Nabór projektów będzie trwał od 31 października do 29 grudnia br. Jak zaakcentowało biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego, w konkursie wyłaniającym projekty, które dostaną dofinansowanie, duże znaczenie będzie miał stopień przygotowania inwestycji oraz jej efektywność.

„Stawiamy na inwestycje służące polepszeniu dostępności głównych szlaków drogowych, a co z tym związane – na poprawę bezpieczeństwa transportu drogowego oraz skrócenie czasu przejazdu pomiędzy najważniejszymi ośrodkami w regionie” – wyjaśnił cytowany w informacji samorządu marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa.

Urzędnicy marszałka zastrzegają, że lista inwestycji, które mogą stanąć do konkursu, obejmuje ponad 30 pozycji, a szacunkowa wartość wnioskowanego dofinansowania znacznie przewyższa dostępne środki. Dlatego zarząd województwa zaproponował, aby wnioskowane wsparcie dla jednego projektu nie mogło przekraczać 25 proc. wartości alokacji, czyli kwoty ok. 147 mln zł.

Dodatkowo wnioski w konkursach RPO dot. dróg wojewódzkich i linii kolejowych mogą dotyczyć jedynie projektów zawartych na listach rankingowych planów rozbudowy dróg tego typu oraz kolei w regionie. Plany te zarząd woj. śląskiego przyjął w lipcu ub. roku – jako dokumenty wdrożeniowe do przyjętej w ub.r. przez sejmik Strategii Rozwoju Systemu Transportu Woj. Śląskiego.

Urząd marszałkowski przypomniał, że w RPO Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 są stosunkowo duże środki na inwestycje związane z rozbudową i modernizacją dróg - łącznie ok. 360 mln euro. Część z tych pieniędzy – ponad 880 mln zł – została już rozdzielona w pierwszym naborze, który trwał od września ub. roku do 29 stycznia br.

Do pierwszego konkursu dotyczącego dróg wojewódzkich samorządy i zarząd dróg wojewódzkich zgłosiły 12 projektów na łączną kwotę dofinansowania ok. 1,3 mld zł - wszystkie otrzymały wymaganą liczbę punktów. Najpierw do dofinansowania wybrano siedem najlepiej ocenionych zadań (do kwoty alokacji przyporządkowanej do pierwszego konkursu – 850 mln zł).

Potem – w następstwie ponownego przeliczenia euro na złotówki w ramach alokacji przeznaczonej na konkurs - wobec różnic kursowych kwota wsparcia wzrosła o ponad 36 mln zł. Zarząd woj. śląskiego wybrał więc do dofinansowania kolejne dwa projekty.

W pierwszym naborze pod kątem RPO 2014-2020 wsparcie otrzymały: budowa przedłużenia Alei Bohaterów Monte Cassino do ul. Dźbowskiej wraz z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 908 w Częstochowie (za 124,1 mln zł, w tym 59,5 mln zł z RPO), trwająca budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej (za 174,3 mln zł, w tym 136 mln zł z RPO), rozbudowa drogi nr 913; etap I - odcinek od węzła „Lotnisko” trasy S-1 do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego w Pyrzowicach (za 9,9 mln zł, w tym 8,2 mln zł z RPO) oraz trwająca budowa obwodnicy Pawłowic jako odcinka Drogi Głównej Południowej (za 91,8 mln zł, w tym 47,3 mln zł z RPO).

Dofinansowanie otrzymały też: budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku w Rybniku (za 433,7 mln zł, w tym 290 mln zł z RPO), rozbudowa odcinka drogi nr 942 w Bielsku-Białej (za 235,4 mln zł, w tym 194,7 mln zł z RPO), przebudowa drogi nr 791 na odcinku od DK1 do DK 78; etap I - budowa obwodnicy Myszkowa (za 101,4 mln zł, w tym 85,2 mln zł z RPO), przebudowa drogi nr 793 na odcinku Żarki – Myszków (za 36,5 mln zł, w tym 30,9 mln ze środków RPO) oraz przebudowa drogi 789 od węzła autostradowego do Lgoty Nadwarcia; etap I - budowa obwodnicy Woźnik (za 49,2 mln zł, w tym 35,5 mln zł ze środków RPO.)

Wnioski w pierwszym naborze, które nie otrzymały dofinansowania dotyczyły: przebudowy drogi nr 793 na odcinku Janów - Złoty Potok (za 12,9 mln zł, w tym 10,7 mln zł wnioskowane do RPO), budowy Bytomskiej Centralnej Trasy Północ-Południe (za 297,5 mln zł, w tym 251 mln zł wnioskowane do RPO) oraz przebudowy drogi nr 408 od Gliwic do granicy województwa; etap I - budowa obwodnicy Sośnicowic (za 120,1 mln zł, w tym 100,1 mln zł wnioskowane do RPO).

W toku realizacji śląskiego RPO na lata 2007-2013 podpisano 282 umowy o dofinansowanie inwestycji związanych z rozbudową i modernizacją dróg (regionalnych i lokalnych). Kwota wsparcia sięgnęła prawie 1,8 mld zł. Dużą część oszczędności, jakie pojawiły się na końcu wdrażania tamtego RPO, zarząd woj. śląskiego ulokował właśnie w projekty drogowe. Jeszcze w 2015 r. ogłoszono nabór projektów, który pozwolił zaangażować w 64 inwestycje ponad 97,5 mln zł.(PAP)