O projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 pytali posłowie PO Elżbieta Królikowska-Kińska, Cezary Grabarczyk i Józef Lassota.

Olszewski, który jest pełnomocnikiem rządu ds. regulacji i harmonizacji obszaru bezpieczeństwa transportu i ruchu drogowego, podkreślił, że w piątek kończą się konsultacje społeczne dotyczące środowiskowych uwarunkowań, a we wrześniu rząd powinien przyjąć projekt. "We wrześniu uchwała zatwierdzająca ten plan stanie na posiedzeniu Rady Ministrów i będzie już decyzja" - zapowiedział Olszewski.

Jak wyjaśnił, "konsultacje społeczne mają na celu przede wszystkim to, aby wsłuchiwać się w lokalne potrzeby, później je analizować i wyciągać z tego wnioski". "Stąd w ramach możliwości będziemy oczywiście dokonywali zmiany tak, aby uwzględniać te głosy, które w ramach konsultacji się pojawiały" - zapewnił.

Na początku czerwca Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju skierowało do konsultacji społecznych dokument dot. oceny oddziaływania na środowisko inwestycji z projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, które będą mogły uzyskać dofinansowanie unijne. Uwagi można zgłaszać do piątku.

Głównym celem programu jest dokończenie sieci dróg w Polsce i takie skomunikowanie głównych miast, aby czas przejazdu między nimi skrócił się o co najmniej 15 proc.

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023".

Projekt przewiduje ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

Szefowa MIR Maria Wasiak mówiła niedawno PAP, że projekt programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 powinien trafić pod obrady rządu najpóźniej na przełomie sierpnia i września. Podkreśliła, że resort szuka nowych źródeł finansowania inwestycji drogowych. (PAP)