Z powodu złego stanu technicznego torów ruch na linii nr 309, łączącej Kłodzko z Kudową Zdrój, został wstrzymany w 2010 r. Z kolei na linii nr 311 z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby do października tego roku pociągi jeździły z prędkością 20 km/h, później wprowadzono tam komunikację zastępczą. Obie linie są kluczowe dla rozwoju turystyki w regionie, ponieważ łączą miejscowości uzdrowiskowe i kurorty narciarskie z większymi miastami.

Modernizacja linii z Kłodzka do Kudowy Zdrój ma kosztować 70 mln zł, z czego 41 mln zł to dotacja unijna. W ramach projektu zostanie wyremontowanych ponad 18 kilometrów torów, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowe oraz perony na stacjach w Polnicy Zdrój, Dusznikach Zdrój i Kudowie Zdrój.

Z kolei modernizacja linii nr 311 pochłonie prawie 36 mln zł, z czego dofinansowanie unijne to 21 mln zł. Łącznie ten projekt obejmie remont ponad 12 kilometrów torów oraz peronów w Szklarskiej Porębie i Piechowicach. Zmodernizowane zostaną również obiekty inżynieryjne oraz rozjazdy kolejowe.

Umowę na dofinansowanie obu inwestycji podpisali we wtorek przedstawiciel zarządu województwa dolnośląskiego i PKP Polskich Linii Kolejowych. „Podpisaliśmy już umowy z wykonawcami robót budowlanych i w tym roku powinny zacząć się już pierwsze prace. Inwestycje zakończą się do końca 2013 r.” - powiedział Zbigniew Gzik, dyrektor spółki PKP Polskie Linie kolejowe S.A Centrum Realizacji Inwestycji Oddział we Wrocławiu.

Pierwsi pasażerowie będą mogli podróżować wyremontowanymi trasami na początku 2014 r.(PAP)

pdo/ je/