Podczas konferencji prasowej rzecznik Białego Domu kilkakrotnie powtórzył, że celem prezydenta Donalda Trumpa nadal jest spełnienie jego sztandarowej obietnicy wyborczej: zniesienia "Obamacare" i "zapewnienia opieki medycznej wszystkim obywatelom". Obecny system potocznie zwany "Obamacare" – jak podkreślił Spicer - tego nie zapewnia.

Sean Spicer wskazał, że miliony Amerykanów nie wykupiły ubezpieczenia w ramach "Obamacare", mimo że ubezpieczenie jest obowiązkowe, a osoby nieposiadające ubezpieczenia muszą zapłacić karę.
- Jestem przekonany, że w po wprowadzeniu projektowanej przez Partię Republikańską reformie jest większe prawdopodobieństwo, że Amerykanie znajdą potrzebne ubezpieczenie za przystępną cenę - powiedział Spicer.

Rzecznik Białego Domu wypowiadał się po tym jak eksperci z niezależnego, ponadpartyjnego Congressional Budget Office (CBO) wskazali, że wprowadzenie reformy opracowanej przez ustawodawców z Partii Republikańskiej (GOP) spowoduje, że w pierwszym roku po wprowadzeniu reformy w życie ubezpieczenie medyczne straci 14 milionów, a ciągu 10 lat funkcjonowania nowego systemu 24 miliony Amerykanów.

 [-DOKUMENT_HTML-]

 

Spicer polemizował z ustaleniami ekspertów, wskazując, że CBO w przeszłości często myliło się w swoich analizach skutków projektowanych ustaw.

Congressional Budget Office (Kongresowe Biura Budżetu) jest biurem badawczym Kongresu, powołanym w celu oceny projektów ustaw pod kątem ich konsekwencji i kosztów dla budżetu państwa.

Obecnie dyrektorem tego biura jest ekonomista Keith Hall, w przeszłości przewodniczący Rady Doradców Ekonomicznych prezydenta George'a W. Busha. Hall został powołany na stanowisko dyrektora CBO przez republikańskich przywódców Kongresu w roku 2015.

Demokraci wykorzystują przewidywaną przez CBO możliwość zwiększenia liczby Amerykanów nieposiadających ubezpieczenia o 24 miliony jako podstawowy argument w próbach zablokowania reformy republikańskiej i tym samym ocalenia "Obamacare".

Z kolei autorzy projektu ustawy bronią swojego projektu, wskazując na inne ustalenia opracowania CBO. Analiza tego biura przewiduje, w ciągu 10 lat od wprowadzania proponowanej przez Republikanów reformy w życie redukcję deficytu w wydatkach rządowych o 337 mld dolarów i redukcję wydatków rządowych na opiekę medyczną o 1,2 bln dolarów.

Przedstawiony przez GOP w Izbie Reprezentantów w ubiegłym tygodniu projekt reformy ubezpieczeń medycznych, będzie oparty na zasadach rynkowych i zbiorowych ubezpieczeniach medycznych zapewnianych obecnie przez większość amerykańskich pracodawców.

Osoby, którym pracodawca nie zapewnia ubezpieczenia, na przykład pracujący na zasadzie umowy o dzieło, będą mogły przy zakupie ubezpieczeń medycznych skorzystać z ulg podatkowych. Wysokość ulg podatkowych będzie uzależniona od wieku i dochodów osób indywidualnie kupujących ubezpieczenia medyczne.

Firmy ubezpieczeniowe oferujące ubezpieczenia medyczne będą mogły działać na terenie wszystkich stanów, co poprzez zwiększenie konkurencji - zdaniem Republikanów – przyczyni się do spadku cen ubezpieczenia.

Przedstawiony przez Republikanów z Izby Reprezentantów w ubiegłym tygodniu projekt reformy ubezpieczeń medycznych zakłada wstrzymanie federalnych dotacji na działalność organizacji, które dopuszczają stosowanie aborcji. Ten punkt projektu ustawy spotkał się z krytyką umiarkowanych Republikanów w Senacie.

Ponieważ reforma wzbudza protesty nie tylko Demokratów, ale także konserwatywnego skrzydła Republikanów w Izbie Reprezentantów oraz umiarkowanych Republikanów w Senacie, Biały Dom nie wyklucza wprowadzenia poprawek do projektu ustawy.

Omówieniu ewentualnych zmian w projekcie ustawy reformie systemu ubezpieczeń medycznych w celu pogodzenia różnych stanowisk i zjednoczenia Republikanów wokół reformy w Kongresie, służyło zwołane we wtorek, w późnych godzinach wieczornych czasu polskiego, spotkanie wiceprezydenta Mike’a Pence’a i z przywódcami Republikanów w Kongresie.(pap)

 [-OFERTA_HTML-]