Włączenie kwalifikacji sektorowej "Utrzymanie czystości w jednostkach mieszkalnych z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 13 listopada 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji sektorowej "Utrzymanie czystości w jednostkach mieszkalnych z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji sektorowej "Utrzymanie czystości w jednostkach mieszkalnych z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI SEKTOROWEJ "UTRZYMANIE CZYSTOŚCI W JEDNOSTKACH MIESZKALNYCH Z ZASTOSOWANIEM ROZWIĄZAŃ EKOLOGICZNYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji sektorowej
Utrzymanie czystości w jednostkach mieszkalnych z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych

2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji sektorowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji (jeżeli dotyczy)

3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, 3 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyka

3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji sektorowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację w zakresie "Utrzymanie czystości w jednostkach mieszkalnych z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych" posiada umiejętności i wiedzę umożliwiające efektywną realizację działań związanych z utrzymaniem czystości w obiektach hotelarskich. Samodzielnie realizuje przydzielone zadania, stosując wskazane środki i techniki sprzątania. W zakresie umiejętności praktycznych osoba posiadająca kwalifikację stosuje ekologiczne środki czystości w procesie utrzymania czystości w jednostce mieszkalnej. Wybiera odpowiednie produkty do konkretnych zabrudzeń, powierzchni i zadań. Wykorzystuje techniki sprzątania minimalizujące wpływ na środowisko zgodnie z procedurami m.in. segregacji, redukcji generowanych odpadów oraz realizuje zadania związane z utrzymaniem czystości w jednostkach mieszkalnych w obiekcie hotelarskim z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych.

Zestaw 1. Znajomość zasad zrównoważonego sprzątania jednostki mieszkalnej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Stosuje wiedzę z zakresu rozwiązań proekologicznych w procedurach utrzymania czystości - omawia działanie ekologicznych (w tym certyfikowanych) środków czystości,

- omawia zastosowanie ekologicznych (w tym certyfikowanych) środków czystości i dezynfekcji zgodnie ze standardami proekologicznymi,

- opisuje rozwiązania ekologiczne w procesie utrzymania czystości,

- wymienia naturalne (biologiczne) alternatywy dla tradycyjnych środków czystości,

- opisuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy z wykorzystaniem ekologicznych rozwiązań.

Stosuje techniki ekologicznego sprzątania jednostki mieszkalnej - wymienia środki ochrony indywidualnej stosowane podczas sprzątania,

- opisuje techniki sprzątania minimalizujące zużycie wody i energii oraz redukujące ilość odpadów,

- opisuje alternatywne metody sprzątania, np. wykorzystanie urządzeń parowych,

- opisuje zasady kompletowania wózka serwisowego zgodnie z wewnętrznymi ekologicznymi procedurami obiektu.

Zestaw 2. Zastosowanie procedury sprzątania jednostki mieszkalnej z wykorzystaniem ekologicznych rozwiązań
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Przeprowadza ekologiczny serwis jednostki mieszkalnej podczas pobytu gościa w obiekcie - zmienia bieliznę pościelową oraz ręczniki na życzenie gościa lub zgodnie z wewnętrznymi procedurami obiektu,

- uzupełnia ekologiczne zestawy do parzenia kawy i herbaty wraz z dodatkami,

- porządkuje przestrzeń pomieszczeń zgodnie z harmonogramem,

- uzupełnia dozowniki z ekologicznymi środkami higieny osobistej,

- weryfikuje poprawność i kompletność wykonanego przez siebie serwisu pokojowego (np. z wykorzystaniem prostych narzędzi cyfrowych).

Przeprowadza ekologiczny serwis jednostki mieszkalnej po wyjeździe gościa - wynosi odpady (w tym segregowane) zgodnie z wewnętrznymi ekologicznymi procedurami obiektu,

- zgłasza, zgodnie z obowiązującą wewnętrzną procedurą, ewentualne braki i usterki po wyjeździe gościa,

- dobiera i stosuje ekologiczne środki czystości do konkretnych zabrudzeń i powierzchni,

- dezynfekuje miejsca często dotykane (np. klamki, włączniki, piloty),

- myje lustra i powierzchnie szklane,

- stosuje urządzenia i ekologiczne środki czystości zgodnie ze specyfikacją,

- weryfikuje poprawność i kompletność wykonanego przez siebie serwisu (np. z wykorzystaniem prostych narzędzi cyfrowych).

