Chodzi o zmianę realizowanego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu do projektu zmieniającego program, budowa drogi S3 z Legnicy do Lubawki była pierwotnie planowana do realizacji i uruchomienia przetargu w 2013 r. Jednak budowa jest ściśle uzależniona od inwestycji, jakie przeprowadzą Czesi po swojej stronie granicy. Czesi poinformowali we wrześniu br., że budowa drogi ekspresowej po ich stronie może się rozpocząć najwcześniej w 2018 r. Dlatego - jak wskazano w uzasadnieniu - nie ma uzasadnienia uruchomienie postępowania przetargowego na tym odcinku S3 jeszcze w 2013 r.

Rząd nie chce całkowicie rezygnować z tej inwestycji. Liczy, że droga zdobędzie finansowanie z nowego instrumentu finansowego UE "Connecting Europe Facility" (CEF) jako inwestycja transgraniczna.

Na listę inwestycji, których realizacja ma się rozpocząć w 2013 r. zostanie wpisany odcinek S2 w Warszawie między węzłami Puławska a Lubelska. Jak przypomniano w uzasadnieniu, odcinek ten jest ważną częścią południowego przebiegu obwodnicy stolicy i stanowi przedłużenie oddanego do ruchu we wrześniu 2013 r. odcinka S2 węzeł Konotopa - węzeł Puławska.

Te zmiany powodują, że potrzeba będzie więcej pieniędzy, niż wcześniej planowano. 37,63 mld zł na te inwestycje ma pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu UE.

Rząd ma zająć się też projektem ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Głównym celem zmian ma być likwidacja obowiązku metkowania każdego z towarów osobno, a jedynie uwidacznianie cen towarów. W projekcie zaproponowano też podniesienie maksymalnej wysokości kar pieniężnych za niewykonywanie obowiązków informacyjnych dotyczących cen - do 20 tys. zł, a w przypadku uporczywego niewykonywania tych obowiązków do 40 tys. zł.(PAP)