RED III w stosunku do RED II rozszerza wymagania oraz podnosi cele dla paliw. Obowiązek realizacji celu OZE, który dotąd wynosił 14 proc., został zwiększony i może być spełniony przez państwa członkowskie na jeden z dwóch alternatywnych sposobów, tj. poprzez osiągnięcie co najmniej:

  1. 29 proc. udziału OZE w końcowym zużyciu energii w sektorze transportu do 2030 r.;
  2. redukcji emisji gazów cieplarnianych o 14,5 proc. do roku 2030 dzięki m.in. wykorzystaniu OZE.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które odpowiada za przygotowanie przepisów, proponuje to pierwsze rozwiązanie. Założenia projektu ustawy przewidują określenie poziomu Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) w 2030 r. na 29 proc.

Ponadto projektowana ustawa:

  • rozszerzy możliwości w zakresie dopuszczalnych krajowych ścieżek rozwoju rynku niskoemisyjnych paliw transportowych;
  • ma przyczynić się do zwiększenia stosowania energii odnawialnej, zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu i stworzenia warunków dla rozwoju technologii tzw. biokomponentów zaawansowanych;
  • określi sposób zaliczania do NCW energii elektrycznej z OZE na potrzeby ładowania samochodów elektrycznych i zasilania kolei, a także paliw lotniczych oraz niskoemisyjnych paliw dla żeglugi.

Termin implementacji RED III w sektorze transportu upłynął 21 maja 2025 r. Zgodnie z założeniami projekt polskiej ustawy (nr UC106) ma być przyjęty przez rząd dopiero w drugim kwartale 2026 r.

Czytaj także: ​Termin zwolnienia z akcyzy energii z OZE wciąż z wątpliwościami