Ubezpieczenie GAP jest skierowane do osób kupujących samochód na kredyt lub korzystających z leasingu. Zapewnia ochronę przed utratą wartości pojazdu w czasie i ma na celu zminimalizowanie straty finansowej klienta na wypadek szkód całkowitych, takich jak kasacja lub kradzież pojazdu. Chodzi o to, że w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży samochodu kredytowanego lub leasingowanego, leasingobiorca czy kredytobiorca po utracie pojazdu muszą spłacić zaległość wobec banku lub leasingodawcy.

Jeżeli dojdzie do szkody całkowitej, to z autocasco posiadacz pojazdu otrzyma maksymalnie taką kwotę, jaką wart był samochód przed wypadkiem. A w przypadku nowego pojazdu wartość przed wypadkiem to nie to samo, co wartość w dniu zakupu, gdyż cena takich pojazdów szybko spada. Ubezpieczenie GAP wypełnia tę lukę. Zwykle polisa pokrywa różnicę pomiędzy pozostałymi do spłaty ratami a kwotą odszkodowania wypłaconego z AC.

Sprawdź w LEX: Jak zaksięgować ubezpieczenie GAP zawarte w racie leasingu operacyjnego? >>>

Sprawdź w LEX: Czy raty ubezpieczenia GAP stanowią koszty uzyskania przychodu? >>>

Sprawdź w LEX: Czy fakturę za ubezpieczenie GAP w związku z zawarciem umowy leasingu operacyjnego samochodu należy wykazać w ewidencji VAT zakupu i JPK? >>>

 

 

Co daje polisa GAP?

Ubezpieczenie AP występuje w kilku rodzajach.

  • W GAP fakturowym odszkodowanie stanowi różnicę między wartością fakturową w przypadku pojazdów fabrycznie nowych lub rynkową ustaloną na dzień zawarcia umowy leasingu czy kredytu w przypadku pojazdów używanych a wartością rynkową pojazdu w dniu w zdarzenia.
  • Z kolei w GAP finansowym odszkodowanie jest równe różnicy między kwotą zobowiązania pozostałą do spłaty a wartością rynkową pojazdu w dniu szkody.
  • GAP indeksowy oznacza, że odszkodowanie jest równe wskazanej wartości procentowej (zwykle 20-30 proc.) wartości utraconego pojazdu.

 

Czytaj więcej: Leasing samochodów osobowych - komentarz praktyczny >>>

Więcej w LEX: Leasing w podatkach dochodowych na przykładach >>>

Gdy samochody drożeją

Ubezpieczenie GAP  ma sens głównie wtedy, gdy wartość auta gwałtownie spada po opuszczeniu salonu samochodowego i klienci zabezpieczają się na wypadek takiej ewentualności. Ostatnio jednak takie zjawisko nie ma miejsca.

- W związku z bieżącą sytuacją gospodarczą spowodowaną efektem post-pandemicznym obserwujemy spadek podaży nowych pojazdów osobowych, a co za tym idzie wzrost popytu na pojazdy używane, co odbija się na wzroście wartości rynkowej tych pojazdów – mówi Tomasz Malinowski, dyrektor Działu Oceny Ryzyka, Analiz i Kwotacji Produktowych, Uniqa.

Czy w takiej sytuacji zakup ubezpieczenia GAP ma sens? Tutaj zdania są podzielone. Część klientów policzyła, ile musiałaby dopłacać, gdyby doszło do szkody i zrezygnowała z tego produktu. Innego zdania są ubezpieczyciele i sprzedawcy polis, którzy przypominają, że umowa AC zwykle zawierana jest na rok, a po każdym kolejnym roku ubezpieczyciel bierze pod uwagę aktualną, zwykle niższą wartość pojazdu, zaś umowę GAP podpisuje się z góry nawet na parę lat, dzięki czemu nawet w ostatnim roku umowy towarzystwo może wziąć pod uwagę wartość samochodu sprzed pięciu lat.

 

-  Ubezpieczenie GAP kupuje się zazwyczaj do umów leasingu na okres tego leasingu, co średnio przekładało się na 36 miesięcy. Chwilowe zaburzenie na rynku motoryzacyjnym powinno się ustabilizować w przyszłych miesiącach, gdy ceny rynkowe spadną. W przypadku ubezpieczenia GAP fakturowy świadczenie to różnica pomiędzy wartością fakturową zakupu pojazdu, a większą z wartości (wartość odszkodowania AC lub wartość rynkowa pojazdu na dzień zdarzenia). Kupując ubezpieczenie GAP fakturowy dziś zapewniamy sobie wypłatę w przypadku zajścia zdarzenia do znacznie wyższej sumy ubezpieczenia, co pozwoli na ewentualne dysponowanie wyższym budżetem na zakup nowego pojazdu – tłumaczy Tomasz Malinowski.

Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl, zwraca uwagę na to, że odszkodowanie, które wyliczył zakład ubezpieczeń nadal może być zaniżone względem faktycznej wartości rynkowej samochodu z dnia kolizji - nawet pomimo obowiązywania od 1 listopada 2022 r. nowych rekomendacji KNF. Odpowiednia polisa GAP uzupełniająca sumę świadczeń ubezpieczeniowych po szkodzie całkowitej lub kradzieży do pierwotnej wartości rynkowej auta stanowi dodatkowe zabezpieczenie na wypadek takiej sytuacji.

- Droższe polisy GAP (w wariancie fakturowym lub indeksowym) po szkodzie całkowitej mogą zapewnić nadwyżkę finansową, która będzie potrzebna do wniesienia opłaty początkowej za kolejny leasingowany pojazd. W obecnych warunkach, firmom coraz trudniej może być samodzielnie wygospodarować taką nadwyżkę po utracie pojazdu – wskazuje Andrzej Prajsnar.