Nowy pas startowy - równoległy do starego, lecz przesunięty o ok. 200 m na północ - ma być gotowy 30 września 2014 r. Planowany termin oddania go do użytku, po procesie certyfikacji, to wiosna 2015 r.

„Obecna droga startowa ma przeszłość wojskową. Jej konieczna już modernizacja wiązałaby się z zamknięciem lotniska. Patrząc w przyszłość, budujemy nowy pas startowy w technologii betonowej, który posłuży przez najbliższe 25 lat” - mówił w poniedziałek Artur Tomasik, prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.

Parametry nowej drogi startowej pozwolą nie tylko na lądowanie, ale też startowanie największych statków powietrznych z pełnym obciążeniem. Poprawią się jeszcze warunki techniczne lotniska. „Będzie to jedyny port w otoczeniu, gdzie będzie można wylądować o każdej porze dnia i nocy, w każdych warunkach, co przełoży się na zwiększenie atrakcyjności naszego portu dla przewoźników, lotniczych, a tym samym – mamy nadzieję – na większą liczbę operacji” - zaznaczył Tomasik.

Jak ocenił, za 10 lat, gdy na lotnisku i wokół niego gotowe będą już wszystkie obecnie planowane przedsięwzięcia, w całości będzie to infrastruktura na miarę XXI w. „Ta infrastruktura transportowa posłuży przede wszystkim do rozwoju logistyki i gospodarki wokół tego miejsca. Mam nadzieję, że za 10 lat stworzymy w otoczeniu nie setki, a tysiące miejsc pracy” - wskazał prezes GTL.

Prace przygotowawcze do budowy nowego pasa startowego rozpoczęły się pod koniec lutego. Wykonawca przeprowadził rozpoznanie saperskie i wycinkę drzew na obszarze ponad 14 hektarów. To konieczne wobec wymogu ustanowienia stref ochronnych wolnych od przeszkód lotniczych w rejonie głównego podejścia do nowej drogi startowej.


Droga startowa będzie miała 3200 m długości (a więc będzie dłuższa o 400 m od obecnej, z możliwością przedłużenia o kolejne 400 m na zachód) i 45 metrów szerokości. Po obu stronach powstaną pobocza, każde o szerokości 7,5 m. Łącznie z układem głównych dróg kołowania da to powierzchnię 208,5 tys. m kw.

Nowa droga zostanie wyposażona w świetlne i radiowe pomoce nawigacyjne, dzięki którym możliwe będzie przyjmowanie samolotów przy widzialności wzdłuż drogi nie mniejszej niż 300 m i widzialności pionowej nie niższej niż 30 m (dotąd odpowiednio 800 i 60m). System Ice Alert będzie informował służby lotniskowe o oblodzeniu nawierzchni.

Akt erekcyjny wmurowali w poniedziałek Adrian Marchewka i Krzysztof Górski - uczniowie Technicznych Zakładów Naukowych w Częstochowie, które kształcą m.in. techników awioników i techników mechaników lotniczych. Kielnię dostarczył spadochroniarz Jacek Gawryszewski.

Wartość inwestycji to 157 mln zł. Wykonawcą jest firma Budimex SA.
Budowa nowego pasa to jedno z dwóch zadań realizowanych w trakcie największej inwestycji w historii lotniska - w jej ramach trwa już rozbudowa płyt postojowych, które dzięki temu pomieszczą jednocześnie kilkanaście samolotów. Równolegle prowadzone są prace przy modernizacji dróg kołowania, które umożliwią poruszanie się po lotnisku samolotom wielkości boeinga 747.

Inwestycja ta jest prowadzone przy wsparciu środków unijnych z Funduszu Spójności, w ramach programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". Wartość dofinansowania to 157 mln zł netto, wobec 412 mln zł całości kosztów brutto.

Po przejęciu ruchu przez nowy pas startowy, stary – w ramach osobnego projektu - zostanie przerobiony na drogę kołowania. GTL zamierza rozpocząć przetarg na wykonawcę tego zadania w przyszłym roku.

Port przygotowuje też kolejne projekty: rozbudowę bazy cargo (wybrano już projektanta) i budowę nowej hali przylotów (projekt ma być gotowy w połowie roku). Te przedsięwzięcia mają zakończyć się w 2015 r. Prócz tego lotnisko prowadzi rozmowy z inwestorami na temat budowy hotelu w pobliżu.

Międzynarodowy Port Lotniczy "Katowice" w Pyrzowicach jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2012 r. skorzystało z niego ponad 2,55 mln pasażerów. Ubiegły rok port zakończył niewielkim wzrostem liczby odprawionych podróżnych - było ich prawie 0,5 proc. więcej niż w poprzednim, mimo załamania na rynku lotniczym w Europie.