Przeprowadza ekologiczny serwis wieczorny jednostki mieszkalnej - dostosowuje intensywność oświetlenia, stosując dostępne urządzenia sterujące (np. panel sterowania światłem, wyłączniki),

- pozostawia na łóżku drobny ekologiczny upominek z informacją o organicznym pochodzeniu (np. olejek eteryczny lub pachnącą mgiełkę),

- pozostawia na stoliku nocnym produkt (np. owoc) z karteczką zawierającą informację o ekologicznym pochodzeniu,

- weryfikuje poprawność i kompletność wykonanego przez siebie serwisu wieczornego (np. z wykorzystaniem prostych narzędzi cyfrowych).

Realizuje procedury operacyjne z wykorzystaniem prostych narzędzi cyfrowych - uzupełnia tabelę rzeczy znalezionych i pozostawionych przez gościa,

- przyjmuje rzeczy gościa do ekologicznego prania zgodnie ze standardami obiektu noclegowego, - uzupełnia zlecenie na usługę pralniczą,

- uzupełnia tabelę zaistniałych ewentualnych usterek zgodnie z procedurą obiektu.

Zestaw 3. Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem i typem usługi z zastosowaniem ekologicznych rozwiązań
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Wykonuje gruntowne prace porządkowe z wykorzystaniem ekologicznych środków czystości - stosuje ekologiczne środki czystości zgodnie ze specyfikacją,

- stosuje sprzęt (maszyny i urządzenia) zgodnie z przeznaczeniem i instrukcją obsługi, - odkurza materace, tapicerkę, ściany i sufity,

- myje okna i powierzchnie szklane,

- doczyszcza podłogi zgodnie z wytycznymi dla danej powierzchni, - pierze wykładziny i meble tapicerowane.

Przygotowuje jednostkę mieszkalną na przyjazd gości w związku z udziałem w wydarzeniu okolicznościowym - uzupełnia wyposażenie minibaru o okolicznościowe produkty lokalne zgodnie ze specyfikacją dla danego wydarzenia,

- ustawia biodegradowalne elementy dekoracyjne (w tym np. kwiaty lokalne sezonowe),

- przygotowuje stół lub barek do poczęstunku okolicznościowego z zachowaniem ekologicznych standardów obiektu, - zostawia upominek okolicznościowy w opakowaniu ekologicznym (np. torebka papierowa lub lniana).

4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji:

a) wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji

W części teoretycznej weryfikacji podlega zestaw 1. efektów uczenia się, a w części praktycznej weryfikacji podlega zestaw 2. oraz zestaw 3. efektów uczenia się.

W części teoretycznej stosowane jest narzędzie w postaci testu elektronicznego jednokrotnego wyboru, opracowanego na podstawie kryteriów weryfikacji efektów uczenia się z zestawu 1.

Test zawiera 20 pytań zamkniętych z czterema wariantami odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. Pytania obejmują wiedzę z zakresu procedur ekologicznego utrzymania czystości. Narzędzie umożliwia losowanie pytań z puli zadań w systemie komputerowym.

W części praktycznej stosuje się narzędzia walidacyjne w postaci:

- obserwacji realizacji wylosowanego zadania praktycznego zgodnie ze scenariuszem, opracowanym na podstawie efektów uczenia się z zestawów 2. i 3.,

- karty obserwacji z wyszczególnionymi kryteriami weryfikacji, pozwalającej na bieżące odnotowywanie spełnienia lub niespełnienia poszczególnych kryteriów i przestrzegania procedur ekologicznych,

- formularza oceny końcowej, na podstawie którego ustala się wynik części praktycznej.

Uczestnikowi zostaje udostępnione do zapoznania się narzędzie cyfrowe - tablet z oprogramowaniem oraz procedury hotelowe.

b) wymagania dotyczące osób przeprowadzających walidację

Komisja walidacyjna składa się z minimum 3 osób. Każdy z członków komisji musi znać zasady przeprowadzania walidacji i stosowane metody.

Każdy z członków komisji walidacyjnej musi spełniać przynajmniej jedno z następujących kryteriów:

- posiadać minimum wykształcenie średnie lub średnie branżowe (udokumentowane posiadanie kwalifikacji pełnej na poziomie IV PRK),

- posiadać udokumentowane 5-letnie doświadczenie zawodowe pracy na stanowisku specjalistycznym lub kierowniczym w branży hotelarskiej obejmujące obszar utrzymania czystości, zdobyte w okresie ostatnich 8 lat,

- mieć udokumentowane co najmniej 3-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń w dziedzinie hotelarstwa, - posiadać udokumentowane doświadczenie w egzaminowaniu metodami wskazanymi w ww. kwalifikacji.

