W niedzielę 1 października 2017 roku weszły w życie zmiany w nocnej i świątecznej opiece zdrowotnej w całym kraju. W województwie kujawsko-pomorskim dotychczas było 24 realizatorów tego świadczenia, a od 1 października 2017 jest ich 28 - w tym 24 w sieci (na bazie szpitali). Liczba miejsc udzielania świadczeń wzrosła z 27 do 29. W Bydgoszczy takich miejsc jest 5, w Toruniu 3, a w innych miastach, między innymi we Włocławku, Inowrocławiu, Chełmnie, Żninie, Brodnicy i Grudziądzu - po 1.

Wojewódzki oddział NFZ uruchomił w weekend specjalny numer telefonu, który będzie działać do poniedziałku 2 października 2017 roku do 8 rano. Pacjenci mogą u dyżurnego zasięgnąć wiedzy o wszelkich zmianach.

- Do godziny 17 w niedzielę - od piątku od godziny 18 - odebraliśmy około 150 telefonów. Pacjenci dzwonią w 99 procentach z pytaniami o nowej miejsca, zasady, a także godziny, w których można korzystać z pomocy. Na początku zdarzyło się kilka telefonów nie na temat, ale to normalne - powiedziała rzeczniczka prasowa kujawsko-pomorskiego oddziału wojewódzkiego NFZ Barbara Nawrocka.

 [-DOKUMENT_HTML-]

Poinformowała, że osobiście była w niedzielę 1 października 2017 roku w dwóch miejscach: w szpitalu miejskim w Bydgoszczy przy ulicy Szpitalnej oraz szpitalu zakaźnym przy ulicy Kurpińskiego w te j samej miejscowości.

- Świadczeniodawcy się przygotowali. Wszystko było oznaczone, a nawet pojawiły się nowe, czytelne i wyraźne tablice z nazwą jednostki i informacją o świadczeniu. Pacjenci wiedzieli, że w tych miejscach zostanie im udzielona pomoc. W godzinach obiadowych w jednym i drugim miejscu było około 12 osób, które spokojnie czekały na przyjęcie przez lekarza. Byli zadowoleni z poziomu opieki i sposobu informowania o zmianach - dodała Nawrocka.

Dodała, że mieszkańcy regionu nie zgłaszają wielu problemów dotyczących nocnej i świątecznej opieki po zmianach.

- Nie docierały do nas z terenu niepokojące sygnały. Nie było specjalnych skarg i problemów zgłaszanych przez pacjentów. Według nas zmiany zostały wprowadzone elastycznie i zostały dobrze przygotowane ze strony świadczeniodawców - oceniła Nawrocka.

Jak informuje NFZ, dyżurujący lekarz udziela porad w warunkach ambulatoryjnych, w domu pacjenta (w przypadkach medycznie uzasadnionych) i telefonicznie. Z pomocy lekarza i pielęgniarki w nocy, w dni wolne i w święta można skorzystać w razie nagłego zachorowania, nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy lub gdy zachodzi obaw, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.(pap)