Inwestor w najbliższych dniach spodziewa się też uzyskania dla dworca pozwolenia nadzoru budowlanego.
Nowy dworzec zostanie udostępniony podróżnym 30 października. W kolejnym etapie inwestycji, na przełomie 2012 i 2013 r., ma być oddany podziemny terminal autobusowy. W podobnym czasie drożny ma być przejazd pod dworcem podziemnym odcinkiem ul. Dworcowej. Do połowy 2013 r. otwarta powinna zostać mieszcząca się w dworcowym kompleksie galeria handlowa, gdzie na 53 tys. m kw. znajdzie się 250 sklepów i punktów usługowych. Całości dopełni podziemny parking. W przyszłości obok kompleksu ma też stanąć biurowiec.
Architektura nowego dworca nawiązuje - według inwestora - do poprzedniej, zburzonej hali z szesnastoma charakterystycznymi betonowymi kielichami, które – ustawione w dwóch równoległych rzędach - tworzyły dach budynku. Kielichy, zaliczane przez niektórych specjalistów do architektonicznych unikatów, zostały odtworzone.
Jako pierwsze odtworzono cztery kielichy, które tworzą dach nad głównym wejściem i halą pasażerską dworca.
Według piątkowej informacji Neinvera, na kilka tygodni przed otwarciem dworca zrekonstruowano ostatni z szesnastu kielichów. Prace przy ich odtwarzaniu zajęły osiem miesięcy. Prowadzono je zgodnie z nawiązującą do oryginalnej technologią odlewania betonowej konstrukcji wewnątrz drewnianego szalunku. Dzięki temu na powierzchni filarów – tak jak poprzednio - widać odciski drewnianych listewek.
Nowa hala obsługi podróżnych, która ma być otwarta 30 października, zajmuje powierzchnię 5,8 tys. m kw. Urządzono tam kasy biletowe, punkty informacyjne, poczekalnie, toalety i szatnie. Do części handlowej wprowadzają się już restauracje i kawiarnie, sklepy, kioski, księgarnia, cukiernia, apteka i inne usługi - w sumie ponad 30 punktów handlowo-usługowych. W nowej hali będą też ruchome schody i chodniki, sala dla VIP-ów i system zintegrowanej informacji.
Niezależnie od budowy dworcowego kompleksu Centrum Realizacji Inwestycji PKP prowadzi modernizację peronów stacji Katowice. Inwestycja – warta ok. 65 mln zł - ma skończyć się jeszcze przed końcem 2012 r. Po zakończeniu prac Katowice będą czwartą w Polsce tak dużą stacją, gdzie wszystkie perony i tory będą w pełni zadaszone. (PAP)