„Chciałbym, żeby rządowe prace legislacyjne nad całym pakietem zakończyły się jeszcze w tym półroczu. Chcielibyśmy również, żeby jak najszybciej zostały przyjęte przez parlament projekty, które trafiły już do Sejmu. Liczymy na to, że cały proces legislacyjny związany z Pakietem 100 zmian zakończy się w drugiej połowie roku” - zadeklarował Mariusz Haładyj w rozmowie z PAP.

Jak przypomniał, na „Pakiet 100 zmian dla firm" składa się siedem ustaw, z których jedna – tzw. ustawa deregulacyjna – już weszła w życie 1 stycznia. Opublikowane w Dzienniku Ustaw zostało już także rozporządzenie zmniejszające obciążenia BHP w sektorze budowlanym, które wchodzi w życie 1 kwietnia. „Mieliśmy bardzo intensywny proces konsultacji tego rozporządzenia. Spotkania na temat odbywały się przy pełnej sali (...). Dla sektora budowlanego oszczędności z tytułu tego rozporządzenia są bowiem bardzo wymierne” - zaznaczył.
 
Projekty trzech kolejnych ustaw z pakietu – jak dodał - są już w Sejmie i w ubiegłym tygodniu przeszły przez tzw. pierwsze czytanie. Chodzi o nowelę Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA), pakiet wierzycielski oraz głębokie zmiany w funkcjonowaniu Głównego Urzędu Miar.
„Pracujemy intensywnie nad projektem ustawy dotyczącej elektronizacji akt pracowniczych i skrócenia okresu ich przechowywania. Duży udział w tych pracach ma Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Projekt będzie wkrótce przedmiotem obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów” – poinformował Haładyj.
Dodał, że w najbliższych tygodniach do konsultacji i uzgodnień zostaną skierowane regulacje ułatwiające sukcesję firm rodzinnych oraz wprowadzające nową formę działalności – prostą spółkę akcyjną, jako trzeci rodzaj spółki kapitałowej. Według niego wprowadzenia prostej spółki akcyjnej „oczekują szczególnie środowiska start-upowe”. Projekty te przeszły już proces konsultacji w formie założeń.
Odnosząc się do projektu nowelizacji KPA wiceminister rozwoju wyjaśnił, że powinien on zmienić kulturę funkcjonowania administracji, sposób jej podejścia do obywatela, a przede wszystkim – skrócić czas załatwiania spraw administracyjnych.
 
„W przypadku KPA wyodrębniamy trzy cele. Po pierwsze, przyspieszenie postępowań. Drugi to zmiana podejścia administracji do załatwiania spraw. Chodzi o to, by w większym stopniu były one załatwiane w oparciu o konsens i partnerskie podejście. Wprowadzamy mechanizmy dialogu między administracją a stroną postępowania oraz między stronami. Pozwoli to zmniejszyć zaskarżalność decyzji i skuteczniej realizować zawarte w KPA zasady przekonywania i pogłębienia zaufania do organów państwa” - tłumaczył.
Trzeci obszar, do którego odnoszą się zmiany w KPA, to – jak mówił Mariusz Haładyj - kary administracyjne. „Wiąże się to z formułowanym od lat postulatem, by wprowadzić takie zasady nakładania kar administracyjnych, aby kara była adekwatna do naruszenia przepisów i okoliczności konkretnej sprawy. Nie mniej ważne jest wprowadzenie możliwości odstępowania od nakładania kar oraz terminów przedawnienia deliktów administracyjnych. Dzisiaj, paradoksalnie, prawo karne i prawo wykroczeń zapewniają więcej gwarancji dla obwinionego niż prawo administracyjne w stosunku do strony” - tłumaczył. Z kolei pakiet wierzycielski – jak mówił wiceszef MR – ma m.in. zapobiegać powstawaniu zatorów płatniczych. „To problem, z którym boryka się bardzo wielu przedsiębiorców” – powiedział.
 
„Jeśli chodzi o pakiet wierzycielski, to również dotyczy on trzech ważnych obszarów. Są to ocena wiarygodności płatniczej kontrahenta przed zawarciem umowy, szybsze dochodzenie roszczenia przed sądem, gdy dług już powstanie i – w mniejszym zakresie – efektywne zabezpieczenie i egzekucja. Skupiliśmy się na etapie przed zawarciem kontraktu między przedsiębiorcami i na stworzeniu instrumentów prawnych - prostych i możliwie tanich - umożliwiających sprawdzenie wiarygodności potencjalnego kontrahenta przez przedsiębiorcę. Przeciwdziałanie powstawaniu zatorów płatniczych może być działaniem skuteczniejszym niż szukanie rozwiązań, gdy trudne do odzyskania długi już powstaną. Zgodnie ze starą maksymą: lepiej zapobiegać niż leczyć” - wskazał.
 
Jak opisywał, pakiet wierzycielski zwiększa zakres danych, którymi dysponują biura informacji gospodarczej i tym samym - daje większe możliwości pozyskania takich informacji przez przedsiębiorców. „Wprowadzamy też obowiązek wymieniania się informacjami między biurami. Nie trzeba będzie składać wniosku do wszystkich pięciu biur. Jedno biuro przygotuje dla przedsiębiorcy zintegrowany raport” - dodał.
 
Za istotne rozwiązanie pakietu wierzycielskiego uznał również utworzenie wspólnie z Ministerstwem Finansów Rejestru Należności Publicznoprawnych. Rejestr ten będzie prowadzony przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej, zaś biura informacji gospodarczej będą miały do niego ułatwiony dostęp. „Dodatkową korzyścią z utworzenia Rejestru będzie zmobilizowanie podatników do regulowania zaległych, prawomocnych należności podatkowych” - wskazał.
 
Z punktu widzenia Ministerstwa Rozwoju – jak powiedział – istotne jest ponadto to, że informacja, czy potencjalny kontrahent płaci podatki jest bardzo ważna dla oceny jego wiarygodności płatniczej. Postulat dostępu do takich danych formułowali sami przedsiębiorcy. „Wskazywali, że gdyby wiedzieli, o zaleganiu z podatkami przez firmę, która chce z nimi zawrzeć umowę na przedłużony termin płatności, to byłoby dla nich jasne, że szansa uzyskania zapłaty od takiej firmy jest minimalna" - relacjonował. „Praktyka pokazuje, że zazwyczaj najpierw regulowane są bowiem należności publicznoprawne, a dopiero potem prywatne długi” - dodał.
 
Jeśli chodzi o nowelizację prawa o miarach, to – jak powiedział Mariusz Haładyj - zyskała ona dobre noty w środowisku przemysłowym. „Mamy, wspólnie z Głównym Urzędem Miar, grupę konsultacyjną, w skład której wchodzą przedstawiciele przemysłu. Przez ostatnie miesiące odczuwaliśmy rodzaj pozytywnej presji, żeby ta nowelizacja została jak najszybciej uchwalona” - zaznaczył.
 
Według wiceszefa MR duże zainteresowanie towarzyszy też propozycji dotyczącej sukcesji firm rodzinnych. „Za każdym razem, kiedy spotykamy się z małymi firmami czy firmami rodzinnymi, jesteśmy pytani, kiedy ten projekt wejdzie w życie” - wskazał. „Tworzymy akt prawny, który będzie rodzajem instrukcji na temat tego, jak dokonać procesu transformacji właścicielskiej” - wyjaśnił.