie oświadczenia o nieprzyjęciu środków.

8. Powiat zwraca środki niewykorzystane, przyznane na podstawie wniosku o dofinansowanie.

9. Termin zwrotu niewykorzystanych środków nie może być dłuższy niż 15 dni od dnia zakończenia wskazanego w umowie dnia wykonania zadania.

10. Zasady i tryb rozpatrywania ofert

1. Wyniki, z podaniem listy powiatów otrzymujących dofinansowanie wraz z kwotami dofinansowania, zostaną ogłoszone na stronie internetowej ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw rodziny.

2. Na rozstrzygnięcie w sprawie udzielenia dofinansowania nie przysługuje odwołanie.

Załączniki:

1. Załącznik nr 1 - Wzór wniosku o dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy w ramach rządowego Programu wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r.

2. Załącznik nr 2 - Wytyczne do umowy na dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy zadań powiatu z zakresu wspierania rodziny oraz systemu pieczy zastępczej w ramach rządowego Programu wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r.

3. Załącznik nr 3 - Wzór sprawozdania powiatu z realizacji Programu wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r.

4. Załącznik nr 4 - Wzór sprawozdania wojewódzkiego z realizacji Programu wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Wniosek o dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy w ramach rządowego Programu wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYTYCZNE do umowy na dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy zadań powiatu z zakresu wspierania rodziny oraz systemu pieczy zastępczej w ramach rządowego Programu wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r.

I. Przedmiotem umowy ma być realizacja zadania określonego w rządowym programie wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r., zwanym dalej "Programem", którego szczegóły zawiera zapotrzebowanie złożone przez powiat.

II. Wojewoda wskaże w projekcie umowy co najmniej:

1. Szczegółowy opis zadania oraz cel, na jaki dofinansowanie zostało przyznane, które muszą być zgodne z opisem i celem Programu.

2. Termin wykonania zadania ze wskazaniem, że dofinansowane mogą zostać wynagrodzenia przysługujące podmiotom wskazanym w Programie, wypłacone od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r., za każdy miesiąc, w którym osoba pełniła funkcję przez minimum 15 dni kalendarzowych, pod warunkiem pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, w tym funkcji pogotowia rodzinnego, lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka w dniu złożenia zapotrzebowania przez powiat.

3. Maksymalną wysokość otrzymanych środków ze wskazaniem:

1) liczby rodzin zastępczych zawodowych (z wyłączeniem rodzin pełniących funkcję pogotowia rodzinnego),

2) liczby prowadzących rodzinne domy dziecka,

3) liczby rodzin zastępczych zawodowych pełniących funkcję pogotowia rodzinnego

- których wynagrodzenia będą dofinansowane.

4. Termin wykorzystania środków:

środki Funduszu Pracy powiat jest zobowiązany wykorzystać do dnia 31 grudnia 2025 r. (obowiązuje zasada kasowości).

5. Termin i sposób rozliczenia otrzymanych środków:

powiat jest zobowiązany sporządzić sprawozdanie końcowe z realizacji zadania na formularzu stanowiącym załącznik do umowy i dostarczyć je wojewodzie do zaakceptowania w terminie 15 dni od końcowego terminu realizacji zadania.

6. Termin zwrotu niewykorzystanego dofinansowania:

1) środki Funduszu Pracy przeznaczone na realizację dofinansowania wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane nienależnie lub pobrane w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi na rachunek dysponenta Funduszu Pracy wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych;

2) niewykorzystane środki Funduszu Pracy przeznaczone na realizację dofinansowania podlegają zwrotowi na rachunek dysponenta Funduszu Pracy. Termin zwrotu nie może być dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania.

7. Tryb kontroli wykonania zadania:

powiat jest zobowiązany poddać się kontroli realizacji zadania publicznego, w tym udokumentowania wydatkowania przyznanych środków, zgodnie z ich przeznaczeniem.

III. Środki Funduszu Pracy przekazane powiatom na realizację dofinansowania określonego w Programie stanowią dochód powiatu, o którym mowa w art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1572, z późn. zm.).

IV. Do środków Funduszu Pracy, przeznaczonych na realizację dofinansowania określonego w Programie, stosuje się odpowiednio art. 57, art. 168 i art. 169 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 1483), z tym że organem właściwym do umarzania, odraczania terminów lub rozkładania na raty spłat należności Funduszu Pracy, a także wydania decyzji o zwrocie w związku z niewykorzystaniem środków, wykorzystaniem środków niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrania ich nienależnie lub w nadmiernej wysokości, jest wojewoda.

V. Przyznane środki finansowe powinny być przekazane na rachunek powiatu będącego beneficjentem Programu, niezwłocznie po wpłynięciu środków na rachunek wojewody, pod warunkiem uprzedniego zawarcia umowy między powiatem a wojewodą.

VI. Dofinansowanie zostanie przyznane do wynagrodzeń wraz z pochodnymi od wynagrodzeń za każdy miesiąc pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, prowadzącego rodzinny dom dziecka, rodziny zastępczej zawodowej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego, w którym podmiot pełnił funkcję przez minimum 15 dni kalendarzowych, w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.

VII. Powiat zwraca niewykorzystane środki przyznane na podstawie wniosku o dofinansowanie. Termin zwrotu niewykorzystanych środków nie może być dłuższy niż 15 dni od dnia zakończenia wskazanego w umowie dnia wykonania zadania. Zwrot nastąpi na warunkach wskazanych w ust. II pkt 6 ppkt 2 wytycznych.

VIII. Umowa powinna zapewniać zgodność wydatkowania i dysponowania środkami publicznymi z przepisami obowiązującego prawa oraz zgodność z przepisami ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.).

IX. Umowa powinna zobowiązywać powiat do przestrzegania wytycznych w zakresie wypełniania obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 35a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Sprawozdanie powiatu z realizacji Programu wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Sprawozdanie wojewódzkie z realizacji Programu wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.1242

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustanowienie rządowego programu wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępczej w 2025 r.
Data aktu: 09/12/2025
Data ogłoszenia: 11/12/2025