Cały zespół komisji walidacyjnej łącznie spełnia wszystkie wyżej wymienione kryteria.

Przewodniczący komisji jest wybierany spośród członków komisji i posiada decydujący głos w przypadku sytuacji spornych.

nie dotyczy

c) wymagania dotyczące warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji

W trakcie weryfikacji osoby przystępujące do walidacji nie mogą korzystać z urządzeń telekomunikacyjnych.

Instytucja prowadząca walidację zapewnia:

- pomieszczenie umożliwiające osobom, które przystąpiły do walidacji, samodzielną pracę,

- środki ochrony indywidualnej: rękawice ochronne, co najmniej 2 rodzaje rękawic lateksowych i nitrylowych, okulary ochronne, maski ochronne na twarz, fartuch ochronny, obuwie ochronne,

- niezbędne druki, w tym procedury wewnętrzne konieczne do realizacji zadań praktycznych, - tablet z oprogramowaniem.

Wyposażenie jednostki mieszkalnej - apartament zgodnie ze standaryzacją lub pokój 2-osobowy wyposażony w standardzie minimum 4-gwiazdkowym, z uwzględnieniem wskazanych poniżej wytycznych proekologicznych:

- dozowniki szklane na kawę, herbatę, cukier - o pojemności odpowiadającej liczbie gości (zestaw powitalny), torebki prezentowe ekologiczne (np. papierowe lniane), - organiczna kawa, organiczna herbata, cukier, owoce itp. - po 2 sztuki,

- szklanki, filiżanki, łyżeczki - wielorazowego użytku (wykluczenie naczyń plastikowych, z możliwością zastosowania naczyń bambusowych).

Wyposażenie węzła higieniczno-sanitarnego w standardzie minimum 4-gwiazdkowym, z uwzględnieniem wskazanych poniżej wytycznych proekologicznych:

- przy umywalce bateria z aeratorem powietrza,

- WC ze spłuczką dwudzielną, z informacją o zużyciu wody,

- zestaw dozowników do uzupełniania: na mydło, szampon i żel,

- szklanka zamiast plastikowego kubka,

- torba higieniczna papierowa (nie foliowa),

- pojemnik na śmieci - trójdzielny do segregacji.

Wyposażenie magazynu służby pięter - w standardzie minimum 4-gwiazdkowym, z uwzględnieniem wskazanych poniżej wytycznych proekologicznych:

- wózek hotelowej obsługi pięter - z pełnym zestawem (z workami), z uchwytem i trójdzielny,

- odkurzacz (energooszczędny wraz z instrukcją),

- odkurzacz piorący wraz z instrukcją,

- ręczny sprzęt porządkowy, np. zmiotka na kiju z szufelką na kiju i mop z wiadrem,

- ekologiczne środki czystości,

- organiczne środki czystości i środki do dezynfekcji (komplet),

- profesjonalny dozownik na środki czystości,

- karty charakterystyki ekośrodków czystości,

- butelki wielokrotnego użytku na ekośrodki czystości - z koszykiem,

- profesjonalne ściereczki z podziałem na kolory,

- artykuły do uzupełniania w pokojach, w tym np. organiczna kawa, herbata.

d) ewentualnie dodatkowe informacje na temat ramowych wymagań dotyczących walidacji

5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji, jeżeli zostały określone albo informacja o braku takich warunków

Brak wymagań

6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji sektorowej, jeżeli zostały określone albo informacja o braku takich warunków

Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji sektorowej

7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji sektorowej, bezterminowy lub określony, oraz warunki przedłużenia ważności, jeżeli okres ważności certyfikatu został określony

Certyfikat jest ważny bezterminowo

8. Dodatkowe wymagania wynikające ze specyfiki kwalifikacji sektorowej, dotyczące:

a) zakresu i częstotliwości ewaluacji wewnętrznej, o których mowa w art. 64 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji,

b) zakresu i częstotliwości sporządzania raportów z zewnętrznego zapewniania jakości, o których mowa w art. 68 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji,

c) zakresu i częstotliwości składania sprawozdań z działalności, o których mowa w art. 76 ust. 1-3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

Brak wymagań

9. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Brak dodatkowych warunków

10. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1002).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.1241

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji sektorowej "Utrzymanie czystości w jednostkach mieszkalnych z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Data aktu: 13/11/2025
Data ogłoszenia: 11/12/2025