Wiadukt w Mosinie to jedno z trzech dwupoziomowych skrzyżowań, które zostało wybudowane w ramach przebudowy linii E 59 między Czempiniem a Poznaniem. Wcześniej uruchomione zostały podobne obiekty w Łęczycy i na poznańskim Dębcu.

"Takie rozwiązania PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. systemowo wprowadzają na modernizowanych liniach. Dzięki nim istotnie podnosimy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Nowe wiadukty zdecydowanie ułatwiają także komunikację drogową w miastach" – powiedział cytowany w komunikacie prasowym Arnold Bresch z zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowy wiadukt w Mosinie ma długość 48 m i wysokość 4,6 m, co oznacza, że przejadą pod nim nawet samochody ciężarowe.

W ramach modernizacji linii E 59 na trasie z Poznania do Czempinia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. gruntownie przebudowały tory, osiem stacji i przystanków osobowych oraz 45 obiektów inżynieryjnych. Zamontowano nową sieć trakcyjną i nowy system sterowania ruchem pociągów.

Po zakończeniu wszystkich prac, pociągi osobowe będą mogły jechać z prędkością do 160 km/h, co skróci czas przejazdu z Poznania do Czempinia do 35 minut. Finał prac zaplanowano na koniec listopada 2017 r.

Inwestycja w Mosinie została realizowana w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap III, odcinek Czempiń – Poznań” (Faza II). Jego koszt to około 428,2 mln zł, z czego ok. 320,8 mln zł stanowią środki z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Koszt całej modernizacji odcinka Poznań - Czempiń (Faza I i II) to ok. 808,9 mln zł, z czego przeszło 586,6 mln zł stanowią fundusze unijne. (PAP)

autor: Rafał Pogrzebny